Vaikka lukion uuden opetussuunnitelman valmistumisprosessia ollaankin seurattu silmä kovana ja pyritty mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pohjustamaan koko yhteisöllemme niitä muutoksia, joita uusi lukiolaki ja opetussuunntelma rouvat mukanaan, ryhdyimme Tuluksen kannustamana systemaattiseen LOPS-työhön syksyllä 2019.
Nettilukiossa prosessissa kulkivat rinnakkain ainekohtainen LOPS-työ ja yleisen osan käsitteleminen. Aloimme yleisen osan teemojen käsittelyn yhteisissä osallistavissa LOPS-tapaamisissa, jotka vuorottelivat kaksituntisina aamu- ja iltapäivätyöpajoina verkossa.
LOPSin ääreen aamu- ja iltapäivähetkissä
Kullakin LOPSin yleisen osan teemalla oli omat vastuuvetäjänsä, jotka valmistelivat kyseisen LOPS-tapaamisen. Työpari valmistautua alustamaan teemaan sekä suunnitteli työskentelyt, joiden avulla pääsisimme kiinni juuri meille merkityksillisiin teemoihin. Työpajojen anti koostettiin osaksi paikallista opetussuunnitelmaa ja sitä hyödynnettiin myöhemin aktiivisemmin käynnistyvässä aineryhmätyössä.
Jaettu ymmärrys lukiolain ja opetussuunnitelman yleisen osan perusperiaatteista ja meidän kaikkien työtä ohjaavista näkökulmista on keskeistä, jos haluamme saada opetussuunnitelman “elämään ja hengittämään” Nettilukion arjessa, oppimateriaaleissa ja Muikku-oppimisympäristön ratkaisuissa.
LOPS-tapaamiset jäsentyivät seuraavasti kahden viikoin välein toteutettuna “LOPS-intensiivijaksona”.
Annetaan erilaisista taustoista tuleville mahdollisuus opiskeluun. Ehkäistään syrjäytymistä. Mahdollistetaan lukion loppuun saattaminen vuosienkin päästä.
Lokakuu 2019: arvot, toimintakulttuuri ja opiskelijan ohjaus
Luvut 1-2: Lukiokoulutuksen tehtävä, arvot ja paikallinen LOPS-työ
Vetäjät: Aki Luostarinen ja Miia Siven
Mitä moduuli- ja opintojaksoajattelu tarkoittaa käytännön lukiokoulutuksen näkökulmasta? Millaisia aineiden sisäisiä ja ainerajat ylittäviä opintojaksoja me voisimme tarjota opiskelijoillemme? Mitä pitää ottaa huomioon opintojaksoja suunnitellessa (materiaalit, opetus, arviointi jne.)?
Miksi meidän aikuislukio on olemassa? Mikä erottaa meidät muista? Mikä on just meille tärkeää? Mitä opiskelijamme saa meiltä mukaan?
Luku 3: Opetuksen toteuttaminen
Vetäjät: Tiina Airaksinen ja Jari Kinnula
Nosta Nettilukion toiminnasta hyviä esimerkkejä (a) korkeakouluyhteistyöstä, (b) työelämäyhteistyöstä ja (c) kansainvälisestä yhteistyöstä. Millä tavalla kehittäisitte edellä mainittuja yhteistyömuotoja Nettilukiossanne?
Hoksaatko oppimisen organisointiin liittyviä käytänteitä, joissa “kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö” huomioidaan jo nyt? Miten uuden ops:n käyttöönoton myötä näitä voitaisiin kehittää, ottaa laajemmin tai monipuolisemmin käyttöön ja huomioon?
Luku 4: Opiskelijan ohjaus ja tukeminen
Vetäjät: Tiina Liimatainen ja Enni Karjalainen
Tukitoimet lukiossa käytännössä: Millaista olisi hyvä yleinen tuki? Entä tehostetumpi tuki?
Kuten ohjauksessakin myös erityisen tuen järjestämisessä tarvitsemme ohjaajien ja aineenopettajien yhteistyötä.
Kaikki materiaali oltava lähtökohtaisesti sellaisia, että ne toteuttavat yleisen tuen periaatteita: selkeyttä, monikanavaisuutta, eri tasot huomioitu.
Marraskuu 2019: arvioinnin äärellä
Luku 5: Opiskelijan oppimisen ja osaamisen arviointi
Vetäjät: Heli Viitanen ja Anne Rongas
Miten nämä LOPSissa kuvatut arvioinnin tavoitteet ja tehtävät toteutetaan käytännössä? Mihin erityisesti pitää kiinnittää huomiota käytännössä? Millaista suunnittelua vaatii yhteiskurssien arviointi? Miten tavoitteet kirkastetaan opiskelijoille? Tarkastelkaa laaja-alaisia osaamisia omien oppiaineiden kohdalta ja konkretisoikaa, mitä ja miten laaja-alaista osaamista arvioidaan.
Arviointikulttuuri on jatkuva prosessi, tekoja ja toimintaa. Me joudumme kontrolloimaan ja samalla haluamme ylläpitää luottamusta. Miten tämä toteutetaan? Miten ‘riittävän monipuolinen’ osaamisen näyttö toteutetaan meillä? Miten arviointi tehdään näkyväksi, toimivaksi ja ymmärrettäväksi Muikku-ympäristössä?
Joulukuu 2019: läpileikkaava laaja-alainen osaaminen
Luvut 6.1-6.2: Opetuksen yleiset tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen
Vetäjät: Heikki Koponen ja Jukka Tikkanen
Opetushallituksen videolla todetaan, että laaja-alainen osaaminen on kokoava ja eheyttävä voima. Millaisia kokoavia ja eheyttäviä työkaluja Otavialla on / voisi olla?
Aikuisopiskelijoiden kokemusmaailma saattaa olla hyvin erilainen kuin mitä nuorisoasteen lukion opiskelijalla. Miten tämä voisi näkyä/hyödyntää opinnoissa?
1) Yleiset tavoitteet opinnoissa (yleissivistyksen näkökulma)
2) Osaamiset, joita on kertynyt elämän eri osa-alueilla (esim. harrastuksissa, työelämässä…)
3) Miten opiskelijat voisivat hyödyntää näitä taitoja eri kursseissa?
LOPS-tekstiin tutustumista ja käytännön sovelluksia
Jokaisessa aamu- tai iltapäivän LOPS-tapaamisessa pääsimme yhdessä (ennakkotehtävineen ja jälkitöineen) tutustumaan rauhassa opetussuunnitelman yleiseen osaan ja käymään keskustelua siitä, mitä jokin yleisen osan tavoite voisi tarkoittaa meidän lukiokoulutuksemme todellisuudessa ja kenen kaikkien vastuulla tai toteutettavissa asia on.
Työskentely toimi ikään kuin huomaamatta myös paikkana arvioida nykyistä toimintaamme, rakenteitamme ja prosessejamme: mitä kaikkea olemme aiemmin tehneet, mitä kaikkea ja miten teemme tällä hetkellä vs. minkä kaiken on tarpeellista muuttua ja mihin suuntaan. Yhteinen keskustelu ja asioiden pyörittely oli avain yhteisen ymmärryksen tai vähintään tässä vaiheessa yhteisen suunnan löytämiselle.
Yleisen osan teemojen kautta pääsemme ohjeistamaan opettajat ja ohjaavat ainekohtaiseen LOPS-työhön. Myös ainekohtainen työ pyritään aina kuin mahdollista tekemään vähintään työpareina ja aineryhmiä kannustetaan käymään teemoja yhdessä läpi myös yli ainerajojen.
Seuraa LOPS-prosessiamme täällä blogissa!
Tutustu myös hankkeen toimijoihin ja ota meihin yhteyttä tarvittaessa Yhteystiedot-sivulla.
Teksti: Aki Luostarinen
Seuraa Twitterissä
Seuraa Facebookissa
Verkostoidu LinkedInissä