Tulus-hankkeen yhteydessä tehdyt OPS-työ, laatukäsikirja sekä uudistettu oppilashuoltosuunnitelma olivat kiistatta hankkeen tärkeimmät tulokset Mikkelin lukiossa, mutta hankkeen loppupalautetta kyseltäessä korostui hankkeella myös mielenkiintoisia havaintoja tavallisen ”riviopettajan” näkökulmasta.
Lukion perinteistä poiketen Tulus-hankeessa budjettisuunnittelu oli pääosin opettajien vastuulla – johdon toki hyväksyessä suunnitelmat. Opettajien toiveiden mukaisesti, koko lukion opettajakunnalla oli mahdollisuus käyttää tuntikorvausperustaista suunnitteluaikaa hankkeen yhteydessä. Suunnitteluaika ohjeistettiin käytettäväksi erityisesti uuden OPS:n mukaisten oppiainerajat ylittävien opintojaksojen valmisteluun, korkeakouluyhteistyöhön, työelämäyhteistyöhön ja opetuksen eriyttämiseen esim. S2- ja tavanomaista enemmän tukea tarvitseville opiskelijoille soveltuvaksi. Noin 70% opettajakunnasta otti mahdollisuuden korvattavasta suunnitteluajasta vastaan. Korona-epidemian aiheuttamista rajoituksista huolimatta hankkeen aikana suunniteltiin 14 oppiainerajat rikkovaa opintojaksoa. Näistä 3 on jo toteutettu kertaalleen, vaikka uusi opetussuunnitelma ei ole vielä edes alkanut. Lisäksi uutta korkeakoulu- ja työelämäyhteistyötä on toteutettu monien syventävien kurssien yhteydessä ja erityisopetuksen hyviä käytänteitä on kerätty aineryhmien työn tueksi.
Suunnitteluajan ohjeistuksessa esille nostetut teemat ovat jo pitkään olleet esillä lukiomaailmassa. Samaan aikaan lukion arki, opettajien palkkausjärjestelmä ja ylioppilaskirjoitukset eivät juurikaan ole kannustaneet esimerkiksi uusien monialaisten oppimistapahtumien kehittelyyn. Myös kuntatalouden haasteet ja toisaalta opiskelijoiden toiveetkin ovat hillinneet koulukohtaisten soveltavampien kurssien toteutumista monissa lukioissa. Monialaisuus, korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö sekä eriyttäminen kuuluvat toki opettajien tavalliseen työnkuvaankin, mutta hankerahoituksen kautta opettajia pystyttiin kannustamaan menemään vielä vähän pidemmälle ja konkreettisesti miettimään miten OPS:in teemat saataisiin sopimaan omiin opintojaksoihin. Uusi OPS on hieno asiakirja, mutta sen esittämän muutoksen täytyy toteutua lukion arjessa – ja opettajien suunnittelutyöajan korvaaminen on yksi keino innostaa työyhteisöä aitoon muutokseen.
Teksti: Mikka Lahti