Kun Nettilukiossa saimme ensimmäisen kierroksen osallistavaa yleisen osan lukujen läpikäymistä tehtyä ja tämän jälkeen (ja osittain rinnalla) aineryhmätyön käynnistettyä, halusimme vahvistaa yleisen osan teemojen käsittelyä ja varmistaa sen, että tavoitteet tulevat osaksi käytäntöä ja aidosti osaksi eri oppiaineiden opetusta. Samalla tietysti halusimme jakaa asiakirjavastuuta laajemmin, jotta myös varsinaisen LOPS-tekstin kirjoittamisesta rakentuisi yhteisöllinen projekti.
Päädyimme järjestäytymään LOPS-vastuuryhmiin. Rakkallaa lapsella oli monta nimeä, eli ryhmiä kutsuttiin milloin dream teameiksi, milloin työryhmiksi ja milloin miksikin. Tärkeintä kuitenkin oli, että asiakirjan opetussuunnitelmaunelmista tulisi mahdollisimman hyvin osa arkeamme ja todellisuuttamme.
LOPS-työryhmien vastuulla oli muun muassa:
käydä vielä huolellisesti läpi oman vastuualueen sisällöt
tukea sisältöjen soveltamista käytännön työhön (mm. työpajoissa / pedagogisissa aamupäivissä sekä viestimällä ja henkilöstöä osallistamalla)
tarkistaa oman vastuualueensa osalta paikallisesti päätettävät kysymykset ja muut tarvittavat paikalliset lisäykset asiakirjaan.
LOPS-työryhmiä syntyi neljä ja kussakin oli n. viisi jäsentä (opettajia ja ohjaajia):
toimintakulttuuri
arviointi
laaja-alainen osaaminen
ohjaus
Kukin ryhmä järjesti yllä kuvattujen vastuiden lisäksi vähintään yhden pedagogisen aamupäivän, joissa käytiin läpi ja täsmennettiin teemaan liittyviä paikallisia linjauksia ja tuettiin ainekohtaista LOPS-työtä. Pedagogisten aamu- ja iltapäivien ohjaavia diasettejä alla. Kokonaisuuksissa pyrittiin panostamaan osallistavaan ja yhteiseen tekemiseen.