Pelipedagogian oleellisena tavoitteena on lisätä palvelun tai toiminnan arvoa ja tehdä siitä tavoitteellisempaa ja motivoidumpaa. Pelit toimivat hyvänä työkaluna ryhmäytymisessä ja osallistamisen toteutuksessa. OKO-hankkeessa on tehty pelillisiä toimintoja osana Nettilukion toimintaa opinnollisissa ja osallistavissa tapahtumissa. Millaisia tapahtumat ovat olleet ja mitä kohderyhmiä sekä tavoitteita niillä on ollut?
Ryöstä tulevaisuus- roolipeli
Nettilukion ilmiöpohjaisessa kurssissa Ihminen 2.0 oli tarvetta pohtia tulevaisuutta roolipelin avulla. Kurssitapaamisessa pelattiin lyhyt, noin tunnin mittainen roolipeli, jossa pelaajat lähetetään tulevaisuuden museoon varastamaan esineitä. Pelin tavoitteena on miettiä mitä esineet voisivat olla, mitä arvokasta talletetaan tulevaisuuden museoon.
Eletään nykyaikaa. Pelaajat kuuluvat ryhmään nimeltä Steel$$ ja he ovat menestyneitä ammattivarkaita. He ovat tehneet yhdessä useita eri ryöstöjä omilla suunnitelmilla ja myös tilaustyönä. Astutte sisään hänen kauppaansa ja assistentti kuljettaa teidät sikarintuoksuiseen takahuoneeseen. Massiivisen pöydän takaa teitä tuijottaa arvokkaan näköinen herrasmies.
“Tervetuloa Steel$$ - on mukava päästä tekemään kanssanne yhteistyötä”
Keikkanne tulee olemaan aivan jotain muuta mitä olette aikaisemmin tehneet. Olen saanut käsiini laitteen nimeltä tulevaisuuspeili. Sen avulla olen pystynyt näkemään välähdyksiä tulevaisuudesta ja rakentanut sen avulla tekniikkaa, jolla voidaan tehdä lyhyitä aikahyppyjä.
Miltä kuulostaisi jos pääsisitte varastamaan vuoden 2200 British Museumiin?
Olemme oppineet aikaisemmista aikahypyistä sen että varastetun tavaran tilalle täytyy laittaa jotain minkä viette mukananne. Emme tiedä mistä tämä johtuu, mutta jos näin ei tehdä niin varastettu tulevaisuuden esine alkaa haurastumaan ja se hajoaa. Ehkä kyse on jostain ulottuvuuksien materian tasapainosta.
Valitkaa mikä tahansa esine mukaanne. Mikä se on?
Peli toteutettiin Blackboard Collaborate -verkkoneuvotteluohjelman kautta jossa pelinjohtaja pääsi viemään peliä eteenpäin kuvien ja karttojen avulla. Pelin tapahtumissa oli mukana toimintaa ja niiden onnistumisessa käytettiin roolipeleille tyypillistä arvontaa. Pelaajien ehdotukset toteutuivat/epäonnistuivat tuurin ja todennäköisyyden kautta. Pelaajat saivat lopulta käsiin tulevaisuuden esineitä, joiden toimintaperiaatteita pohdittiin pelin loppukohtauksessa.
Peli nosti esiin ajatuksia tulevaisuuden museon esineistöstä sekä mitkä nykyajan esineet kuvastavat parhaiten aikaamme.
Öljyilta- roolipeli
Suomesta, Ahvenanmaan vesialueilta, on löytynyt valtava öljyesiintymä! Se on alustavan arvion mukaan niin suuri että se tulee vaikuttamaan ratkaisevasti Suomen talouteen. Mitä ne ovat ja mitä ratkaisuja Suomen on nyt tehtävä koulutuksen, infrastuktuurin, ympäristö- ja ulkopoliittisten näkökulmien suhteen?
Tämä oli lähtökohtana pelille, jossa pelaajat omaksuivat oman tausta roolinsa ja osallistuivat roolihahmona Ajankohtaisen kakkosen “Öljyilta” keskusteluohjelmaan. Peli toteutettiin verkossa ja pelinjohtajat toimivat juontajina vaihdellen näkökulmia aiheeseen. Tunnin kestäneen pelin aikana osallistujat pääsivät syventymään ja pohtimaan mitä vaikutuksia öljylöydöllä olisi Suomeen. Roolipelaaminen on kokemuksellinen tapa oppia ja opettaa. Verrattuna ainoastaan teoreettiseen opiskeluun, menetelmä tehostaa opitun materiaalin omakohtaista ymmärtämistä ja lisää argumentoinnin taitoja. Peliä on toteutettu kolme kertaa osana Kestävä tulevaisuus-opintojaksoa.
Niche
Lukion valinnainen kurssi Solu- ja perinnöllisyys pitää sisällään periytymisen mekanismit ja aihe on melko haastavakin ottaa haltuun syvällisesti. Niche on Strayfawn studiosin peli jossa on kutkuttavasti juonena evoluutio ja perinnöllisyyden lainalaisuudet. Pelissä voi vaikuttaa yksilön periytyviin ominaisuuksiin ja katsastaa miten hyvin niillä pärjää kun vastassa on resurssien riittävyys, pedot, vaihtuvat sääolosuhteet ja taudit. OKO-hankkeessa toteutettiin pelistriimi, jossa käydään läpi pelin ominaisuuksia ja havaintoja lajiutumisen tapahtumista. Se on osana BI4-kurssin verkko-opetusmateriaaleja.