Korttipakat ja visualisinoinnit arvioinnissa
Erilaiset kuvakortit ja visualisoinnit sopivat hyvin keskustelun herättäjiksi esimerkiksi oppimisen aikaisen arvioinnissa tai vaikka arviointikeskustelussa. Kuvien avulla usein saadaan tilanteesta keskustelevampi ja läpsilähtöinen, koska myös oppilas on äänessä kertoen omia näkemyksiään ja kokemuksiaan itselle merkittävistä oppimiseen liittyvistä asioista. Joskus kuvien avulla on helpompi puhua itsestään, tunteistaan ja elämästään. Kuvat voivat auttaa löytämään sanoja sille, miten erilaiset asiat esimerkiksi koulussa, luokassa tai ryhmätyöskentelyssä koetaan. Erilaiset visualisoinnit virittävät keskustelun luontevasti tiettyyn kysymykseen tai aiheeseen, ja niihin liittyviin tuntemuksiin ja kokemuksiin.
Maksullisia kuvakorttipakkoja löytyy useampiakin ja hankkeen koulutuksissa testasimme mm. OpoCoachingin kuvakorttipakkaa, Pia Westerhomin tunnekortteja sekä Ideapakan erilaisia menetelmäkortteja.
Lisäksi on myös tarjolla melko paljon maksuttomia materiaaleja verkossa. Tähän on poimittu muutamia esimerkkejä ja näitä voi jokainen hyödyntää soveltuvin ja itselle sopivin tavoin omassa opetus- ja ohjaustyössään.
Vahvike, Vanhustyön keskusliiton, tulostettavaa materiaali on sovellettavissa jossain määrin myös koulumaailmaan, vaikka materiaali onkin laadittu vanhustyötä silmällä pitäen.
Näistä poimintana nostaa esim. arviointikeskustelua tai vaikka ryhmätyöskentelytaitojen arviointiin voisi hyödyntää esimerkiksi Vahvikkeen tulostettavista materiaaleista löytyvää mielen liikennemerkkejä.Vanhempainliiton KESY (keskustelu symbolein) -materiaalia ja vinkkejä lapsilähtöiseen keskusteluun kuvien ja symbolien avulla. Toimintamalli on suunniteltu tukemaan lapsilähtöistä kommunikaatiota.
Lisätietoja KESY-mallista: https://vanhempainliitto.fi/tyokalut/kesy/Papunetin https://papunet.net/ sivuilta löytyy myös paljon visuaalista materiaalia hyödynnettäväksi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin.
Tukiliiton tulostettavat Mahti-tunnekortit on suunniteltu tunteiden ilmaisun, nimeämisen ja sanoittamisen tueksi.
Toki omanlaisen ja omannäköisen kuvakorttipakan voi laatia omista kuvista tai vanhoista postikorteista. Toisaalta löytyy myös erilaisia kuvapankkeja, joiden kuvia on mahdollista hyödyntää omassa työssään. Alla on luettelo muutamista kuvapankeista ja kuvista, joilla on CC0-lisenssi eli nämä ovat vapaasti käytettävissä. Voit lukea lisää CC0-lisenssistä Creative Commonsin sivuilta.
Kuvapankkeja
Pexels https://pexels.com
Pixabay https://pixabay.com/
Unsplash https://unsplash.com/
Webinaareissa esiin nostettiin ARVOT-hankkeessa tuotettu Arviointimaa-työkalu.
Arviointimaa on Joensuun ja Oulun normaalikoulujen ARVOT – arvioinnilla oppimisen taitajaksi -hankkeessa suunniteltu väline itse- ja vertaisarviointitaitojen kehittämiseen mielikuvitusmaailmassa.
Alla kaksi esimerkkiä Arviointimaan käytöstä.
Arviointimaahan tutustuminen ryhmässä
Arviointimaa matematiikan taitojen arvioinnissa