Oppimista ja ajatusten vaihtoa verkon yli - kummallakin puolella merta / Learning and exchanging ideas over the Internet - on both sides of the ocean

Syksy on sujahtanut ohi yhdessä hujauksessa ja nyt marraskuun alkupuolella Audavia-hanke alkaa olla jo loppusuoralla. Tänä syksynä Audavia-tiimimme Otavialla on keskittynyt hankkeen lopullisten tuotosten, Pedagogisen ideapakan ja Ohjauksen työkalupakin, työstämiseen. Syksyn aikana tiimimme konsultoi myös Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena -hankkeen erityissuunnittelijaa Laura Lappia ja näin saimme vahvistettua tuotostemme opiskeluhyvinvoinnin ja erityispedagogiikan näkökulmia. 

Tuotoksemme olemme hankkeessa koostaneet Otavian arkisen opetus- ja ohjaustyön tueksi. Keskiössä on ollut toimivien ja Otavian arvoperustaan pohjautuvien työtapojen näkyväksi tekeminen sekä osaamisen helmien tiedostaminen ja jakaminen. Ohjauksen työkalupakki koostuu Otavian verkko-ohjauksen teoriaperustaa jäsentävästä osiosta sekä käytännön ohjaustyöhön työkaluja ja välineitä tarjoavasta osiosta. Pedagogisessa ideapakassa taas teoria ja käytäntö nivoutuvat tiiviisti toisiinsa muodostaen ehyen kokonaisuuden. Otavian opetustyön ammattilaisille Pedagoginen ideapakka tarjoaakin kattavan keinovalikoiman opiskelijoiden itsenäisen ja sujuvan verkko-opiskelun tukemiseen, minkä lisäksi pakka sisältää virikkeitä oman opettajuuden reflektointiin. 

Hankkeellemme loka-marraskuun taite oli hyvin merkittävä. Tuolloin viimeistelimme hanketuotoksemme sekä valmistauduimme hankkeemme lopputilaisuuteen, joka oli kohdennettu sekä Otavian että yhteistyöoppilaitoksemme Audentesin henkilökunnalle. Lopputilaisuuden järjestimme yhdessä Audentesin kanssa verkkovälitteisesti Howspace-alustalla. Aktiivinen tapahtuma-aika oli 1.11.–3.11.2023 ja tilaisuus jatkui osanottajille avoimena seuraavan viikon ajan, mutta verkkotapaamisia ei ollut enää aktiivisen tapahtuma-ajan jälkeen. Audavia-tiimistämme Howspace-alustaa sekä lopputilaisuutta koordinoi Silva yhdessä Audentesin edustajien kanssa. 

Yhteiseen lopputapahtumaamme rakensimme osallistujille polun: 

Ensin osanottajat pääsivät pohtimaan opiskelijoihimme liittyviä, usein tiedostamattomiakin ennakko-olettamuksiaan. Ennakko-olettamukset värittävät tulkintojamme ja myös vuorovaikutustamme, joten siksi niiden tiedostaminen on tärkeää. Toisessa vaiheessa polulla osallistujat pääsivät tutustumaan tunnistettuihin opiskelijatyyppeihimme sekä heidän erityisiin tuen tarpeisiinsa ja opiskelun piirteisiinsä.  Kolmannessa vaiheessa osallistujat pääsivät kurkistamaan oppimiskyvyn rakentumista ja siihen vaikuttavia asioita. Neljäs osio oli teemaltaan tuki, joka jakautui ensin yhteiseen osioon ja sen jälkeen oppilaitoskohtaisiin osiohin. 

Lopputilaisuudessa osallistujat pääsivät kohtaamaan ja jakamaan ajatuksiaan ohjaus- ja opetustyöstä ja sen kehittämisestä hankkeemme painopisteiden näkökulmista. Lisäksi tilaisuudessa osallistujilla oli myös mahdollisuus tutustua hanketuotoksiimme, kommentoida niitä ja antaa palautetta hanketyöstä ja hankeen tuotoksista. Kolmen päivän aikana Howspace-alustalla jaettiinkin monipuolisesti niin kokemuksia kuin myös tilaisuuden herättämiä oivalluksia. Me Otavian hanketiimiläiset saimme myös hyviä ideoita, kuinka voimme vielä hioa hanketuotoksiamme. 

Positiivisesti onnistuneen lopputilaisuuden jälkeen meidän Audavia-tiimiläisten onkin hyvä jatkaa hanketyön viimeistelyyn ja hankkeen loppuunsaattamiseen. 

Autumn has slipped by in a flash and now at the beginning of November, the Audavia project is already nearing its end. This fall, the Otavia project team has focused on working on the final outcomes of the project, the pedagogical toolkit and the counselling toolkit. During the fall, the project got consultation from special education professional Laura Lappi through project cooperation and we were able to strengthen subjects of student well-being and special pedagogy in our toolkits to serve the needs of our students even better. 

In the project, we have compiled these project outcomes to support Otavia's everyday teaching and guidance work. The focus has been on compiling and collecting work methods and tools that actually work and are based on Otavia's values, and also sharing gems of expertise (e.g. guidance practices) collected from our colleagues and from other sources. The counselling toolkit consists of a section that outlines the theoretical basis of Otavia's online counselling and a section that provides tools and methods for practical guidance work. In the pedagogical toolkit theory and practice are closely intertwined. For teachers in Otavia, the toolkit offers a comprehensive selection of tools to support students' independent and fluent online learning, and also contains stimuli for reflecting on one's own work.

October and November were very significant for our project. We finalised our project outcomes and prepared for the final event of our project. Together with Audentes, we organised the final event online on the Howspace platform from 1 November to 3 November 2023. Even though the active event period covered three days, the event continued to be open to participants for the following week, but there were no online meetings after the active event period. From our Audavia team, the Howspace platform and the final event were coordinated by Silva together with Audentes representatives. 

For our joint final event, we built a path for the participants: In the first phase, the participants were offered a chance to reflect on their often unconscious presuppositions and biases related to our students. Presuppositions and biases colour our interpretations and also our interactions, so it is important to be aware of them. In the second phase of the path, the participants got to know our identified student types/student profiles called student personas with their special needs for support and specific characteristics. In the third phase, the participants were able to take a peek at the structure of learnability and the factors affecting it. The theme of the fourth phase was support, which was first divided into a common section and further into specific sections for each school (language specific pages).

At the final event, the participants were able to meet, interact and share their thoughts on the online guidance and teaching from the perspectives of our project's priorities. In addition, the participants at the event also had the opportunity to familiarise themselves with our project products, comment on them and give us feedback on the project work and outcomes. Over the three days, experiences and insights were exchanged on the Howspace platform. Our project team also received fruitful ideas on how we can further refine our project products. 

After the final positively successful event, it is good for our Audavia team members to continue with the finalisation of the project work and the completion of the project.