Hanke alkaa olla loppusuoralla ja olemme näin joulukuussa kaiken paketoimisen äärellä. On aika arvioida Audavia-projektin tavoitteen tuloksia ja sitä, pääsimmekö tavoitteisiimme.
Hankkeessa olemme saaneet kulkea mielenkiintoisen matkan tärkeiden kysymysten parissa. Hankehakemusta kirjoittaessamme ja hankkeen alkutaipaleella emme aivan tajunneetkaan, millaisiin asioihin tarkalleen pääsisimme sukeltamaan. Toki meillä oli hanketavoitteet ja suunnitelmat sekä visioita, ajatuksia ja toiveita niiden saavuttamiseksi, mutta juuri yhteiset keskustelumme ja työskentelymme virolaisen hankekumppani Audentesin kanssa johdattivat meidät tarkempien teemojemme pariin. Nämä teemat ja teoreettiset taustat ovat toimineet punaisena lankana rakentaessamme ohjauksen työkalupakkia ja pedagogista ideapakkaa. Hankkeen tarkoituksena oli luoda kahden eri maassa olevan koulutusorganisaatioiden välille yhteistyötä ja käytänteiden vaihtoa, ja tämä on toteutunut hyvin ja mukavassa hengessä.
Hankkeessa toteutettu toimivien käytänteiden etsiminen, yhteisten kysymysten pohdinta ja ilmiöiden teoreettisempi pureskelu ovat antaneet meille oppilaitoksena tilaisuuden pysähtyä ja tarkastella tekemäämme uusin silmin. Oppilaitoksina (Nettiperuskoulu ja Nettilukio) olemme huomanneet tekevämme monia asioita varsin hyvin ja huomanneet ne kohdat, joissa voisimme toimia tietoisemmin toisella tapaa. Keskiössämme on koko ajan ollut ajatus opiskelijoistamme: kuinka toimia niin, että opiskelu ja tulevat siirtymät sujuisivat heillä mahdollisimman soljuvasti.
Hanketavoitteidemme näkökulmasta tarkasteltuna:
(1) Laadukkaan aikuisopetuksen verkko-ohjauksen tavoitettavuuden kehittäminen.
Säännöllisissä tiimitapaamisissa keskityimme kartoittamaan verkko-ohjauksen toimintoja, rooleja, työkaluja ja ratkaisuja varmistaen järjestelmällisemmän, kokonaisvaltaisemman ja oppijakeskeisemmän lähestymistavan aikuisten oppimiskokemuksen parantamiseksi.
Tämän tuloksena tehtiin seuraavaa:
Ohjaustoiminnan kuvailu (Audentes)
Uusien lähestymistapojen, tehtävien ja työkalujen suunnittelu ja kokoaminen
Ohjaustilanteissa hyödynnettävien työkalujen ja ohjeiden laatiminen
Hyvinvointityöpajojen järjestäminen (Audentes) ja teoriapohjaisten työkalujen kokoaminen opiskelijan hyvinvoinnin parantamiseen (Otavia).
Projektiryhmä työskenteli johdonmukaisesti ja tietoisesti pohtien mitä teemme, miksi ja miten vastata opiskelijoiden tarpeisiin ohjauksen avulla. Projektiryhmä teki yhteistyötä opettajien ja muun henkilöstön kanssa edistääkseen tietoista lähestymistapaa opetukseen ja oppimiseen.
(2) Opettajien, ohjaajien ja muun aikuiskoulutuksen henkilöstön osaamisen kehittäminen.
Hankkeen painottaminen itsereflektointiin, palautteen keräämiseen ja ohjaajan ja opettajien ideapakan/työkalupakin parissa lisäsi opettajien ja ohjaajien osaamista ja varmisti, että heillä oli hyvät valmiudet tukea erilaisia opiskelijatarpeita.
Projekti korosti jatkuvan itsetutkiskelun tärkeyttä opettajille. Esitimme henkilöstölle tärkeitä kysymyksiä pohdittavaksi. Käsittelemällä kysymyksiä, jotka liittyvät odotuksiin, ennakkoluuloihin, kommunikaatiotyyliin ja palautteen vastaanottamiseen, opettajat saivat näkemyksiä asenteistaan ja niiden vaikutuksista viestintään. Tämä reflektiivinen prosessi antaa opettajille mahdollisuuden mukauttaa menetelmiään vastaamaan erilaisia oppilaiden tarpeita ja myötävaikuttaa opetuskäytäntöjen jatkuvaan kehittämiseen.
(3) Sujuvien koulutus- ja työelämäsiirtymien luominen, opintojen saatavuuden kehittäminen (erityistarpeet huomioiden) ja aikuiskoulutuksen näkyvyyden lisääminen.
Vastaamalla haasteisiin kyselyiden, haastattelujen ja työpajojen avulla hankkeen tavoitteena oli luoda sujuvia polkuja ja siirtymiä sekä parantaa aikuiskoulutuksen saavutettavuutta.
Tärkeä oppitunti on, että opiskelijoiden henkilökohtaiset tarinat ovat tärkeitä. Oppijaprofiilien tutkiminen osoitti, että on tärkeää ymmärtää yksittäisiä tarinoita ja tarjota näkemyksiä oppijoiden eri puolista, kuten akateemisesta suorituksesta, oppimistyylistä, kiinnostuksen kohteista, vahvuuksista, haasteista ja henkilökohtaisista taustoista. Tämä ymmärrys mahdollistaa räätälöidyt koulutuslähestymistavat ja ehkäisee mahdollisia esteitä oppijoiden koulutusmatkoilla.
Hanketiimille hankkeeseen osallistuminen on mahdollistanut oman ammattitaidon kehittymisen syventymällä teemoihin, jotka kulkevat opiskelijakohtaamisten taustalla vahvasti mukana. Hanketyöskentely on lisäksi opettanut kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumista, kielitaitoa, projektinhallinnan taitoja sekä ymmärrystä toimia kulttuurien välisissä hankkeissa. Hanke on lisännyt myös keskinäistä vuorovaikutusta Otavian hanketiimille luonnollisena osana hanketyötä lisänä muuten melko itsenäiseen etätyöskentelyyn.
Nyt olemme raportoinnin ja muiden hankkeen viimeisten tekemisten äärellä ja on kiitosten aika. Kiitos innostavasta yhteistyöstä Audentesille. Kiitos rahoituksesta Erasmus+. Ja kiitos kannustava Otavia, joka mahdollistit puitteet ja hanketyöskentelyn osana työtä.
Jos lähtisimme uudestaan Erasmus+ -hankkeeseen, voisi olla kiinnostavaa saada etäopiskelijoitamme enemmän mukaan myös varsinaisiin kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen yhteistyöoppilaitoksen opiskelijoiden kanssa. Sellaisessa hankkeessa voisimme pureutua esimerkiksi osallisuuden ja yhteisöllisyyden kysymyksiin.
________________________________________________________________________
The project is drawing to an end and we are about to start finalising the project work and its outcomes. It is time to evaluate the extent to which the Audavia project reached its objectives and planned results.
In the project, we have been able to take an interesting journey through important questions and subjects. When we were writing the project application and at the beginning of the project, we didn't quite realise what kind of topics and conversation we would get into along the way. Sure, we had project goals and plans as well as visions and thoughts on how to achieve them, but it was our joint discussions and work with the Estonian project partner Audentes that led us to choose our more specific themes. These themes and theoretical backgrounds have served as a common thread when building the guidance toolkit and pedagogical idea kit. The purpose of the project was to create cooperation and exchange of practices between educational organisations in two different countries, and this has been realised well and in a pleasant spirit.
The project's search for good practices, reflection on common questions and a more theoretical examination to serve as the backbone of our toolkits have given us as a school the opportunity to stop and look at what we are doing with new eyes. As schools (Otavia Online Comprehensive School and Otavia Online Upper Secondary School), we have noticed that we do many things quite well, but we have also recognised the areas where we could improve and develop our practices. Throughout the project, our focus has been on the best of our students: how to act so that the studies and their future transitions go as smoothly as possible.
Viewed from the perspective of our project goals:
(1) Improving the availability of high-quality learning and counselling opportunities for adults.
The regular team meetings focused on mapping out activities, roles, tools and solutions for eCounselling, ensuring a systematic, more holistic and learner-oriented approach to enhance the learning experience for adults. As a result of this the following was done:
describing the counselling activities (Audentes)
designing and compiling new approaches, tasks and tools
creating worksheets and guidelines to utilise during counselling sessions
arranging workshops on well-being (Audentes) and compiling theory based tools to enhance student well-being (Otavia).
The project team worked consistently and deliberately on what we do, why and how to address the needs of our students via counselling. The project team cooperated with teachers and other staff members to enhance a deliberate approach to teaching and learning.
(2) Improving the competences of educators and other adult education staff.
The project's emphasis on self-reflection, feedback collection, and work on the counsellor's manual/toolkit served to enhance the competencies of educators and counsellors, ensuring they were well-equipped to support diverse student needs.
The project highlighted the importance of ongoing self-reflection for teachers. We presented some important questions for staff members to think about. By addressing questions related to expectations, biases, communication styles, and feedback reception, teachers gained insights into their attitudes and their impact on communication. This reflective process enables teachers to adjust their methods to meet diverse student needs, contributing to the continuous development of educational practices.
(3) Creating upskilling pathways, improving accessibility of adult education.
By addressing challenges through surveys, interviews, and workshops, the project aimed to create upskilling pathways and improve the accessibility of adult education.
The important lesson learned is that learners’ personal stories matter. The exploration of learner profiles demonstrated the importance of understanding individual stories, providing insights into various aspects of learners, such as academic performance, learning styles, interests, strengths, challenges, and personal backgrounds. This understanding allows for tailored educational approaches, preventing potential obstacles in the learners' educational journeys.
For the project team, participating in the project has made it possible to develop their own professional skills by delving into themes that are strongly present in the background of student encounters. In addition, the project work has taught us international cooperation and networking, language skills, project management skills, and understanding how to work in cross-cultural projects. The project has also increased interaction between the Otavia project team as a natural part of project work and as a nice addition to the otherwise quite independent remote working.
Now we are at the end of the project and will continue on to reporting and other finishing touches of the project. It is time for thanks. Thank you to Audentes for the inspiring cooperation. Thanks for the funding Erasmus+. And thanks to the encouraging Otavia, who offered us the framework and made the project work possible as a part of our jobs.
If we were to start the Erasmus+ project again, it could be interesting to get our remotely studying students more involved in the actual project work and meetings, as well as enhance interactions between students from the partner organisations. In such a project, we could address, for example, issues of inclusion and community involvement.