Kuluneet viikot ovat olleet Audavia-hankkeessa täynnä touhua, suunnittelua ja organisointia! Menneenä viikonloppuna vietimme nimittäin Otavian verkkokoulutuksen lukukausittain järjestettävää kehittämispäivää, verkkopedapäivää. Tällä kertaa verkkopedapäivien vetovastuussa oli Audavia-hanke yhteistyössä HOT (Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena) -hankkeen ja Otavian sisältötiimin edustuksen kanssa.
Verkkopedapäivät järjestettiin kaksipäiväisinä, joista perjantai-iltapäivän ohjelma toteutettiin lähiosallistujien voimin ja lauantaina mukaan tulivat myös verkko-osallistujat. Jo perinteeksi muodostuneilla verkkopedapäivillä parasta antia onkin, kun pääsee kohtaamaan kollegoita kasvotusten Mikkelissä Otavan Opistolla tai verkon välityksellä!
Perjantaina Otavan opistolla puhuttiin HOT-hankkeen johdolla opiskeluhyvinvoinnista ja tutustuttiin sosiaalisen median mahdollisuuksiin. HOT-hankkeella on opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä vankka ja tärkeä rooli, ja hankkeen käsialaa on myös Otavian opiskeluhyvinvoinnin tueksi laadittu Opinvoimala.fi -verkkosivusto. Iltapäivän aikana oli mahdollista osallistua opiskelijoille suunnattujen video- ja äänimateriaalien tuotantoihin sekä otattaa itsestään työkäyttöön profiilikuvia.
Alkuillan välipalana pääsimme rauhoittumaan rumpurentoutuksen kumiseviin värähdyksiin, ja rumpu kumisikin opiston isossa salissa vaikuttavasti. Ilta jatkui kuulumisten vaihdon, kohtaamisten ja rennon pelailun ja oleilun merkeissä.
Lauantain varsinaisessa verkkopedapäivässä pohdimme opiskelijoiden moninaisiin erityisiin tarpeisiin vastaamista verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa. Työskentelyämme pohjusti väitöskirjatutkija Fiia Söderholm Itä-Suomen yliopistosta aiheella “Tuen tarpeet toiminnan taustalla - tunnistaminen ja toimivan tuen tarjoaminen”. Alustuksen jälkeen työskentelimme ryhmissä Fiian johdolla ja pohdimme tuen käytänteitä Otavialla sekä koko organisaation että yksilön toiminnan tasolla.
Lounaan jälkeen lauantai jatkui oppimisympäristö Muikun uusia piirteiden ja ominaisuuksien esittelyllä, jonka jälkeen jakaannuimme työpajoihin kehitetään konkreettisemmin käytössämme olevia keinoja opiskelijan tuen tarpeiden tunnistamiseksi ja tuen tarjoamiseksi. Työpajojen teemoina olivat:
Interaktiivisen HOPS-työkalun laatiminen nettilukiolaisille
Ohjaustarpeen indikaattorit Muikussa
Hiljainen tieto jakoon - Oppimista ja itseohjautuvuutta tukevat pedagogiset ratkaisut
Kehittämisideat kohti konkretiaa (Otavian strategiatyöhön linkittynyt työpaja)
Opettaja-ohjaaja yhteistyön ja tiedon välittämisen keinot
Saimme yhdessä eteenpäin niin Audavia-hankkeen teemoja kuin Otavian oman toiminnan jatkokehittämistä verkkopedapäivän työskentelyn pohjalta. Kiitokset onnistuneesta päivästä kuuluvat myös työpajan vetäjinä toimineille kollegoillemme sekä Otavian idearikkaalle ja asiantuntevalle henkilökunnalle!
Hustle, bustle and checklists - that’s what the past week of Audavia has been made of!
This past weekend we had our semesterly Otavia Online Pedagogy Day. This time the ship was steered by our Audavia team with the collaboration of HOT -project (Wellbeing services as study support) and members of our content team in Otavia.
The Online Pedagogy Day was executed as a two-day event. On Friday afternoon the programme was on site only and on Saturday we had also online participants joining us. Throughout the years the event has grown into a school favourite due to the energising encounters with colleagues, and rightly so!
On Friday HOT-project was guiding us to a discussion over the themes of study wellbeing. HOT-project has had an imperial role in promoting the student wellbeing in Otavia and one of their efforts has been the excellent Opinvoimala.fi -site. During our Friday afternoon session we also deliberated marketing and visibility opportunities in social media. In addition, we could create audio and video productions for the learning materials or have new work profile pictures taken in our school studio.
We continued our Friday evening with a restoring programme of drum relaxation and the sounds indeed resonated within for a long time! We carried on to have an enjoyable evening of encounters, exchanges and leisure activities.
On the main event on Saturday we moved on to discuss how to better meet the special and individual needs of our diverse group of online learners. We were led to the topic by dissertation researcher Fiia Söderholm from the University of Eastern Finland. After her initial introduction to the theme we continued mapping and innovating the individual and organisational support practices in smaller groups.
After lunch our Saturday continued with a presentation of new features in the learning environment Muikku by the content team. Afterwards we split into smaller workshops to develop more concrete means to recognise and respond to the students’ needs.
Workshop themes were:
Interactive Personal Study Plan -tool for high school
Indicators of Counselling Needs in the Learning Environment
Sharing the Tacit Knowledge - the Pedagogical Solutions Supporting Learning and Self-Directing
From Ideas to Implementation in the Otavia Strategy Work
Teacher & Counsellor Collaboration and Ways of Conveying Information
During the Online Pedagogy Day we furthered the Audavia-project but also managed to outline new directions for the internal work in Otavia. The day wouldn’t have been the same without the highly skilled colleagues of ours as workshop leaders and we give our warmest regards to the entire knowledgeable and innovative staff in Otavia!