Kesä antoi meille mahdollisuuden sekä lomailla ja latailla akkuja että muun työn rauhoittuessa paneutua ohjauksen työkalupakin (aktiviteetti 2) ja pedagogisen ideapakan (aktiviteetti 3) työstämiseen. Heinäkuussa pääsimme tapaamaan kasvotusten Silvan, Miran ja Merin kanssa Joensuussa ja paneuduimme ohjauksen työkalupakin ydinkysymyksiin ajan kanssa keskustellen. Muuten työstimme jaettuja dokumentteja kukin omilla tahoillamme sopiviin työaikoihin. Kesän pohdinnat auttoivat meitä kirkastamaan toteutusta ja painopisteitä ja suuntaamaan syvemmälle konkreettiseen tekemiseen.
Loppukesästä selvisi, että saamme palkata Merin jatkamaan vielä työskentelyä kanssamme syksyllä. Olipa ilouutinen! Tämä mahtava lisäresurssi tulisi auttamaan meidät paremmin maaliin - ajatuksemme pienimuotoisista hanketuotoksista olikin nimittäin muovautunut hieman kunnianhimoisemmiksi tavoitteiksi.
Kesän jälkeen jatkoimme taas tapaamisia verkon kautta Audentesin kanssa ja sovimme käytännön suuntaviivoja lopputapahtumamme järjestämisestä. Päätimme toteuttaa hankkeen lopputapahtuman verkkopohjaisella yhteistyöskentelyalustalla Howspacella. Kutsumme marraskuun lopputilaisuuteen kummankin koulun opetus- ja ohjaushenkilöstöä sekä oppimisympäristöistä vastaavia henkilöitä mukaan. Alkeperäinen tavoite hankkeessa oli tehdä lopputilaisuudesta julkinen ja kutsua mukaan myös ulkopuolisia koulutus- ja ohjausalan toimijoita, mutta Audavian kanssa yhdessä hiotut tavoitteet ja tunnistetut tarpeet osoittivat, että hanketyö, tuotokset ja lopputilaisuus on tarkoituksenmukaisinta kohdentaa omien organisaatioidemme väelle.
Lopputilaisuuden työskentelytapa tukee hankkeemme tavoitetta edistää henkilökuntamme valmiuksia vastata verkko-ohjauksessa ja verkko-opetuksessa opiskelijoidemme erilaisiin tarpeisiin. Lopputapahtumaa varten päätimme toteuttaa yhteisen, englanninkielisen kyselyn opiskelijoillemme saadaksemme ajankohtaisen katsauksen opiskelijoidemme kokemuksiin tuen tarpeista. Näin saisimme jaettua henkilökunnalle opiskelijoidemme aitoja ajatuksia pääsisimme hyödyntämään Howspacen tarjoamat mahdollisuudet monipuoliseen ajatustenvaihtoon samanlaisen toimijan kanssa kansainvälisesti.
Syksy näyttää kiireiseltä, mutta antoisalta. Täältä tullaan, viimeinen hankesyksy!
Summer gave us the opportunity to take a vacation and recharge our batteries. In the summer, other parts of our work calmed down, allowing us also to focus on the toolkits we are composing in this project:
A toolkit on counselling practices and tools to serve the needs of the counselling and teaching staff of Otavia (activity 2).
A pedagogical toolkit for teaching and course content design staff (activity 3). The toolkit contains new ways of introducing well-being skills and self-reflection to students and to include this theme in the students’ learning experiences.
In July, we were able to meet face-to-face with Silva, Mira and Meri in Joensuu and discuss the core issues of the guidance toolkit with time. Otherwise, we worked on shared documents individually. The reflective conversations of the summer helped us clarify the implementation and priorities and to go deeper into concrete subjects of the toolkit.
At the end of the summer, we found out that we can hire Meri to continue working with us in the fall. It was good news! This great additional resource would better help us reach the finish line as our idea of small-scale project outcomes had actually shaped into slightly more ambitious project goals.
After the summer, we continued our online meetings with Audentes and agreed on practical guidelines for organising our final event which will be held in November. We decided to implement the final event on the web-based collaboration platform Howspace. We will invite the teaching and guidance staff from both partnering project schools, as well as the staff responsible for the learning environments. The original goal of the project was to make the final event public and to invite external education and guidance professionals to participate. However, after refining project goals and identifying needs together with Audavia, we came to the conclusion that it would be most beneficial to the project work, outputs and final event to target the staff of our own organisations.
The execution of the final event supports the goal of our project to improve the competences of our educators and other adult education staff. It also accounts to the various needs of our students in online counselling and online teaching. For the final event, we decided to implement a joint survey (both schools used the same survey done in English language) for our students in order to get a current overview of our students' experiences of support needs. In this way, we would be able to share the genuine thoughts of our students with our schools’ staff. We would also be able to take advantage of the opportunities offered by Howspace for a versatile exchange of ideas with a similar operator internationally.
Autumn is looking busy, but rewarding. Here we come, our last project autumn!