Tulus-hanke järjesti 16.4.2020 LOPS-työpajapäivän verkossa. Tavoitteena oli tarjota paikalliseen LOPS-työhön tukea kokemuksia jakamalla ja yhdessä LOPSin keskeisiä teemoja käsittelemällä. Työpajapäivä rakentui puheenvuoroista ja rinnakkaisista työpajoista.
Mistä on LOPS2019 tehty?
Päivän aluksi kävimme läpi tiettyjä LOPSin yleisiä periaatteita. Puheissa nousi esiin se, kuinka myös lukiokoulutuksessa ainekohtaisen substanssiosaamisen rinnalla ja vahvasti siihen kytkeytyneenä meillä on keskeisiä muita tavoitteita koulutuksenjärjestäjinä. Meidän on turvattu lukiolaisillemme niin nuorisoasteella kuin aikuiskoulutuksessakin osana laajaa yleissivistystä mm.
riittävät opiskeluvalmiudet lukio-opintoihin ja myöhempiin jatko-opintoihin
kykyä toimia vaihtelevissä tilanteissa niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajallakin (laaja-alainen osaaminen)
valmiuksia elinikäiseen ja jatkuvaan oppimiseen
turvallinen ja hyvinvoinnista huolehtiva ja sitä edistävä oppimisympäristö.
Laadukas koulutus, monipuoliset yhteydet ympäröivään maailmaan, yhteisöllinen ja osallistava toimintakulttuuri sekä hyvinvointia ja itsetuntemusta tukevat elämänhallinnan taidot vahvistavat lukiolaisen sydämen sivistystä.
Osaaminen rakentuu tiedoista, taidoista, arvoista, asenteista ja tahdosta. Osaaminen ei siis ole tiedon vastakohta, vaan ne molemmat ovat osa samaa yleissivistystä ja ihmisenä kasvamista. Lukiotyön arjessa kyse on usein pikemmin menetelmällisistä ja opetuksen ja oppimisen organisointiin liittyvistä valinnoista kuin siitä, “mitä sisältöjä jätettäisiin pois siksi, että laaja-alaisia osaamisiakin pitää harjoittaa”.
Yllä oleva LOPS-lainaus (aLOPS2019, s. 10) myös muistuttaa meitä siitä, että vaikka suorituspaineet ovat nykyisin kovat, meidän tehtävämme on myös antaa eväitä elämään. Kasvatustehtävä on kaikessa opettajuudessa ja ohjauksessa läsnä - toimimme sitten nuorten, nuorten aikuisten tai aikuisten kanssa. Tunnistamme, että kiire on välillä kova ja tavoitteita on paljon, mutta voimme silti allekirjoittaa sen, että toivottavasti saamme vahvistettua myös mainittua sydämen sivistystä.
Katso päivän aloituksen tallenne, jossa mukana myös Opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmatyöstä vastaava Petri Lehikoinen.
Lukiolaisten opiskeluhyvinvointi
Sari Autio (opettaja, työnohjaaja, hyvinvointikouluttaja) Kasvutila Oy:sta avasi koulutuspäivässä opiskeluhyvinvointia peilaamalla teemaa vuoden 2019 koulututerveyskyselyyn ja opetussuunnitelmassa kuvattuihin hyyvinvointia koskeviin tavoitteisiin.
Lukiokoulutus vahvistaa opiskelijan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä antaa valmiuksia niiden ylläpitämiselle elämän eri vaiheissa. (aLOPS2019, s. 21)
Hyvinvointia vahvistava ja ylläpitävä toimintakulttuuri syntyy moniammatillisessa yhteistyössä ja läpileikkaavana tavoitteena kaikessa lukion opetus- ja ohjaustyössä mm. laaja-alaisen osaamisen ja toimintakulttuuria kuvaavien yleisten periaatteiden kautta. Hyvinvoinnissa huomioidaan niin sosiaaliset, fyysiset kuin psyykkisetkin tekijät.
Voit katsoa Aution puheenvuoron ja tutustua hänen luentomateriaalinsa alla:
Kevään LOPS- ja verkkopedakokemuksia jakoon
Päivän aikana jaoimme kävelykokouksen merkeissä kokemuksia paikallisista LOPS-prosesseista sekä kokosimme Padletiin ajatuksia siitä, millaisia näkökulmia verkkopedagogiikkaan ja etätoteutuksiin liittyy, kun lukiot siirtyivät korona vuoksi etäopetukseen.
Verkkopedakokemukset Padletissa (linkki vie Padlet-sivustolle).
Työpajoissa laaja-alaisesta osaamisesta ohjaukseen ja arviointiin
Rinnakkaisissa työpajoissa pureuduimme tiettyihin puhuttaviin LOPS-teemoihin. Tavoitteena oli taustoittaa asiaa lyhyesti ja päästä yhdessä työskentelemään ja ideoimaan, mitä käytännössä uuden opetussuunntelman myötä tapahtuu. Voit tutustua työpajojen koulutusmateriaalin alla.
Laaja-alainen osaaminen lukiossa
Vetäjä: Päivi Nilivaara (Innoline Oy)
Esitysmateriaali (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivulle)
Opiskelijan apuna - ohjaus ja uusi opetussuunnitelma
Vetäjät: Enni Karjalainen ja Virve Mörsky (Otavia)
Esitysmateriaali (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivulle)
Yhdessä yli ainerajojen - Ainerajat ylittävä oppiminen uudessa LOPSissa
Vetäjät: Aki Luostarinen ja Eveliina Pöysti (Otavia)
Esitysmateriaali (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivulle)
Toimijuutta edistävä arviointi lukiossa
Vetäjä: Juuso Nieminen (Itä-Suomen yliopisto)
Esitysmateriaali (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivulle)
Aineryhmätyöskentelyssä hyvien käytänteiden ja kokemusten jakamista
Iltapäivän aineryhmätyöskentelyssä oli mahdollisuus pureutua ainekohtaisesti vielä täsmällisemmin esimerkiksi ohjauksen käytänteisiin, arvioinnin toteutuksiin, ainerajat ylittävään oppimiseen tai muuhun kunkin aineen tai aineryhmän kannalta puhuttavaan tekijään.
Tutustu työskentelyn muistiinpanoihin (linkki avautuu Google Drivessä). Poimintoja myös alla.
Jyväskylässä tiimiopetusjaksot; yhteistyömuotoja pohdittu eri kurssien kesken luontevia kumppaneita opoon esim. ENA5, YH2, uskonnon kulttuuriosaamisen asiat, äikkä, psykan kurssit.
Tukikortin kehittäminen tulevaa LOPS:a silmällä pitäen. (Opiskelijalle tukikortti, josta ilmenee millaista tukea tarvitsee/saa/miten oppii parhaiten ym.) Näin aineenopettajat saisivat tietoonsa opiskelijan tilanteen, mikäli opiskelija sen haluaa jakaa.
Ykkösluokalla (Nilsiässä) eri oppiaineiden kursseja yhdistetty eka jaksolla, kattoteema minä, oppiaineita kuvis, musiikki, äidinkieli ja matematiikka. Uuteen opsiin kuuden opintopisteen jaksoksi. Toimii myös isommissa lukioissa.
Summatiivinen arviointi ei voi painottua liikaa perinteiseen kurssikokeeseen, vaan laajemmin erilaisiin näyttöihin.
Opettajan näkökulmasta yhteissuunnittelu ja kurssin (tai kurssien) toteuttaminen yhteistyössä on jakanut työtaakkaa ja se on antanut uusia näkökulmia niin opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen kúin myös esim arviointikäytänteisiin liittyen.
Teksti: Aki Luostarinen