On aika kiitosten - It is time for thanks

Hanke alkaa olla loppusuoralla ja olemme näin joulukuussa kaiken paketoimisen äärellä. On aika arvioida Audavia-projektin tavoitteen tuloksia ja sitä, pääsimmekö tavoitteisiimme.

Hankkeessa olemme saaneet kulkea mielenkiintoisen matkan tärkeiden kysymysten parissa. Hankehakemusta kirjoittaessamme ja hankkeen alkutaipaleella emme aivan tajunneetkaan, millaisiin asioihin tarkalleen pääsisimme sukeltamaan. Toki meillä oli hanketavoitteet ja suunnitelmat sekä visioita, ajatuksia ja toiveita niiden saavuttamiseksi, mutta juuri yhteiset keskustelumme ja työskentelymme virolaisen hankekumppani Audentesin kanssa johdattivat meidät tarkempien teemojemme pariin. Nämä teemat ja teoreettiset taustat ovat toimineet punaisena lankana rakentaessamme ohjauksen työkalupakkia ja pedagogista ideapakkaa. Hankkeen tarkoituksena oli luoda kahden eri maassa olevan koulutusorganisaatioiden välille yhteistyötä ja käytänteiden vaihtoa, ja tämä on toteutunut hyvin ja mukavassa hengessä.

Hankkeessa toteutettu toimivien käytänteiden etsiminen, yhteisten kysymysten pohdinta ja ilmiöiden teoreettisempi pureskelu ovat antaneet meille oppilaitoksena tilaisuuden pysähtyä ja tarkastella tekemäämme uusin silmin. Oppilaitoksina  (Nettiperuskoulu ja Nettilukio) olemme huomanneet tekevämme monia asioita varsin hyvin ja huomanneet ne kohdat, joissa voisimme toimia tietoisemmin toisella tapaa. Keskiössämme on koko ajan ollut ajatus opiskelijoistamme: kuinka toimia niin, että opiskelu ja tulevat siirtymät sujuisivat heillä mahdollisimman soljuvasti.

Hanketavoitteidemme näkökulmasta tarkasteltuna: 

(1) Laadukkaan aikuisopetuksen verkko-ohjauksen tavoitettavuuden kehittäminen.

  • Säännöllisissä tiimitapaamisissa keskityimme kartoittamaan verkko-ohjauksen toimintoja, rooleja, työkaluja ja ratkaisuja varmistaen järjestelmällisemmän, kokonaisvaltaisemman ja oppijakeskeisemmän lähestymistavan aikuisten oppimiskokemuksen parantamiseksi. 

Tämän tuloksena tehtiin seuraavaa: 

  • Ohjaustoiminnan kuvailu (Audentes)

  • Uusien lähestymistapojen, tehtävien ja työkalujen suunnittelu ja kokoaminen

  •  Ohjaustilanteissa hyödynnettävien työkalujen ja ohjeiden laatiminen

  • Hyvinvointityöpajojen järjestäminen (Audentes) ja teoriapohjaisten työkalujen kokoaminen opiskelijan hyvinvoinnin parantamiseen (Otavia). 

Projektiryhmä työskenteli johdonmukaisesti ja tietoisesti pohtien mitä teemme, miksi ja miten vastata opiskelijoiden tarpeisiin ohjauksen avulla. Projektiryhmä teki yhteistyötä opettajien ja muun henkilöstön kanssa edistääkseen tietoista lähestymistapaa opetukseen ja oppimiseen.


(2) Opettajien, ohjaajien ja muun aikuiskoulutuksen henkilöstön osaamisen kehittäminen. 

  • Hankkeen painottaminen itsereflektointiin, palautteen keräämiseen ja ohjaajan ja opettajien ideapakan/työkalupakin parissa lisäsi opettajien ja ohjaajien osaamista ja varmisti, että heillä oli hyvät valmiudet tukea erilaisia opiskelijatarpeita. 

  • Projekti korosti jatkuvan itsetutkiskelun tärkeyttä opettajille. Esitimme henkilöstölle tärkeitä kysymyksiä pohdittavaksi. Käsittelemällä kysymyksiä, jotka liittyvät odotuksiin, ennakkoluuloihin, kommunikaatiotyyliin ja palautteen vastaanottamiseen, opettajat saivat näkemyksiä asenteistaan ja niiden vaikutuksista viestintään. Tämä reflektiivinen prosessi antaa opettajille mahdollisuuden mukauttaa menetelmiään vastaamaan erilaisia oppilaiden tarpeita ja myötävaikuttaa opetuskäytäntöjen jatkuvaan kehittämiseen.


(3) Sujuvien koulutus- ja työelämäsiirtymien luominen, opintojen saatavuuden kehittäminen (erityistarpeet huomioiden) ja aikuiskoulutuksen näkyvyyden lisääminen. 

  • Vastaamalla haasteisiin kyselyiden, haastattelujen ja työpajojen avulla hankkeen tavoitteena oli luoda sujuvia polkuja ja siirtymiä sekä parantaa aikuiskoulutuksen saavutettavuutta. 

  • Tärkeä oppitunti on, että opiskelijoiden henkilökohtaiset tarinat ovat tärkeitä. Oppijaprofiilien tutkiminen osoitti, että on tärkeää ymmärtää yksittäisiä tarinoita ja tarjota näkemyksiä oppijoiden eri puolista, kuten akateemisesta suorituksesta, oppimistyylistä, kiinnostuksen kohteista, vahvuuksista, haasteista ja henkilökohtaisista taustoista. Tämä ymmärrys mahdollistaa räätälöidyt koulutuslähestymistavat ja ehkäisee mahdollisia esteitä oppijoiden koulutusmatkoilla.


Hanketiimille hankkeeseen osallistuminen on mahdollistanut oman ammattitaidon kehittymisen syventymällä teemoihin, jotka kulkevat opiskelijakohtaamisten taustalla vahvasti mukana. Hanketyöskentely on lisäksi opettanut kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumista, kielitaitoa, projektinhallinnan taitoja sekä ymmärrystä toimia kulttuurien välisissä hankkeissa. Hanke on lisännyt myös keskinäistä vuorovaikutusta Otavian hanketiimille luonnollisena osana hanketyötä lisänä muuten melko itsenäiseen etätyöskentelyyn.

Nyt olemme raportoinnin ja muiden hankkeen viimeisten tekemisten äärellä ja on kiitosten aika. Kiitos innostavasta yhteistyöstä Audentesille. Kiitos rahoituksesta Erasmus+. Ja kiitos kannustava Otavia, joka mahdollistit puitteet ja hanketyöskentelyn osana työtä.

Jos lähtisimme uudestaan Erasmus+ -hankkeeseen, voisi olla kiinnostavaa saada etäopiskelijoitamme enemmän mukaan myös varsinaisiin kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen yhteistyöoppilaitoksen opiskelijoiden kanssa. Sellaisessa hankkeessa voisimme pureutua esimerkiksi osallisuuden ja yhteisöllisyyden kysymyksiin.

________________________________________________________________________

The project is drawing to an end and we are about to start finalising the project work and its outcomes. It is time to evaluate the extent to which the Audavia project reached its objectives and planned results.

In the project, we have been able to take an interesting journey through important questions and subjects. When we were writing the project application and at the beginning of the project, we didn't quite realise what kind of topics and conversation we would get into along the way. Sure, we had project goals and plans as well as visions and thoughts on how to achieve them, but it was our joint discussions and work with the Estonian project partner Audentes that led us to choose our more specific themes. These themes and theoretical backgrounds have served as a common thread when building the guidance toolkit and pedagogical idea kit. The purpose of the project was to create cooperation and exchange of practices between educational organisations in two different countries, and this has been realised well and in a pleasant spirit.

The project's search for good practices, reflection on common questions and a more theoretical examination to serve as the backbone of our toolkits have given us as a school the opportunity to stop and look at what we are doing with new eyes. As schools (Otavia Online Comprehensive School and Otavia Online Upper Secondary School), we have noticed that we do many things quite well, but we have also recognised the areas where we could improve and develop our practices. Throughout the project, our focus has been on the best of our students: how to act so that the studies and their future transitions go as smoothly as possible.


Viewed from the perspective of our project goals: 

(1) Improving the availability of high-quality learning and counselling opportunities for adults.

The regular team meetings focused on mapping out activities, roles, tools and solutions for eCounselling, ensuring a systematic, more holistic and learner-oriented approach to enhance the learning experience for adults. As a result of this the following was done:

  • describing the counselling activities (Audentes) 

  • designing and compiling new approaches, tasks and tools 

  • creating worksheets and guidelines to utilise during counselling sessions 

  • arranging workshops on well-being (Audentes) and compiling theory based tools to enhance student well-being (Otavia). 

The project team worked consistently and deliberately on what we do, why and how to address the needs of our students via counselling. The project team cooperated with teachers and other staff members to enhance a deliberate approach to teaching and learning. 

(2) Improving the competences of educators and other adult education staff. 

  • The project's emphasis on self-reflection, feedback collection, and work on the counsellor's manual/toolkit served to enhance the competencies of educators and counsellors, ensuring they were well-equipped to support diverse student needs. 

  • The project highlighted the importance of ongoing self-reflection for teachers. We presented some important questions for staff members to think about. By addressing questions related to expectations, biases, communication styles, and feedback reception, teachers gained insights into their attitudes and their impact on communication. This reflective process enables teachers to adjust their methods to meet diverse student needs, contributing to the continuous development of educational practices. 

(3) Creating upskilling pathways, improving accessibility of adult education. 

  • By addressing challenges through surveys, interviews, and workshops, the project aimed to create upskilling pathways and improve the accessibility of adult education.

  • The important lesson learned is that learners’ personal stories matter. The exploration of learner profiles demonstrated the importance of understanding individual stories, providing insights into various aspects of learners, such as academic performance, learning styles, interests, strengths, challenges, and personal backgrounds. This understanding allows for tailored educational approaches, preventing potential obstacles in the learners' educational journeys.

For the project team, participating in the project has made it possible to develop their own professional skills by delving into themes that are strongly present in the background of student encounters. In addition, the project work has taught us international cooperation and networking, language skills, project management skills, and understanding how to work in cross-cultural projects. The project has also increased interaction between the Otavia project team as a natural part of project work and as a nice addition to the otherwise quite independent remote working.

Now we are at the end of the project and will continue on to reporting and other finishing touches of the project. It is time for thanks. Thank you to Audentes for the inspiring cooperation. Thanks for the funding Erasmus+. And thanks to the encouraging Otavia, who offered us the framework and made the project work possible as a part of our jobs.

If we were to start the Erasmus+ project again, it could be interesting to get our remotely studying students more involved in the actual project work and meetings, as well as enhance interactions between students from the partner organisations. In such a project, we could address, for example, issues of inclusion and community involvement.





Oppimista ja ajatusten vaihtoa verkon yli - kummallakin puolella merta / Learning and exchanging ideas over the Internet - on both sides of the ocean

Syksy on sujahtanut ohi yhdessä hujauksessa ja nyt marraskuun alkupuolella Audavia-hanke alkaa olla jo loppusuoralla. Tänä syksynä Audavia-tiimimme Otavialla on keskittynyt hankkeen lopullisten tuotosten, Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin, työstämiseen. Syksyn aikana tiimimme konsultoi myös Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena -hankkeen erityissuunnittelijaa Laura Lappia ja näin saimme vahvistettua tuotostemme opiskeluhyvinvoinnin ja erityispedagogiikan näkökulmia. 

Tuotoksemme olemme hankkeessa koostaneet Otavian arkisen opetus- ja ohjaustyön tueksi. Keskiössä on ollut toimivien ja Otavian arvoperustaan pohjautuvien työtapojen näkyväksi tekeminen sekä osaamisen helmien tiedostaminen ja jakaminen. Ohjauksen työkalupakki koostuu Otavian verkko-ohjauksen teoriaperustaa jäsentävästä osiosta sekä käytännön ohjaustyöhön työkaluja ja välineitä tarjoavasta osiosta. Pedagogisessa ideapakassa taas teoria ja käytäntö nivoutuvat tiiviisti toisiinsa muodostaen ehyen kokonaisuuden. Otavian opetustyön ammattilaisille Pedagoginen ideapakka tarjoaakin kattavan keinovalikoiman opiskelijoiden itsenäisen ja sujuvan verkko-opiskelun tukemiseen, minkä lisäksi pakka sisältää virikkeitä oman opettajuuden reflektointiin. 

Hankkeellemme loka-marraskuun taite oli hyvin merkittävä. Tuolloin viimeistelimme hanketuotoksemme sekä valmistauduimme hankkeemme lopputilaisuuteen, joka oli kohdennettu sekä Otavian että yhteistyöoppilaitoksemme Audentesin henkilökunnalle. Lopputilaisuuden järjestimme yhdessä Audentesin kanssa verkkovälitteisesti Howspace-alustalla. Aktiivinen tapahtuma-aika oli 1.11.–3.11.2023 ja tilaisuus jatkui osanottajille avoimena seuraavan viikon ajan, mutta verkkotapaamisia ei ollut enää aktiivisen tapahtuma-ajan jälkeen. Audavia-tiimistämme Howspace-alustaa sekä lopputilaisuutta koordinoi Silva yhdessä Audentesin edustajien kanssa. 

Yhteiseen lopputapahtumaamme rakensimme osallistujille polun: 

Ensin osanottajat pääsivät pohtimaan opiskelijoihimme liittyviä, usein tiedostamattomiakin ennakko-olettamuksiaan. Ennakko-olettamukset värittävät tulkintojamme ja myös vuorovaikutustamme, joten siksi niiden tiedostaminen on tärkeää. Toisessa vaiheessa polulla osallistujat pääsivät tutustumaan tunnistettuihin opiskelijatyyppeihimme sekä heidän erityisiin tuen tarpeisiinsa ja opiskelun piirteisiinsä.  Kolmannessa vaiheessa osallistujat pääsivät kurkistamaan oppimiskyvyn rakentumista ja siihen vaikuttavia asioita. Neljäs osio oli teemaltaan tuki, joka jakautui ensin yhteiseen osioon ja sen jälkeen oppilaitoskohtaisiin osiohin. 

Lopputilaisuudessa osallistujat pääsivät kohtaamaan ja jakamaan ajatuksiaan ohjaus- ja opetustyöstä ja sen kehittämisestä hankkeemme painopisteiden näkökulmista. Lisäksi tilaisuudessa osallistujilla oli myös mahdollisuus tutustua hanketuotoksiimme, kommentoida niitä ja antaa palautetta hanketyöstä ja hankeen tuotoksista. Kolmen päivän aikana Howspace-alustalla jaettiinkin monipuolisesti niin kokemuksia kuin myös tilaisuuden herättämiä oivalluksia. Me Otavian hanketiimiläiset saimme myös hyviä ideoita, kuinka voimme vielä hioa hanketuotoksiamme. 

Positiivisesti onnistuneen lopputilaisuuden jälkeen meidän Audavia-tiimiläisten onkin hyvä jatkaa hanketyön viimeistelyyn ja hankkeen loppuunsaattamiseen. 

Autumn has slipped by in a flash and now at the beginning of November, the Audavia project is already nearing its end. This fall, the Otavia project team has focused on working on the final outcomes of the project, the pedagogical toolkit and the counselling toolkit. During the fall, the project got consultation from special education professional Laura Lappi through project cooperation and we were able to strengthen subjects of student well-being and special pedagogy in our toolkits to serve the needs of our students even better. 

In the project, we have compiled these project outcomes to support Otavia's everyday teaching and guidance work. The focus has been on compiling and collecting work methods and tools that actually work and are based on Otavia's values, and also sharing gems of expertise (e.g. guidance practices) collected from our colleagues and from other sources. The counselling toolkit consists of a section that outlines the theoretical basis of Otavia's online counselling and a section that provides tools and methods for practical guidance work. In the pedagogical toolkit theory and practice are closely intertwined. For teachers in Otavia, the toolkit offers a comprehensive selection of tools to support students' independent and fluent online learning, and also contains stimuli for reflecting on one's own work.

October and November were very significant for our project. We finalised our project outcomes and prepared for the final event of our project. Together with Audentes, we organised the final event online on the Howspace platform from 1 November to 3 November 2023. Even though the active event period covered three days, the event continued to be open to participants for the following week, but there were no online meetings after the active event period. From our Audavia team, the Howspace platform and the final event were coordinated by Silva together with Audentes representatives. 

For our joint final event, we built a path for the participants: In the first phase, the participants were offered a chance to reflect on their often unconscious presuppositions and biases related to our students. Presuppositions and biases colour our interpretations and also our interactions, so it is important to be aware of them. In the second phase of the path, the participants got to know our identified student types/student profiles called student personas with their special needs for support and specific characteristics. In the third phase, the participants were able to take a peek at the structure of learnability and the factors affecting it. The theme of the fourth phase was support, which was first divided into a common section and further into specific sections for each school (language specific pages).

At the final event, the participants were able to meet, interact and share their thoughts on the online guidance and teaching from the perspectives of our project's priorities. In addition, the participants at the event also had the opportunity to familiarise themselves with our project products, comment on them and give us feedback on the project work and outcomes. Over the three days, experiences and insights were exchanged on the Howspace platform. Our project team also received fruitful ideas on how we can further refine our project products. 

After the final positively successful event, it is good for our Audavia team members to continue with the finalisation of the project work and the completion of the project.

Viimeinen hankesyksy alkaa! - The last autumn of the project begins

Kesä antoi meille mahdollisuuden sekä lomailla ja latailla akkuja että muun työn rauhoittuessa paneutua ohjauksen työkalupakin (aktiviteetti 2) ja pedagogisen ideapakan (aktiviteetti 3) työstämiseen. Heinäkuussa pääsimme tapaamaan kasvotusten Silvan, Miran ja Merin kanssa Joensuussa ja paneuduimme ohjauksen työkalupakin ydinkysymyksiin ajan kanssa keskustellen. Muuten työstimme jaettuja dokumentteja kukin omilla tahoillamme sopiviin työaikoihin. Kesän pohdinnat auttoivat meitä kirkastamaan toteutusta ja painopisteitä ja suuntaamaan syvemmälle konkreettiseen tekemiseen.

Loppukesästä selvisi, että saamme palkata Merin jatkamaan vielä työskentelyä kanssamme syksyllä. Olipa ilouutinen! Tämä mahtava lisäresurssi tulisi auttamaan meidät paremmin maaliin - ajatuksemme pienimuotoisista hanketuotoksista olikin nimittäin muovautunut hieman kunnianhimoisemmiksi tavoitteiksi.

Kesän jälkeen jatkoimme taas tapaamisia verkon kautta Audentesin kanssa ja sovimme käytännön suuntaviivoja lopputapahtumamme järjestämisestä. Päätimme toteuttaa hankkeen lopputapahtuman verkkopohjaisella yhteistyöskentelyalustalla Howspacella. Kutsumme marraskuun lopputilaisuuteen kummankin koulun opetus- ja ohjaushenkilöstöä sekä oppimisympäristöistä vastaavia henkilöitä mukaan. Alkeperäinen tavoite hankkeessa oli tehdä lopputilaisuudesta julkinen ja kutsua mukaan myös ulkopuolisia koulutus- ja ohjausalan toimijoita, mutta Audavian kanssa yhdessä hiotut tavoitteet ja tunnistetut tarpeet osoittivat, että hanketyö, tuotokset ja lopputilaisuus on tarkoituksenmukaisinta kohdentaa omien organisaatioidemme väelle.

Lopputilaisuuden työskentelytapa tukee hankkeemme tavoitetta edistää henkilökuntamme valmiuksia vastata verkko-ohjauksessa ja verkko-opetuksessa opiskelijoidemme erilaisiin tarpeisiin. Lopputapahtumaa varten päätimme toteuttaa yhteisen, englanninkielisen kyselyn opiskelijoillemme saadaksemme ajankohtaisen katsauksen opiskelijoidemme kokemuksiin tuen tarpeista. Näin saisimme jaettua henkilökunnalle opiskelijoidemme aitoja ajatuksia pääsisimme hyödyntämään Howspacen tarjoamat mahdollisuudet monipuoliseen ajatustenvaihtoon samanlaisen toimijan kanssa kansainvälisesti.

Syksy näyttää kiireiseltä, mutta antoisalta. Täältä tullaan, viimeinen hankesyksy!

Summer gave us the opportunity to take a vacation and recharge our batteries. In the summer, other parts of our work calmed down, allowing us also to focus on the toolkits we are composing in this project:

  • A toolkit on counselling practices and tools to serve the needs of the counselling and teaching staff of Otavia (activity 2).

  • A pedagogical toolkit for teaching and course content design staff (activity 3). The toolkit contains new ways of introducing well-being skills and self-reflection to students and to include this theme in the students’ learning experiences.

In July, we were able to meet face-to-face with Silva, Mira and Meri in Joensuu and discuss the core issues of the guidance toolkit with time. Otherwise, we worked on shared documents individually. The reflective conversations of the summer helped us clarify the implementation and priorities and to go deeper into concrete subjects of the toolkit.

At the end of the summer, we found out that we can hire Meri to continue working with us in the fall. It was good news! This great additional resource would better help us reach the finish line as our idea of small-scale project outcomes had actually shaped into slightly more ambitious project goals.

After the summer, we continued our online meetings with Audentes and agreed on practical guidelines for organising our final event which will be held in November. We decided to implement the final event on the web-based collaboration platform Howspace. We will invite the teaching and guidance staff from both partnering project schools, as well as the staff responsible for the learning environments. The original goal of the project was to make the final event public and to invite external education and guidance professionals to participate. However, after refining project goals and identifying needs together with Audavia, we came to the conclusion that it would be most beneficial to the project work, outputs and final event to target the staff of our own organisations.

The execution of the final event supports the goal of our project to improve the competences of our educators and other adult education staff. It also accounts to the various needs of our students in online counselling and online teaching. For the final event, we decided to implement a joint survey (both schools used the same survey done in English language) for our students in order to get a current overview of our students' experiences of support needs. In this way, we would be able to share the genuine thoughts of our students with our schools’ staff. We would also be able to take advantage of the opportunities offered by Howspace for a versatile exchange of ideas with a similar operator internationally.

Autumn is looking busy, but rewarding. Here we come, our last project autumn!

Kesä Audavia-hankkeen parissa

Heissan!

Tällä kertaa täällä kirjoittelee Audavia -hankkeen kesätyöntekijä Meri. Kesällä 2023 sain viettää pari mielenkiintoista ja opettavaista kuukautta töissä Audavia -hankkeessa ja tässä tekstissä avaan omaa taivaltani hankkeen parissa. Kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon olen suorittanut Tampereella luokanopettajan koulutusohjelmassa ja tällä hetkellä opiskelen Itä-Suomen yliopistossa opinto- ja uraohjaajaksi ohjausalan maisteriohjelmassa. Minulle kesätyö Audavia-hankkeessa onkin tarjonnut mahdollisuuden sukeltaa ohjausalan hanketyöhön jo näin opiskeluaikana, mistä olen erittäin iloinen. Lisäksi minusta on ollut hienoa, että olen Audavia -hankkeessa päässyt hyödyntämään laajasti sitä pedagogista ja ohjauksellista asiantuntijuuttani, jota minulla on kertynyt niin luokanopettaja-opinnoissa kuin myös ohjausalan opinnoissa.

Vaikka aloitin kesätyöni Audavia -hankkeessa vasta toukokuussa 2023, oli Audavia jo entuudestaan minulle varsin tuttu. Ensikosketukseni hankkeeseen sain nimittäin viime talvena, kun pääsin suorittamaan ohjausalan opintoihini kuuluvaa harjoittelua hankkeessa. Harjoittelussa keskityin verkko-opiskelun tematiikkaan ja tein pohjatyötä Pedagogiselle ideapakalle jäsentämällä Muikku-oppimisympäristön tehtäviä hankkeen painopisteiden näkökulmasta. Käytännössä siis analysoin, kuinka Muikun tehtävien sisällöissä ja tehtävänannoissa on esillä hyvinvoinnin, työelämäosaamisen ja siirtymien teemat. Tätä analysointityötä tein yhdessä toisen harjoittelijan kanssa.

Kesätöissä jatkoin työskentelyä Pedagogisen ideapakan parissa mutta pääsin myös uppoutumaan hankkeen toiseen painopisteeseen, verkko-ohjaukseen ja sen kehittämiseen. Pedagogisen ideapakan ohella työstinkin myös hankkeen toista tuotosta, Ohjauksen työkalupakkia. Käytännössä hahmottelin ja jäsensin Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin teoreettista perustaa sekä kartoitin laajasti erilaisia lähdeteoksia, joista voisi ammentaa näkökulmia ja sisältöjä niin Pedagogiseen ideapakkaan kuin myös Ohjauksen työkalupakkiin. Työpäiväni sisälsivätkin monipuolisesti erilaisia työtehtäviä: ensinnäkin lähdeteosten etsintää, valikointia ja teemoittelua sekä toiseksi lähdeteosten läpikäyntiä, lukemista ja muistiinpanojen kirjoittamista hankkeen tematiikkaan liittyvistä näkökulmista, teoretisoinneista ja huomioinneista. Lisäksi pääsin vielä jäsentelemään ja ideoimaan sitä, kuinka koostamaani tietoa jäsennetään ja sisällytetään Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin lopullisiin versioihin.  

Audavian tehokas ja osaava tiimivahvistus Meri

Kesän aikana ymmärrykseni ohjaustyöstä on syventynyt ja olen oivaltanut myös aiempaa selkeämmin sen, kuinka ohjausta ja siihen kytkeytyviä teemoja (hyvinvointi, työelämäosaaminen ja siirtymät) voi upottaa osaksi opetusta ja oppimateriaaleja. Kesätyön ohella olen työstänyt graduani, mikä on sujunut mukavasti –  kesätyöni sekä graduprosessini ovat tukeneet toisiaan oikein hyvin, sillä graduni teoriapohjana on vahvuuspedagogiikka, joka jäsentyi kesän aikana myös yhdeksi Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin läpileikkaavaksi teemaksi.

Tiivistetysti voinkin todeta, että työskentely Audavia-hankkeessa on ollut kaikin puolin mahtava kesätyö!

Hey there!

This time it’s Audavia project summer employee Meri writing here. I got to spend a couple of rewarding months with the Audavia team this summer 2023 and today I’ll share some thoughts of my path with you all.

I have a bachelor’s degree in education theory from Tampere University and at the moment I’m doing a Master’s programme for student counsellor in the University of Eastern Finland. Throughout my summer I have rejoiced in the fact that working for Audavia has offered a chance to use the pedagogical and counselling expertise I have already gathered in my studies, as well as a chance to dive into the counselling-related project work already now during the studies.

My summer job in Audavia started officially in May 2023 but I was fairly familiar with the project already beforehand, due to my winter internship in the project. As an intern I focused more on the online pedagogics and familiarised myself with the Muikku learning environment exercises which worked as groundwork for the upcoming project output; together with another intern I analysed the ways in which our project themes of wellbeing, work life and life transitions have been incorporated in the learning exercises.

Yhteistyötä verkossa ja Oodissa / Cooperation Online and in Oodi

Helmikuussa kokoonnuimme yhdessä Otavian sisältö- ja ratkaisutiimien sekä Audentesin väen kanssa pohtimaan mm. verkko-oppimisen edistämisen kysymyksiä, oppimisanalytiikkaa ja -teknologioita sekä opiskelijoiden tarpeita ja käyttäjäkokemuksia.

Pääsääntöisesti tapaamme hankekumppaneitamme verkkovälitteisesti ja huhtikuussa meillä olikin vuorostamme mahdollisuus toivottaa tervetulleeksi Audentesin porukka luoksemme Suomeen. Päätimme tavata Helsingissä, johon kaikilla oli parhaimmat kulkuyhteydet ja Helsingin pääkirjasto Oodi tarjosikin meille hyvät puitteet kokoustamiseen ja teemojemme edistämiseen. 

Eri työskentelymenetelmillä pohdimme esimerkiksi sitä, miten voisimme parhaiten viestiä ja kommunikoida opiskelijoidemme kanssa niin, että jokaisella olisi tervetullut ja kuultu olo ja vuorovaikutuksemme auttaisi opiskelijoita etenemään opinnoissaan. Pohdimme omia, organisaatioidemme ja opiskelijoidemme ennakko-olettamuksia ja sitä, miten ne vaikuttavat odotuksiin opinnoista selviytymisestä, kommunikointiin ja palautteenantoon. Lisäksi linjasimme loppuseminaarin toteutustavasta ja sisällöstä, jotta pääsemme syksyllä suoraan valmistelutyön pariin. 

Kokousten lisäksi pääsimme nauttimaan kulttuurista HAM-taidemuseossa sekä maittavasta illallisesta. Kiitos kollegat!

Joko katsoit tapaamisestamme julkaistun Tiktokin? (https://www.tiktok.com/@nettiperuskoulu/video/7223650711299558682?lang=fi-FI)

Audavian Viron ja Suomen edustus Helsingin kevätauringon alla.


In February we gathered together with Audentes to discuss online learning topics related to learning analytics and technologies and the students’ needs and user experiences. In Otavia’s end we expanded our project cooperation to include the teams of online content creation and the technical solutions in the meeting to attain a more comprehensive view of the topic.

As a rule of thumb, we meet our project partners online, as we did now in February. However, in April it was our chance to welcome Audentes crew to visit us in Finland for our second face to face project meeting. We decided to gather in Helsinki, since it proved to be the most convenient location for all participants. The Helsinki main library Oodi offered us an excellent environment for the project work.

We tested several different working methods while covering the topic of interaction and communication in the online context. One of the key questions was how we can help the students to better progress in their studies by making them feel welcome and heard. The discussion on the topic was closely related to examining and recognising our own personal and organisational assumptions and pre-set ideas regarding success in studies, communication and feedback, as well as helping students to self-reflect on these themes.

We also drew some guidelines to help us plan the practicalities of the project final event as well as the final event content. With this pre-work done, we can move ahead with full steam once it’s time for the actual preparations in the autumn. 

In addition to the meetings we had a chance to also enjoy both cultural treats in Helsinki Art Museum (HAM) and some Japanese culinary treats in a local restaurant. A big thanks to our colleagues for everything!

Have you already seen the Helsinki meeting Tiktok?  (https://www.tiktok.com/@nettiperuskoulu/video/7223650711299558682?lang=fi-FI)

Uuden vuoden tehostartti / New Year's Boost to Project Work

Uusi vuosi 2023 ja uusia vahvistuksia Audavian hanketiimiin! 

Tuttujen hanketyöntekijöiden Silvan, Miran ja Nellin oheen olemme saaneet kaksi opo-harjoittelijaa mukaan Audavia-hankkeeseen tammikuun ajaksi. Meri ja Päivi ovat työskennelleet hankkeen verkko-opetukseen keskittyvässä aktiviteetti 3:ssa sekä tutustuneet ohessa Otavian muuhun toimintaan. 

Päivi ja Meri ovat projektityönä käyneet läpi Nettilukion ja Nettiperuskoulun oppimateriaaleja ja tutkineet, miten kurssien ja opintojaksojen tehtävissä näkyvät hyvinvoinnin, työelämäosaamisen ja siirtymien (koulutus, työelämä, elämänuran) kysymykset. Kartoitustyön tavoitteena on ollut selvittää, miten tehtävät ohjaavat opiskelijaa aktiiviseen toimijuuteen näiden kysymysten edistämiseksi opiskelijan omassa elämässä.

Harjoittelijamme ovat tehneet loistavaa työtä analysoinnin parissa ja tuoneet tuoreita ideoita myös oppimateriaalien jatkotyöstämiseen. Näemmekin, että kartoitustyö yhdistyy saumattomasti sekä Audavia-hankkeen päätavoitteisiin että lukion uuden opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen osa-alueisiin. Tämän perustan varaan tulemme työstämään Audavia-hankkeessa vuoden 2023 aikana ideapankkia oppimista tukevista, hyvinvointia edistävistä ja jatkosiirtymiin valmistavista pedagogisista ratkaisuista ja tehtävätyypeistä. 

Maaliskuun lähestyessä suunnitelmissa on edetä myös aktiviteetti 2.:n (verkko-ohjaus) tavoitteita kohti ja ottaa työn alle ohjauksellisten käytäntöjen työkalupakin koostaminen. Työkalupakkia varten keräämme Otavian verkko-ohjaajien kokemuksia, ohjaustyön käytänteitä ja tiimiläisten tiedossa ja käytössä olevia ohjauksen työkaluja. Tavoitteena on saada hiljainen tieto ja käytänteet näkyvään muotoon ja valjastaa ne hyötykäyttöön tiimiläisten ja etenkin opiskelijoiden hyväksi.

Olemme jatkaneet säännöllisiä verkkopalavereita virolaisen kumppanimme Audentesin kanssa sekä Helsingin vastavierailun suunnittelua. Kevään kuluessa tulemme tekemään myös katsauksen ensimmäiseen hankevuoteen ja raportoimme kansalliselle toimistolle etenemisestämme hankkeen tavoitteiden parissa. Näyttää, että hankkeemme on hienosti aikataulussa ja aiomme jatkaa samaan tahtiin kohti hanketuotoksia!


We welcome the New Year 2023 with new members to our Audavia team!

In addition to our established team mates Silva, Mira and Nelli, we have had Päivi and Meri as new internees joining us for January in the Audavia project. They have been participating mainly in activity 3 and familiarising themselves with Otavia online school practices as part of their university studies in student counselling. 

Päivi and Meri have been combing through the Otavia learning materials of the basic education and high school in order to analyse how our activity 3 key themes of well-being, working life skills and life transitions regarding education, work life and life paths are incorporated in the learning exercises. We use this base work in the project to determine how the current exercises in the learning materials are guiding students towards being active agents in promoting these themes in their own daily lives. 

Our internees have done an excellent work not only analysing the current exercises, but also bringing fresh ideas on the table for the further improvements. Analysing the existing practices is seamlessly connected to the main goals in Audavia project, as well as to the wider context of transversal competencies in the national curriculum. We will use this foundation to create a manual in Audavia project during the year 2023 to include pedagogical solutions and practices to support learning, promote well-being and prepare the students for their further transitions in their learning paths. 

Since March is already approaching fast we are also working toward activity 2 and the manual of counselling practices for online counselling. The foundation of the manual will be constructed by collecting the knowledge, practices and counselling tools of our experienced counsellors working in Otavia. With the manual we want to bring the gradually established tacit knowledge and practices to a wider audience and to benefit our community of our colleagues and students. 

Additionally, we have continued to meet our Estonian partners of Audentes online and exchanged thoughts to plan their counter visit to Helsinki. During the spring we will also have an interim checkpoint to look back at our first year of Audavia project and report to the national agency of our progress. Looks like we are well on schedule and we plan to keep up the good work!

Verkkopedapäivien satoa / Harvest of the Online Pedagogy Day

Kuluneet viikot ovat olleet Audavia-hankkeessa täynnä touhua, suunnittelua ja organisointia! Menneenä viikonloppuna vietimme nimittäin Otavian verkkokoulutuksen lukukausittain järjestettävää kehittämispäivää, verkkopedapäivää. Tällä kertaa verkkopedapäivien vetovastuussa oli Audavia-hanke yhteistyössä HOT (Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena) -hankkeen ja Otavian sisältötiimin edustuksen kanssa. 

Verkkopedapäivät järjestettiin kaksipäiväisinä, joista perjantai-iltapäivän ohjelma toteutettiin lähiosallistujien voimin ja lauantaina mukaan tulivat myös verkko-osallistujat. Jo perinteeksi muodostuneilla verkkopedapäivillä parasta antia onkin, kun pääsee kohtaamaan kollegoita kasvotusten Mikkelissä Otavan Opistolla tai verkon välityksellä! 

Perjantaina Otavan opistolla puhuttiin HOT-hankkeen johdolla opiskeluhyvinvoinnista ja tutustuttiin sosiaalisen median mahdollisuuksiin. HOT-hankkeella on opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä vankka ja tärkeä rooli, ja hankkeen käsialaa on myös Otavian opiskeluhyvinvoinnin tueksi laadittu Opinvoimala.fi -verkkosivusto. Iltapäivän aikana oli mahdollista osallistua opiskelijoille suunnattujen video- ja äänimateriaalien tuotantoihin sekä otattaa itsestään työkäyttöön profiilikuvia. 

Alkuillan välipalana pääsimme rauhoittumaan rumpurentoutuksen kumiseviin värähdyksiin, ja rumpu kumisikin opiston isossa salissa vaikuttavasti. Ilta jatkui kuulumisten vaihdon, kohtaamisten ja rennon pelailun ja oleilun merkeissä.

Lauantain varsinaisessa verkkopedapäivässä pohdimme opiskelijoiden moninaisiin erityisiin tarpeisiin vastaamista verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa. Työskentelyämme pohjusti väitöskirjatutkija Fiia Söderholm Itä-Suomen yliopistosta aiheella “Tuen tarpeet toiminnan taustalla - tunnistaminen ja toimivan tuen tarjoaminen”. Alustuksen jälkeen työskentelimme ryhmissä Fiian johdolla ja pohdimme tuen käytänteitä Otavialla sekä koko organisaation että yksilön toiminnan tasolla.

Lounaan jälkeen lauantai jatkui oppimisympäristö Muikun uusia piirteiden ja ominaisuuksien esittelyllä, jonka jälkeen jakaannuimme työpajoihin kehitetään konkreettisemmin käytössämme olevia keinoja opiskelijan tuen tarpeiden tunnistamiseksi ja tuen tarjoamiseksi. Työpajojen teemoina olivat:

  1. Interaktiivisen HOPS-työkalun laatiminen nettilukiolaisille

  2. Ohjaustarpeen indikaattorit Muikussa 

  3. Hiljainen tieto jakoon - Oppimista ja itseohjautuvuutta tukevat pedagogiset ratkaisut 

  4. Kehittämisideat kohti konkretiaa (Otavian strategiatyöhön linkittynyt työpaja)

  5. Opettaja-ohjaaja yhteistyön ja tiedon välittämisen keinot 

Saimme yhdessä eteenpäin niin Audavia-hankkeen teemoja kuin Otavian oman toiminnan jatkokehittämistä verkkopedapäivän työskentelyn pohjalta. Kiitokset onnistuneesta päivästä kuuluvat myös työpajan vetäjinä toimineille kollegoillemme sekä Otavian idearikkaalle ja asiantuntevalle henkilökunnalle!

Whiteboard and post-it notes - collaboration and developing

Photo by Gerd Altmann / Pixabay (https://pixabay.com/images/id-4054379/)


Hustle, bustle and checklists - that’s what the past week of Audavia has been made of!

This past weekend we had our semesterly Otavia Online Pedagogy Day. This time the ship was steered by our Audavia team with the collaboration of HOT -project (Wellbeing services as study support) and members of our content team in Otavia. 

The Online Pedagogy Day was executed as a two-day event. On Friday afternoon the programme was on site only and on Saturday we had also online participants joining us. Throughout the years the event has grown into a school favourite due to the energising encounters with colleagues, and rightly so!

On Friday HOT-project was guiding us to a discussion over the themes of study wellbeing. HOT-project has had an imperial role in promoting the student wellbeing in Otavia and one of their efforts has been the excellent Opinvoimala.fi -site. During our Friday afternoon session we also deliberated marketing and visibility opportunities in social media. In addition, we could create audio and video productions for the learning materials or have new work profile pictures taken in our school studio.

We continued our Friday evening with a restoring programme of drum relaxation and the sounds indeed resonated within for a long time! We carried on to have an enjoyable evening of encounters, exchanges and leisure activities.

On the main event on Saturday we moved on to discuss how to better meet the special and individual needs of our diverse group of online learners. We were led to the topic by dissertation researcher Fiia Söderholm from the University of Eastern Finland. After her initial introduction to the theme we continued mapping and innovating the individual and organisational support practices in smaller groups.

After lunch our Saturday continued with a presentation of new features in the learning environment Muikku by the content team. Afterwards we split into smaller workshops to develop more concrete means to recognise and respond to the students’ needs. 

Workshop themes were: 

  1. Interactive Personal Study Plan -tool for high school

  2. Indicators of Counselling Needs in the Learning Environment

  3. Sharing the Tacit Knowledge - the Pedagogical Solutions Supporting Learning and Self-Directing

  4. From Ideas to Implementation in the Otavia Strategy Work

  5. Teacher & Counsellor Collaboration and Ways of Conveying Information

During the Online Pedagogy Day we furthered the Audavia-project but also managed to outline new directions for the internal work in Otavia. The day wouldn’t have been the same without the highly skilled colleagues of ours as workshop leaders and we give our warmest regards to the entire knowledgeable and innovative staff in Otavia!

Energisoivia kohtaamisia / Energizing Encounters

Olipa mukavaa tavata livenä!

Hankkeen ensimmäinen lähitapaaminen yhteistyöoppilaitos Audentesin kanssa toteutettiin 12.-14.10.2022 Audentesin kotikonnuilla Tallinnassa, Virossa. Pääsimme viimein tapaamaan toisiamme muuten kuin ruudun välityksellä ja meillä oli hyvin tervetullut olo. 

Audavia-tiimin lisäksi mukana matkassamme oli verkko-ohjaaja Terhi, joka työskentelee myös HOT-hankkeen puitteissa Opinvoimalan eteen. Työskentelimme tiiviisti ohjauksen ja opetuksen käytäntöjen sekä oppimisympäristöjen tarkastelun parissa. Kollegamme veivät meidät tutustumaan myös upeaan Fotografiska museoon Tallinnassa. 

Matkasta jäi positiiviset ja innostuneet fiilikset, ja vastaavan verkossa toimivan oppilaitoksen opettajien ja ohjaajien kanssa keskustelu herätti uudenlaisia näkökulmia ja kysymyksiä myös suhteessa omiin rakenteisiimme ja käytäntöihimme. 

Virolaiset kollegamme tulevat keväällä meille vastavierailulle. Silloin kokoonnumme yhdessä Helsinkiin.

Audentesin päivitys tapaamisestamme löytyy täältä:
https://audentes.ee/uudis/e-gumnaasiumi-tootajad-vahetavad-kogemusi-soome-kolleegidega/

Ja tiktok-päivitys täältä:
https://www.tiktok.com/@nettiperuskoulu/video/7154344445289221382?lang=fi-FI

Otavian ja Audentesin hanketiimiläiset.

Iloiset verkko-ohjauksen ja -opetuksen pohdiskelijat!


Live meetings always have that special something!

The first face to face encounter with our Audavia-project collaboration school Audentes took place in their home base, Tallinn (Estonia). For two days, from the 12th till 14th of October, we stayed in Tallinn exchanging ideas and thoughts, for once not relying only on the tech. We all felt very welcome to their school grounds and we had a lovely visit. 

In addition to the usual Audavia team we also had our online counsellor Terhi with us. She  brought with her the expertise of the HOT-project, especially on the subject of student wellbeing, which is at the core of the HOT-project and a website Opinvoimala produced in the project. 

We all worked closely together on the themes of counselling and teaching practices. Both schools gave a demonstration of their learning environments to get a better grasp of our individual circumstances, strengths and challenges in daily work. After an intense day of work our colleagues took us to see the gorgeous Fotografiska Museum in Tallinn. 

On the way home we unwound and processed the gems from our trip and we all shared the same positive and excited feelings. Talking to the staff in a similar online operating school led to new discoveries and perspectives also regarding our own practices and ways of doing the teaching and counselling work. 

Even though this visit has come to an end, alas, the wait for the next one is not long. Our Estonian colleagues are paying us a counter visit next spring 2023. We gather in Helsinki to continue our talks and enjoy the cooperation across the gulf!

Uusia tuulia / New Winds are Blowing

Kesä, olit meille hyvä, vaikka toit mukanaan myös muutoksia. Haikein mielin sanoimme hyvästit hankekoordinaattorille Rosalle, joka siirtyi uusiin haasteisiin. Kiitokset Rosalle innostavasta panoksestasi hankkeelle ja tiimitoveruudesta Audavia -hankkeessa!

There shall be eternal summer in the grateful heart.
(Celia Thaxter)

Elokuun alkupuoliskolla Otavian henkilökunta on palaillut lomatunnelmista töiden pariin, ja olemme keskustelleet Audavia -hankkeen kokoonpanosta. Iloksemme voimme kertoa, että hanketyössä isompaa roolia ottaa elokuusta alkaen verkko-opettaja Nelli Raivio.  

Kesän työskentelimme vielä kahden tiimiläisen voimin. Tapasimme myös hanketiimimme Viron edustuksen, Audentesin, kanssa. Sovimme, että syksyn face to face -tapaamista aletaan järjestää Viroon. Toivottavasti maailmantilanne on sellainen, että pitkään odotettu tapaaminen onnistuu!

Kesällä jäätelön syönnin ja auringosta nauttimisen lisäksi teimme kevään Otavian henkilökunnalle suunnatusta kyselystä koosteen ja suunnittelimme sen pohjalta jatkoaskeleet. Lisäksi työskentelimme näkyvyyden parissa työstämällä näitä blogitekstejä ja niiden englanninkielisiä käännöksiä. Tahdomme kertoa hankkeemme etenemisestä myös mahdollisille kansainvälisille seuraajille ja yhteistyökumppaneille. 

Olemme kesällä lisäksi suunnittelleet, missä ja milloin voisimme näkyä ulospäin sekä organisaatiomme sisälle. Esimerkiksi marraskuussa hankkeemme esittelee toimintaansa Otavian sisäisessä teemainfossa. Ulospäin näkymistä pohdimme vertailemalla eri sosiaalisia medioita ja miettimällä niiden osuvuutta meille.

Syksy saapuu! Silloin meillä onkin luvassa myös Otavian sisäinen Verkkopedapäivä, jossa on teemana erityistarpeiden parempi huomioiminen verkko-opetuksessa ja verkko-ohjauksessa. Verkkopedapäivä kokoaa Otavian henkilökuntaa yhteen pohtimaan ja työstämään myös hankkeen keskeisiä tavoitteita.


Summer, you were good to us, even though you brought some changes with you. With heavy hearts we bid farewell to our project coordinador Rosa who moved on to new challenges. We thank you, Rosa, for your inspiring contribution and for the comradery you shared with us in the Audavia -project!

There shall be eternal summer in the grateful heart.
(Celia Thaxter)

During the first half of August the Otavia staff has started to pick up pace with work, and we have discussed the new line-up for the Audavia-project. As a result, we are pleased to inform you that Otavia´s online teacher Nelli Raivio will be working more closely with us and taking on more responsibilities within the project from now on. 

Through the summer the remaining team, Mira and Silva, still worked as a duo, and also met with Audentes, the Estonian participants. We agreed to start organising the first face to face meeting in Estonia in the upcoming autumn. Let us hope the current (world) situation allows the long-awaited meeting to take place! 

The previous spring we had conducted a survey for Otavia staff so during the summer, in addition to eating ice cream and sunbathing, we compiled the results of the staff survey and planned for the next steps. We also worked for the visibility plan by editing and translating these blog posts and their English translations. We are eager to share our progress also with our international followers and partners.

Additionally, we have made use of the summer to set the guidelines where and when we could increase our visibility within and outside our organisation. For example, internally our project will introduce its current activities in our weekly meeting in November. We are also comparing different social media platforms and looking into their usability in our context in order to improve our external visibility. 

Autumn is coming! We will be having a training and cooperation day “Verkkopedapäivä” (= Online Pedagogy Day) for our multi-professional staff with the theme of Special needs and addressing them in online education and counselling. The day gathers the Otavia staff together to discuss and work on many goals that are equally essential for the Audavia project.

Kesäkuulumisia / Summer Greetings

Kesäkuun alussa meillä oli jälleen antoisa verkkotapaaminen yhdessä Audentesin kanssa. Esittelimme toisillemme toimintaympäristöjämme sekä ohjauksen käytänteitä. 

Huomasimmekin toiminnassamme hämmästyttävän paljon yhtäläisyyksiä. Arjessamme kohtaamme useita samankaltaisia haasteita ja toisaalta iloitsemme kumpikin omien opiskelijoidemme onnistumisista.

Yhtäläisyyksien lisäksi saimme toisiltamme uusia ideoita, joita voisimme omissa organisaatioissammekin hyödyntää. Audentesilta kuulimme muun muassa hyviä käytänteitä alumnitoiminnasta sekä opettajien opiskelijoille tarjoamasta mentoroinnista. Heillä opiskelu tapahtuu strukturoidummin kuin meillä, eikä ns. non-stop-kursseja ole niin paljon kuin meillä. Huomasimme jälleen, että kummassakin organisaatiossa toimintaa ja käytänteitä on pitänyt vuosien saatossa rakentaa itse, kun vastaavaa kansallista toimijaa ei omassa maassa ole. Onneksi löysimme toisemme!

Toukokuussa toteutimme koko Otavian laajuisen kyselyn, jossa tarkoituksenamme oli selvittää ja koota jo aiemmin meillä olleiden ja käynnissä olevien hankkeiden aikaansaannoksia, materiaaleja ja ennen kaikkea koota yhteen osaamista mitä meille on jo organisaatioon karttunut. Saimmekin haaviimme kivasti vastauksia ja käytännön helmiä ja ideoita. Tapaamme muutamaa Otavian hanketyön konkaria ja muita Otavian hanketoimijoita myös kahdenvälisesti, jotta pääsemme porautumaan tarkemmin hankkeemme kannalta olennaisimpiin kysymyksiin. Kesän aikana koostamme kyselystä tarkemman koonnin sekä teemme jatkotyöstösuunnitelmat.

Tämän lisäksi olemme alkaneet suunnitella verkkopedapäivää yhdessä muiden Otavian kollegoiden kanssa. Syksyn verkkopedapäivä keskittyy opiskelijoiden tuen tarpeiden parempaan huomiointiin ja tämä teema liittyy olennaisesti myös meidän hankkeen sisältöön.

Kesällä tapaamme vielä yhdessä kokouksessa Audavian. Lisäksi työskentelemme näkyvyyden parissa, työstämme kyselyn tuloksia sekä suunnittelemme syksyn tulevia tapahtumia! Syksyllä luvassa onkin verkkopedapäivän lisäksi myös muuta tapahtumaa Audavia -hankkeen tiimoilta, sillä suunnitteilla on muun muassa ensimmäinen oppilaitosvierailu ihan paikan päälle toisiamme tapaamaan. 

Vaikka syksyn kuviot innostavat ja hieman myös jännittävät, on ihanaa ajatella, että saamme pysähtyä vielä hetkeksi nautiskelemaan jäätelökesän uusista mauista ja ihoa kutittelevista auringon säteistä. :)


At the beginning of June, we held another online meeting together with Audentes. We introduced each other to our operating environments and guidance practices.

We noticed a surprising number of similarities in our organisations. In our everyday life, we face several similar challenges, and on the other hand, we both rejoice in the successes of our own students.

In addition to the similarities, we got new ideas from each other that we could also use in our own organisations. From Audentes, we heard about good practices regarding alumni activities and mentoring offered by teachers to students. Studies at Audented follow a more structured schedule than studies at Otavia, as our study supply consists largely of non-stop courses that the students can plan and study at their own pace. We noticed again that in both organisations, operations and practices have had to be built self-sufficiently over the years, as there are no corresponding national actors in our countries. Luckily we found each other! 

In May, we carried out a survey at Otavia, with the purpose of finding out and compiling achievements, materials and, above all, know-how that we already have accumulated in the organisation. We got great answers and practical gems and ideas. We will also meet a few Otavia project leaders and other Otavia project workers bilaterally, so that we can drill down more closely into the most relevant questions for our project. During the summer, we will compose a more detailed summary of the survey and make further work plans.

In addition to this, we have started planning an Online Pedagogy Day together with other Otavia colleagues. The fall’s Online Pedagogy Day focuses on better consideration of students' need for support. This theme is also essentially related to the content of our project. 

In the summer, we will meet Audavia again in one more meeting. We are also working on visibility, working on the results of the survey and planning our future events for the coming fall! There is a lot to lookward to in the fall, as we are also planning our first visit to meet each other face to face.

Even though the coming plans are inspiring and exciting, it's wonderful to think that we can stop for a while to enjoy the summer´s new flavors of ice cream and the rays of the sun that tickle the skin. :)

AUDAVIA -hankkeen kevät kuulumisia / Spring Greetings

Ensimmäinen hankekokous virolaisen yhteistyökumppani Audentesin kanssa pidettiin maaliskuussa, ja olemme yhdessä Audentesin sekä Otavian oman porukan kanssa lähteneet miettimään hankkeen ensimmäisiä askelia. Nyt jatkamme koko porukalla konkreettisen suunnitelman ja aikataulun työstämistä. 

Yhteiskuva hankkeen ensimmäisestä varsinaisesta tapaamisesta maaliskuulta.


Viime blogitekstissä kerroimme, että hankkeen alussa lähdemme kartoittamaan mitä meillä Otavialla on jo tehty eri hankkeiden ja projektien sisällä. Asia on kevään mittaan edennyt, ja toukokuussa tulemme laittamaan kyselyn, missä Otavian henkilökunta voi kertoa miten on osallistunut eri asioiden/teemojen kehittämiseen tai toteutukseen hankkeiden kautta tai muuten. 

Kyselyn avulla pyrimme saamaan kokonaiskäsityksen siitä mitä meillä on jo meneillään/selvitetty/koostettu/työstetty. Tällä pyrimme välttämään asioiden toistoa ja hyödyntämään jo olemassa olevaa tietoa ja materiaalia hankkeen aikana. Tämä auttaa jatkossa löytämään hanketyössä konkreettisia askelmerkkejä sekä auttaa kohdentamaan paremmin tekemistä niihin alueisiin, missä sitä kaivataan. Lisäksi kyselyn tuloksia pyritään hyödyntämään laajemmin koko Otavian toiminnassa. 

Ohessa olemme nyt työstäneet aktiviteettiin 2 liittyen Otavialla käytössä olevia ohjauksen prosesseja koskevaa sitelmää Audentesille sekä aloittaneet keskustelua sisäisesti siitä kuinka opiskelijoiden tuen tarpeita voisi huomioida paremmin. Lisäksi aletaan miettiä hankkeen näkyvyyttä ja kuinka tuomme hanketta paremmin esiin eri kanavissa. Kehitteillä on myös hankkeen logo.

Teimme päätöksen hankenimen lyhenteestä: AUDAVIA. Tästä eteenpäin tämä Erasmus+ -hanke esiintyy siis tällä lyhenteellä. Nimi on yhdistelmä meidän molempien toimijoiden nimistä: Audentes ja Otavia. Hankenimi on kokonaisuudessaan: "Adult students on both sides of the sea - The learning path supported by technology and counselling". 

Seuraava kansainvälinen tapaaminen meillä on 2.6. ja tässä tapaamisessa käymme läpi molempien toimijoiden esitelmät ohjauksen käytänteistä. Näiden esitysten tarkoituksena on muun muassa hahmottaa paremmin, kuinka ohjausta jo toteutetaan, onko toisella joitakin toimivia käytänteitä mitä voisi kokeilla ja onko jotain mitä voisimme yhdessä lähteä kehittämään toimivammaksi.


The first project meeting with our Estonian partner Audentes was held in March, and together, we have started planning the first steps of the project. Now we continue to work on a concrete plan and schedule.

In the last blog post, we said we would be mapping out what has already been done at  Otavia within different projects to help us focus and use the work of previous projects to build our work on. We have been working on it during the spring, and in May we will put out a survey where Otavia's staff can tell how they have participated in the development or implementation of various issues/themes through projects or in their everyday work.

With the help of the survey, we aim to get an overall understanding of what we already have going on/clarified/compiled/worked on. With this, we aim to avoid repeating things that have already been done  and seek to make use of already existing information and material during this project. This will help in the future to find concrete milestones in the project work and help to better target the work to the areas where it is needed. The results of the survey will be used also more widely throughout Otavia's operations.

In addition, we have now worked on the proposal for Audentes regarding the guidance processes used in Otavia in connection to activity 2, and have started a discussion internally about how the needs of students' support could be taken into account better. In addition, we are starting to think about the visibility of the project and how we can better highlight the project in different channels. The project's logo is also under development.

We decided on the abbreviation of the project name: AUDAVIA. From now on, this Erasmus+ project will appear with this abbreviation. The name is a combination of the names of both of our organisations: Audentes and Otavia. The project's full title is: "Adult students on both sides of the sea - The learning path supported by technology and counselling".

Our next international meeting is on June 2. In this meeting, we will go through the presentations of both operators on guidance practices. The purpose of these presentations is, among other things, to get a better understanding of how guidance is already implemented. We wish to receive a better understanding of each others’ counselling practices to reflect on in each project team's work within their own organisation - perhaps Audentes has some good and working practices we could try. Maybe there is something that we could develop together to make the processes more effective.

Hanke starttaa! / The Project is Starting!

Erasmus+ hanke on virallisesti alkanut nyt maaliskuussa!

Viime vuonna haimme Erasmus KA210-ADU hanketta yhdessä Viron etälukion (Audentes) kanssa. Tammikuussa saimme tiedon, että hanke on hyväksytty ja pidimme hankkeen valmistelu tapaamisen yhdessä Audentesin kanssa. Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia koordinoi hanketta ja hanke kestää joulukuulle 2023 asti, eli kokonaisuudessa hankekausi on 1.3.2022-31.12.2023.

Hankkeen tarkoitus on vaihtaa käytänteitä toisen samankaltaisen toimijan kanssa. Hanke tarjoaa informaatiota, uusia ratkaisuja ja ideoita toimijoille, jotka pyrkivät kehittämään etäopetusta, etäohjausta ja etäopiskelijoiden hyvinvointia. Tavoitteenamme on hankkeen edetessä jakaa hankkeen antia ja tavoittaa myös laajemmin aiheesta kiinnostuneita toimijoita.

Päätavoitteet hankkeelle on: 

  • Laadukkaan aikuisopetuksen tavoitettavuuden kehittäminen

  • Henkilökunnan ja muiden koulutuksen asiantuntijoiden pätevyyden kehittäminen

  • Luoda jatkuvia koulutuspolkuja, kehittää opintojen saatavuutta erityistarpeet huomioiden ja lisätä aikuiskoulutuksen näkyvyyttä

Tavoitteiden kärkenä on opiskelijalähtöisyys. Tulemme vaihtamaan Audentesin kanssa käytänteitä näiden teemojen tiimoilta säännöllisesti sekä järjestämään teemoihin liittyviä webinaareja ja mahdollisuuksien mukaan myös vierailut molempien toimijoiden luona. Nyt hankkeen alussa lähdemme kartoittamaan mitä meillä Otavialla on jo tehty eri hankkeiden ja projektien sisällä. 

Hankkeen virallinen nimi on: "Adult students on both sides of the sea - The learning path supported by technology and counselling". Nimi on varsin pitkä ja ollaankin ideoitu tälle lyhyttä versiota. Pyöräytämme maaliskuun aikana kyselyn, jonka kautta Otavian henkilökunta voi ehdottaa uutta lyhyttä rimmaavaa kirjainyhdistelmää meidän hankkeelle.

Tällä hetkellä Otavialta hankkeessa ovat mukana Rosa Ylimaula (projektikoordinaattori), Mira Tuononen (projektityöntekijä) ja Silva Suomala (projektityöntekijä).


The Erasmus+ project has now officially started in March!

Last year we applied for the Erasmus KA210-ADU project together with the Estonian online high school (Audentes). In January, we received information that the project had been approved. We held our first project preparation meeting together with Audentes. Otavia is coordinating the project. The project will last until December 2023.

The purpose of the project is to exchange good practices with another similar organization. The project offers information, new solutions and ideas for actors who strive to develop distance education, distance counselling and the well-being of the students. As the project proceeds, our goal is to share the outputs of the project as well as reach a wider range of collaborators interested in the topic.

The main goals for the project are:

  • Developing the accessibility of high-quality adult education

  • Developing the skills of staff and other education experts

  • Creating continuous and smooth educational paths, developing the availability of studies taking special needs into account and increasing the visibility of adult education

At the top of the goals is student orientation. We will regularly exchange practices with Audentes regarding these themes and organize theme-related webinars and, if possible, also visits to both countries. Now, at the beginning of the project, we are going to map out what we at Otavia have already done within different projects.

The official name of the project is: "Adult students on both sides of the sea - The learning path supported by technology and counselling". The name is quite long and we are currently generating ideas for the short version of the name. During March, we will run a survey through which the Otavia staff can suggest a new short rhyming combination of letters for our project.

Currently, the project team players from Otavia are Rosa Ylimaula (project coordinator), Mira Tuononen (project worker) and Silva Suomala (project worker).