Osallisuus ja kohtaamiset lukio-opinnoissa

Hankkeessa yhtenä tavoitteena on opiskelijoiden osallistumisen ja vertaisuuden kokemusta vahvistavien toimintatapojen lisääminen (tavoite 3). Tausta-ajatuksena on, että yhteisöllisyys ja yhdessä oppiminen vahvistavat opiskelijan oman oppijuuden kokemusta, ylläpitävät opiskelumotivaatiota ja auttavat etenemään opinnoissa sekä lisäävät opintoihin sitouttavaa merkityksellisyyden kokemusta. Osallisuutta, vertaisuutta ja yhteisöllisyyttä tuetaan erilaisin sekä rakenteellisin että ohjauksellisin keinoin.

Tavoitteena on luoda pienryhmäohjauksen malli, joka on sovellettavissa sekä lähi- että etäopiskelussa. Pienryhmäohjauksessa on mahdollista luontevasti rakentaa vertaisuuden kokemusta. Opiskelija voi toisten opiskelijoiden kanssa hahmottaa omaa tilannettaan moninäkökulmaisesti ja saada kokemuksen, ettei ole asioiden kanssa yksin. Toimiva pienryhmäohjaus edellyttää erilaisia ohjaustaitoja, mm. tietoa ryhmäohjauksen dynamiikasta. Hankkeen aikana on tavoitteena luoda ymmärrystä ja rakentaa yhteistä mallinnusta siitä, miten pienryhmäohjausta voi laadukkaasti toteuttaa, jotta eri toimijoilla (ohjaajat ja opettajat) olisi riittävä yhteisesti jaettu osaamisperusta pienryhmien ohjaukseen.

Opiskelijoille kuvataan myös vaikuttamis- ja osallisuuspolku, jotta heille on nykyistä selkeämmin nähtävissä, miten ja missä yhteiseen toimintaan voi osallistua sekä miten opiskelija voi vaikuttaa. Osa yhteisöllisyyden rakennusaineista on jatkuvasti läsnä osana opiskelua, mutta niiden lisäksi toteutetaan hankkeen aikana yhteisöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavia tapahtumia.