Tuen tarpeisiin vastaamassa

Tuen portaista jatkumoon. Kuva: Virve Mörsky

Tuen portaista jatkumoon. Kuva: Virve Mörsky

Oppimisen osaaja -hankkeessa on tarkoitus selkeyttää ja jatkokehittää kaiken tasoisen oppimisen tuen toimintoja.

Oppimisen tukeminen Nettilukiossa voidaan jaotella neljään toisiaan täydentävään osioon: Opintojen ohjaus, Itsenäinen verkko-opiskelu, Tapahtumat ja yhteistoiminta sekä Aineoppiminen.

Opiskelija saa opiskelijaksi otossa oman verkko-ohjaajan joka on oppimisen asiantuntija.  Oma ohjaaja on opiskelijan lähikontakti Nettilukiossa. Oman ohjaajan kanssa luodaan kokonaiskuva opiskelijan tilanteesta. Yhdessä laaditaan opintosuunnitelma ja kuva opintoihin ja oppimiseen vaikuttavista asioista laajasti.Tilannetta päivitetään säännöllisesti. Ohjauksellisia pienryhmiä hyödynnetään yhteisöllisyyden ja vertaistuen rakentumisessa.

Itsenäinen verkko-opiskelu mahdollistaa laajasti opiskelijan tilanteen ja erityistarpeiden huomioimisen. Opintoaikaa on neljä vuotta, joiden aikan opiskelija voi opiskella suunnitelmaansa kuuluvia kursseja täysin vapaassa järjestyksessä. Opiskelun mahdollisuus 24/7 ympäri vuoden mahdollistaa opintojen sopeuttamisen opiskelijan tilanteeseen. Opiskelija saa ohjausta itselle sopivan aikataulun, opiskeluympäristöjen, vireystilan ja tukimateriaalin huomioimisessa. Opiskelijoilla on ollut mahdollisuus opiskelijaryhmittäin ajoittain tarjottuun Oppimisen tuen-chattiin osallistumiseen, jossa saa henkilökohtaista apua oppimise haasteisiin. Oppimisympäristö Muikussa olevan chatin laajempi käyttöönotto odottaa vielä hälyytystoimintoa.  Opetukselliset ratkaisut käsittävät tuetumpia opiskelumuotoja , jotka on sidottu aikatauluihin. Tälläisiä ovat hankkeen aikana käyttöön vakioituneet parvi- ja kevytryhmäkurssit. Näillä kursseilla on strukturoitu opiskelu rakenne, opettajan läsnäoloa ja ohjeaukellista ykslöllistä tukea oppimiseen. Vertaistuen ja opiskelukontaktien luomiseen kurssit ovat hyvä mahdollisuus.  Opiskelija saa aina tarvittaessa yhteyden kurssin opettajaan oppimisympäristö Muikun viestimillä. Väliarviointien saantimahdollisuus lisää oppimisen kohdentamista perustaitojen varmistamiseen ennen soveltavaa oppimista.

Haluatko harjaantua vuorovaikutustaidoissa? Kaipaatko tsemppiä ja keinoja opiskeluun tarttumiseen? Kaipaatko vertaistukea? Auttaako keskustelu oppimista? Haluatko Vaihtaa näkökulmia asioista tai opiskella yhdessä?

Haluatko harjaantua vuorovaikutustaidoissa? Kaipaatko tsemppiä ja keinoja opiskeluun tarttumiseen? Kaipaatko vertaistukea? Auttaako keskustelu oppimista? Haluatko Vaihtaa näkökulmia asioista tai opiskella yhdessä?

Keskeinen kehittämisen kohde Nettilukiossa on vertaisuuden ja osallisuuden vahvistaminen oppimisen tukemiseksi. Oppimisen ja opiskelun tuen näkökulmasta opiskelun tietoja ja taitoja käsitellään eri teemojen kautta viikoittain Toreilla. Torit ovat puolistrukturoituja verkkotapahtumia, jossa opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua vuorovaikutukseen. Vuodessa on myös pidempiä jaksoja eri oppimiseen liittyvien teemojen osalta eli Teemaryhmiä. Teemaryhmät ovat viikottaisiin tapaamisiin ja työskentelyyn perustuvia n. 5-8 viikon mittaisia oppimisen tuen ryhmiä. Vakioituneeseen tarjontaan ovat kiinnittyneet mm. oppimisen haasteita, mielenhyvinvointia, motivaatiota käsittelevät Teemaryhmät. Ensi kaudelle alkusuunnitelun kautta rakentuu kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin hybriditeemaryhmä. Kerran viikossa opiskelijoilla on mahdollisuus tulla kohtaamaan toisiaan virtualliselle kahvitauolle. Kevään aikana on startannut pilotointina nuorten oppijoiden voimavararyhmä, jonka päätarkoitus on tarjota asiantuntija-apua oppimisen ja opiskeluarjen kysymyksiin ja johdattaa vertaistuen ja itseorganisoituvan yhteisöllisyyden pariin. Myös pajamutoisen opiskelun kokeiluja on tarkoitus mahdollisesti tarjota jatkossa laajemmin. Työskentely näiden teemojen parissa on koko työnkuvaamme leikkaavaa, joten tehdään laajaa yhteistyötä muiden hankkeidemme ja perustyön kanssa.


Teksti: Virve Mörsky ja Annika Auronen
Julkaisu: Aki Luostarinen