Psykologi, aineenopettaja ja tietokirjailija Tiina-Maria Päivänsalo kertoi Loisto-webinaarissa, millaisia ovat oppimisen yleisimmät “sokeat pisteet” ja mitä ratkaisuja niihin tarjoaa oppimisen psykologian tutkimus. Loisto-webinaari toteutettiin 10.5.2022 osana Etelä-Savon ELY-keskuksen rahoittamaa Euroopan sosiaalirahaston hanketta OKO – Osallisuus, kokemuksellisuus ja osaaminen näkyväksi.
Paluu perusperiaatteisiin
Usein tehokkaan oppimisen tiellä on ihminen itse. “Monesti aliarvioimme tehokkaita keinoja ja käytämme vähemmän tehokkaita tapoja”, Tiina-Maria Päivänsalo huomauttaa. On silti tärkeää kuunnella opiskelijoiden tai oppilaiden omia kokemuksia oppimisesta. “Opettajina olemme mukana sanoittamassa ajatuksia sekä ohjaamassa kohti tehokkaita opiskelukeinoja. On perusteltava hyvin, miksi tiettyjä toimintatapoja suosittelee.”
Päivänsalo ei allekirjoita ajatusta siitä, että jokaisen tulee löytää jokin tietty, omanlainen tapa oppia. “Psykologian tutkimuksessa on löydetty muutamia perusperiaatteita, joista on hyvä lähteä soveltamaan”, hän kertoo. “Ei siis tarvitse valita yhtä viidestäkymmenestä oppimisen taktiikasta ja sitoutua siihen.”
Oppimisen psykologian näkökulmasta oppimiselle on viisi hyvin yleistä estettä: rajoittuneet uskomukset, ajattelun aliarvostaminen, neuvottomuus, itsearvioinnin vaikeus sekä suotavien esteiden turha välttely. Kun nämä “sokeat pisteet” on havaittu, ne voidaan myös selättää.
Este 1: Rajoittuneet uskomukset itsestä oppijana
Voinko oppia tehokkaasti, osaanko oppia? Jos ihmisellä on käsitys, että “on huono oppimaan”, pelkkä tietyn opiskelutekniikan esittely ei auta. Opettajan tulee löytää keinoja puhua oppimisesta. “Oppimisesta tulee puhua taitona, jota voi kehittää”, Päivänsalo painottaa. “Vielä lukiossa joku voi ajatella, että teen, mitä opettaja käskee. Silloin opiskelija olettaa vahvasti, ettei hän tämän kummempaan pystykään.”
Koko opetusta ei tietenkään tarvitse myllätä uusiksi oppimisen tehostamisen ympärille. Päivänsalo vinkkaa, että opettajana voi miettiä esimerkiksi pienintä mahdollista muutosta, jolla on kuitenkin vaikutus kokonaisuuteen.
Este 2: Ajattelun aliarvostaminen
Usein muistamista ja läksyjen lukemista pidetään tärkeimpinä oppimisen muotoina. Tällöin kuitenkin oppijan rooli jää vain vastaanottavaksi. Päivänsalo korostaisi ennemmin ajattelun tärkeyttä – opiskeltavaa asiaa ei vain kohdata, vaan se myös prosessoidaan.
Päivänsalon mielestä pedagogiikassa pitäisi pystyä “huijaamaan” aivoja niin, että opittava tieto esittäytyy selviytymisen kannalta hyödyllisenä. “Toistuva asian ajatteleminen kertoo aivoillemme siitä, että ajateltavalla tiedolla on merkitystä. Se auttaa meitä selviytymään tai tulee muuten käyttöön.”
Ajattelua voi herätellä pyytämällä opiskelijoilta vaikkapa ehdotuksia ja perusteluja asioihin tai vastauksia tiettyihin kysymyksiin. Näin ajattelusta tulee lähestyttävää ja turvallista. Aivan aluksi voi käydä läpi ennakkokäsityksiä opiskeltavasta aihepiiristä. “Tällöin tullaan tietoisiksi omista uskomuksista, joihin uusi tieto liittyy”, Päivänsalo kuvaa. “Aivot joutuvat kohtaamaan asian useamman eri kerran ja eri konteksteissa.”
Este 3: Neuvottomuus ja tehottomat opiskelustrategiat
Kyllä minä luin, mutta en oppinut mitään. Ei minun kannata opiskella! Kuulostaako tutulta? Päivänsalon mielestä tietoa toistavista strategioista olisi korkea aika siirtyä tiedon aktiiviseen käsittelyyn. Ihanteellisesti aktiivinen tiedon käsittely alkaa jo opiskeluprosessin alussa. Ensikosketuksella aiheesta kiinnostutaan, siitä kysytään lisää ja ennakoidaan tulevaa.
Kun siirrytään tiedon käsittelyvaiheeseen, hyödyllinen “muodonmuutos” voi olla vaikkapa opiskeltavan asian selittäminen itselleen tai toiselle, havainnollistavien esimerkkien etsiminen tai aistikanavan vaihtelu. “Näyttää siltä, että oikeastaan kaikkia oppijoita hyödyttää se, että käytetään sekä visuaalista että kirjallista materiaalia. Voi esimerkiksi piirtää kuvion tai kuvittaa muistiinpanoja”. Päivänsalo ehdottaa. “Tämä pakottaa käsittelemään asian toisella tapaa kuin se on oppikirjassa esitetty.”
Lopuksi opiskeltavaa asiaa palautetaan mieleen ja sovelletaan uuteen. Oleellista on keskeneräisyyden sietäminen. “Tutkimustiedon pohjalta on selvää, että opiskeluun pitäisi lisätä opitun aktiivista muistelua”, Päivänsalo kertoo. Virheiden tekemistä ei tarvitse pelätä. “Omakohtaisuus on tärkeämpää kuin tarkkuus. On parempi käsitellä tietoa epätäydellisesti kuin vain toistaa sitä passiivisesti!”
Este 4: Oppimisen harha ja itsearvioinnin vaikeus
Usein omaa oppimista on vaikea arvioida. Kun opittavaa tekstiä silmäilee toistuvasti mutta passiivisesti, voi syntyä ns. tuttuusilluusio eli toiston tuoma valheellinen tietämisen tunne. “Kun tietoa sitten testataan, se ei ole tarpeeksi jäsentynyttä”, Päivänsalo kuvaa ja muistuttaa Dunning-Krueger-vaikutuksesta. “Jossain asiassa taitavat ihmiset usein aliarvioivat itseään. Vastaavasti kyseisen asian heikommin taitavat ihmiset tyypillisesti yliarvioivat itseään.”
Dunning-Krueger-vaikutus voi myös tuottaa harhan siitä, että tehokas opiskelukeino ei ole toiminut. “Esimerkiksi aktiivisen muistamisen tekniikassa voi tulla kokemus, että ei oikeastaan osaakaan harjoiteltavaa asiaa”, Päivänsalo havainnollistaa. “Tällaisia vaikutelmia kannattaa tietoisesti haastaa.”
Este 5: Suotavien vaikeuksien välttäminen
Suotavat vaikeudet ovat epämieluisia kokemuksia esimerkiksi siitä, että opiskelu ei ole niin helppoa kuin toivoisi. Suotavat vaikeudet ovat kuitenkin tie pitkäkestoiseen, hyvään oppimiseen.
Päivänsalon mielestä opettajien pitäisikin viedä oppijoita rohkeammin mukavuusalueen ulkopuolelle. Esimerkiksi opiskelujen jaksottaminen voi tuntua joskus vaikealta: kun opittavaan aiheeseen palaa yhä uudelleen, joutuu aloittamaan ikään kuin alusta kerta toisensa jälkeen. “Jaksottaminen kuitenkin tuottaa paitsi paremman muiston säilyvyyden myös kyvyn soveltaa uutta taitoa”, Päivänsalo huomauttaa.
Muita suotavia hankaluuksia ovat vaikkapa erilaisten tehtävien lomittaminen, virheistä kiinnostuminen sekä tunteet, kuten jännitys ja stressi. “Tietty epäonnistumisprosentti jopa tehostaa oppimista ‘täydellisyyteen’ verrattuna”, Päivänsalo tietää. “Myös opettajan oma esimerkki on tässä asiassa tärkeä!”
Lopuksi: älä pelkää papukaijaa!
Oppimisesta, ajattelun rutiineista sekä vaikeuksista on puhuttava avoimesti. Opiskelijaa ohjeistaessa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei anna tehtäväksi vain lukea tiettyä kappaletta vaan myös miettimään, mitkä olivat tekstin kolme tärkeintä ajatusta. Kun opiskelija huomaa, että jokin suotava hankaluus viekin eteenpäin, se on helpompi hyväksyä.
Opettajalla on tärkeä tehtävä auttaa oppijoita sisäistämään tehokkaan oppimisen menetelmiä. “Opiskelun toimintamalleja tulee perustella vuodesta, kurssista ja oppitunnista toiseen”, Päivänsalo kannustaa. “Voi tuntua, että toistaa samaa asiaa kuin papukaija. Toistoa kuitenkin tarvitaan, jotta asia sisäistyy oppijan identiteettiin.”
Teksti: Anne Turunen