Heissan!
Tällä kertaa täällä kirjoittelee Audavia -hankkeen kesätyöntekijä Meri. Kesällä 2023 sain viettää pari mielenkiintoista ja opettavaista kuukautta töissä Audavia -hankkeessa ja tässä tekstissä avaan omaa taivaltani hankkeen parissa. Kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon olen suorittanut Tampereella luokanopettajan koulutusohjelmassa ja tällä hetkellä opiskelen Itä-Suomen yliopistossa opinto- ja uraohjaajaksi ohjausalan maisteriohjelmassa. Minulle kesätyö Audavia-hankkeessa onkin tarjonnut mahdollisuuden sukeltaa ohjausalan hanketyöhön jo näin opiskeluaikana, mistä olen erittäin iloinen. Lisäksi minusta on ollut hienoa, että olen Audavia -hankkeessa päässyt hyödyntämään laajasti sitä pedagogista ja ohjauksellista asiantuntijuuttani, jota minulla on kertynyt niin luokanopettaja-opinnoissa kuin myös ohjausalan opinnoissa.
Vaikka aloitin kesätyöni Audavia -hankkeessa vasta toukokuussa 2023, oli Audavia jo entuudestaan minulle varsin tuttu. Ensikosketukseni hankkeeseen sain nimittäin viime talvena, kun pääsin suorittamaan ohjausalan opintoihini kuuluvaa harjoittelua hankkeessa. Harjoittelussa keskityin verkko-opiskelun tematiikkaan ja tein pohjatyötä Pedagogiselle ideapakalle jäsentämällä Muikku-oppimisympäristön tehtäviä hankkeen painopisteiden näkökulmasta. Käytännössä siis analysoin, kuinka Muikun tehtävien sisällöissä ja tehtävänannoissa on esillä hyvinvoinnin, työelämäosaamisen ja siirtymien teemat. Tätä analysointityötä tein yhdessä toisen harjoittelijan kanssa.
Kesätöissä jatkoin työskentelyä Pedagogisen ideapakan parissa mutta pääsin myös uppoutumaan hankkeen toiseen painopisteeseen, verkko-ohjaukseen ja sen kehittämiseen. Pedagogisen ideapakan ohella työstinkin myös hankkeen toista tuotosta, Ohjauksen työkalupakkia. Käytännössä hahmottelin ja jäsensin Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin teoreettista perustaa sekä kartoitin laajasti erilaisia lähdeteoksia, joista voisi ammentaa näkökulmia ja sisältöjä niin Pedagogiseen ideapakkaan kuin myös Ohjauksen työkalupakkiin. Työpäiväni sisälsivätkin monipuolisesti erilaisia työtehtäviä: ensinnäkin lähdeteosten etsintää, valikointia ja teemoittelua sekä toiseksi lähdeteosten läpikäyntiä, lukemista ja muistiinpanojen kirjoittamista hankkeen tematiikkaan liittyvistä näkökulmista, teoretisoinneista ja huomioinneista. Lisäksi pääsin vielä jäsentelemään ja ideoimaan sitä, kuinka koostamaani tietoa jäsennetään ja sisällytetään Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin lopullisiin versioihin.
Kesän aikana ymmärrykseni ohjaustyöstä on syventynyt ja olen oivaltanut myös aiempaa selkeämmin sen, kuinka ohjausta ja siihen kytkeytyviä teemoja (hyvinvointi, työelämäosaaminen ja siirtymät) voi upottaa osaksi opetusta ja oppimateriaaleja. Kesätyön ohella olen työstänyt graduani, mikä on sujunut mukavasti – kesätyöni sekä graduprosessini ovat tukeneet toisiaan oikein hyvin, sillä graduni teoriapohjana on vahvuuspedagogiikka, joka jäsentyi kesän aikana myös yhdeksi Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin läpileikkaavaksi teemaksi.
Tiivistetysti voinkin todeta, että työskentely Audavia-hankkeessa on ollut kaikin puolin mahtava kesätyö!
Hey there!
This time it’s Audavia project summer employee Meri writing here. I got to spend a couple of rewarding months with the Audavia team this summer 2023 and today I’ll share some thoughts of my path with you all.
I have a bachelor’s degree in education theory from Tampere University and at the moment I’m doing a Master’s programme for student counsellor in the University of Eastern Finland. Throughout my summer I have rejoiced in the fact that working for Audavia has offered a chance to use the pedagogical and counselling expertise I have already gathered in my studies, as well as a chance to dive into the counselling-related project work already now during the studies.
My summer job in Audavia started officially in May 2023 but I was fairly familiar with the project already beforehand, due to my winter internship in the project. As an intern I focused more on the online pedagogics and familiarised myself with the Muikku learning environment exercises which worked as groundwork for the upcoming project output; together with another intern I analysed the ways in which our project themes of wellbeing, work life and life transitions have been incorporated in the learning exercises.