Järkipuinti – Oppimisen asialla

 

Podcast opetus- ja koulutusalan ammattilaisille

Järkipuinti-podcast käsittelee oppimisen ajankohtaisia teemoja yleissivistävästä näkökulmista. Podcast kurottelee tarraamaan kiinni aiheisiin, jotka ovat oppimisen ja opetuksen kentällä mielenkiintoisia nyt tai tulevaisuudessa. Vieraina jaksoissa on asiantuntijoita aina tutkijoista, suunnittelijoista, opettajiin ja opiskelijoihin.

Uusia jaksoja julkaistaan muutaman viikon välein - pysy kuulolla!

Podcast on kuunneltavissa myös Spotifyssa tai voit kuunnella jaksot suoraan tällä sivulla.

Jakso 1: Kärrynpyöriä ja sydämen sivistystä

Jaksossa Omnian pedagoginen päällikkö Taru Kekkonen (ent. Otavian verkkokoulutuspäällikkö), Otavian verkkokoulutuspäällikkö Miia Siven ja Otavian kehityspäällikkö Aki Luostarinen keskustelevat verkko-opetuksesta ja -oppimisesta sekä siitä, millaisin periaattein Nettilukio on saanut alkunsa ja miten sitä on vuosien saatossa kehitetty.

Mistä syntyy verkossa sydämen sivistys ja miten keskustelu on kärrynpyöriin päätynyt?

Tutustu Nettilukioon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 2: PAKOHuonepelit ja oppiminen

Pakohuonepelit ovat nykyisin hyvin suosittuja. Miten pakohuonepelejä on käytettyy opetuskentällä ja miten niiden kautta oppii? Vieraana jaksossa on Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuslaitoksen lehtori Matti Rautiainen.

Tutustu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokseen (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 3: pelipedagogiikan soveltaminen opetuksessa ja näyttelysuunnittelussa

Nykyaikaisessa näyttelysuunnittelussa voidaan pelien kautta saavuttaa vierailijoille monenlaisia kokemuksia. Miten nämä kokemukset suunnitellaan ja mitä keinoja voidaan käyttää niiden toteuttamiseen?

Jakson vieraana Sodan ja rauhan keskus Muistin pedagogi Jere Linnanen, jolla on taustaa opetuspelien suunnittelussa ja pelipedagogiikan käytössä opetuksessa.

Tutustu Sodan ja rauhan keskus Muistiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 4: pakohuonepelit ja museot

Pakohuoneita on käytetty myös museoissa. Millainen prosessi historiallisen pakohuoneen suunnittelu on ja millaisin tavoittein niitä rakennetaan? Vieraana jaksossa on Sodan ja rauhan keskus Muistin tutkija Leena Hangasmaa.

Tutustu Sodan ja rauhan keskus Muistiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSo 5: Immersiivinen pelihuone – Out of Orbit

Millainen on uusi immersiivinen pelihuone, johon otetaan mukaan roolipelillisiä elementtejä? Jakson vieraana on Beyond Playn toimitusjohtaja Vera Schneider.

Tutustu Beyond Playhyn (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 6: edularppaaminen – Miten oppimista tapahtuu liveroolipelissä?

Edularp on noussut yhä suositummaksi ja monipuolisemmaksi muodoksi tuottaa oppimista liveroolipelielämysten kautta. Mistä siinä on kyse ja mihin edularppaaminen soveltuu erityisen hyvin?

Vieraana jaksossa on 2020 Edularp-konferenssin järjestäjät Maija Korhonen ja Jutta Koskinen.

Tutustu Edularp-konferenssiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAkso 7: Etäopetusta oppivelvollisuusikäisille – uhka vai mahdollisuus?

Vuoden 2020 keväänä kaikki oppilaitokset siirtyivät ryminällä etäopetukseen. Jo ennen tätä poikkeusaikaa etäopetus on ollut mahdollista ulkomailla asuville perusopetusikäisille etäkoulu Kulkurin kautta. Lisäksi Monni- ja Tuuve-hankkeissa on ollut mahdollisuus tarjota tuettua verkko-opetusta oppivelvollisuusikäisille erityistilanteissa. Jaksossa keskustelemme millaisia kokemuksia on kertynyt ja millaisiin asioihin on erityisesti syytä kiinnittää huomiota.

Keskustelemassa Valteri-koulun Johanna Sergejeff, etäkoulu Kulkurin Tuija Tammelander ja Nettiperuskoulun Annukka Manninen.

Tutustu etäkoulu Kulkuriin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Otavian Nettiperuskouluun (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 8: koulusta parempi oppilaita osallistamalla

Jaksossa pohditaan mitä oppilaiden osallistaminen on. Miksi oppilaiden osallistaminen ja oppijoiden kuuleminen on tärkeää sekä millaisia esimerkkejä ja kokemuksia on jo olemassa. Keskustelemassa Kehittämiskeskus Opinkirjon erityisasiantuntija Tiina Karhuvirta ja tohtorikoulutettava Antti Moilanen.

Tämä podcast löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/36Bcfgo

Tutustu Kehittämiskeskus Opinkirjoon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 9: Verkon virrassa – ajatuksia ja kokemuksia verkko-ohjauksesta

Jaksossa keskustellaan laaja-alaisesti verkko-ohjauksesta sekä ohjattavan että ohjaajan näkökulmasta. Mitä ohjaus verkossa mahdollistaa ja missä haastaa? Entä mitä ohjaus digitaalisesti vaatii ohjaajalta?

Keskustelemassa ja tuomassa esiin omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan verkko-ohjauksesta ovat Otavian Nettilukion verkko-ohjaaja Tiina Liimatainen ja Kansanvalistusseuran Etäkoulu Kulkurin opinto-ohjaaja Minna Myllymäki.

Tämä podcast litteroituna: https://link.otavia.fi/2T4IfS6

Tutustu Nettilukioon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu etäkoulu Kulkuriin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 10: Toimiva hybridimalli – systemaattinen kehittäminen vaatii aikaa ja resurssia

Nykyään useat digitaaliset mahdollisuudet tarjoavat vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ohjausta, opetusta ja koulutusta. Hämeen ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajakoulutuksessa on pilotoitu ja kehitetty systemaattisesti opinto-ohjaajakoulutuksen toteuttamista hybridimuotoisesti jo vuodesta 2016 alkaen. Toimivan hybridimallin systemaattinen kehittäminen on vaatinut aikaa ja resursseja.

Jaksossa keskustelemassa ja kertomassa kokemuksiaan HAMKin opettajakorkeakoulun lehtorit Päivi Pukkila ja Vesa Parkkonen.

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/2ImkymC

Tutustu HAMK, ammatillinen opettajankoulutus (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 11: OSaamismerkit eli badget

Meillä kaikilla on monenlaista osaamista. Opinto- ja kurssitodistukset kertovat vain osan osaamisestamme. Millä muulla tavoin osaamista voisi tunnistaa ja tunnustaa? Olisiko osaamismerkeistä hyötyä?

Jaksossa keskustellaan siitä, mitä digitaaliset osaamismerkit oikeastaan ovat ja mitä kaikkea niillä voi tehdä. Jakson vieraina kuullaan Opintokeskus Siviksen asiantuntijaa Lotta Pakasta ja TIEKE:n digiosaamisen vauhdittajaa Merja Sjöblomia.

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/3jBEkqD

Tutustu Opintokeskus Sivikseen (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu TIEKEen (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 12: Delfoi-metodi tutkivan oppimisen työkaluna

Delfoi-menetelmää on käytetty tutkimuskäytössä ja esimerkiksi oppilaitosten kehittämistyössä. Mikä tämä menetelmä on? Miten sen avulla saadaan vastauksia nykytilasta ja miten sen avulla voidaan hahmottaa tulevaa? Miten delfoi-menetelmää voi hyödyntää ja asioihin sitä kannattaisi hyödyntää?

Tämänkertaisessa Järkipuinti-jaksossa aiheesta on keskustelemassa Antti Kauppi ja Jukka Tikkanen.

Tästä löydät jakson litteroituna: https://link.otavia.fi/33xzlCv

Tutustu Metodixiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Otavan Opiston koulutuksiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 13: Mitä tapahtuu biologian olympialaisissa?

Vuosittain järjestetään kansainväliset biologian olympialaiset. Suomi on menestynyt kilpailussa aiempina vuosina, ja tänäkin vuonna tuliaisina oli kaksi pronssimitalia.

Millainen kilpailu on? Miten se järjestetään? Miten siihen valmistauduttiin ja millainen kokemus tämä kilpailu oli osallistujille?

Tässä Järkipuinnin jaksossa aiheesta keskustelevat Suomen joukkueen valmentaja Niko Johansson ja kilpailuun osallistuneet Otto Litkey ja Eevi Huuskonen.

Täältä löytyy tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/35ZVk6t

Tutustu biologian olympialaisten viralliseen sivustoon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 14: kriittinen ajattelu

Mitä ovat ajattelun taidot? Miten ajattelua voi opettaa? Mitä on kriittinen ajattelu, ja kuinka se otetaan osaksi opetusta ja omaa ajattelua? Entä mistä löytää materiaalia kriittisen ajattelun opettamisen tueksi?

Tässä Järkipuinnin jaksossa aiheesta on kertomassa KT, FM / PhD (Ed.), MA (Phil.) ja pitkän linjan tutkija ja tietokirjailija Tuukka Tomperi.

Jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/39cw9hx

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 15: kykykompassi

Mitä ovat perustaidot ja yleistaidot? Miten taitoja mallinnetaan? Miten näitä perustaitoja vahvistetaan verkossa, ja mitä pitää ottaa huomioon digipedagogiassa ko. kohderyhmän kanssa? Saavutettavuudesta?

Puhumassa: Anne Rongas, Jukka Tikkanen, Kari Hintikka

Tämä jakso litteroituna: http://link.otavia.fi/3aNNaQW

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 16: tunnetaidot ja yksinäisyys opetuksessa

Miia Niemelä puhujana. Yksinäisyys opinnoissa - miten vaikuttaa, mitä opettaja voi tehdä? Miten käsitellä yksinäisyyttä nuoren kanssa? Entä vanhempien? Onko etäopetus vaikuttanut ilmiöön?

Tämä jakso litteroituna: http://link.otavia.fi/3bYtRoF

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 17: Kansainvälisyys oppilaitoksissa

Puhumassa Virpi Keinonen (OPH). Mitä on kansainvälisyys, ja kenelle se kuuluu? Voiko kuka tahansa kansainvälistyä? Miten kansainvälistyminen tuodaan osaksi toisen asteen opintoja? Onko ammatillisissa koulutuksissa sijaa kansainvälisyydelle? Mistä pääsee alkuun, ja onko pakko jos ei haluu?

Jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/3u7oDgz

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 18: voimavaravalmennus

Puhumassa Tuija Nissinen, Anna Pöllönen ja Titta Stedt. Mitä on voimavaravalmennus? Kenelle se sopii, ja kuka sitä voi käyttää työssään? Voisiko opetukseen sisällyttää elementtejä voimavaravalmennuksesta, ja opettaa opiskelijoita tunnistamaan omat voimavaransa?

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/3xgV4Mf

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 19: Sateenkaarinuoret koulussa

Puhumassa Marita Karvinen ja Armin Kellomäki SETA:lta. Miten oppilaitos voi tukea sateenkaarinuoria? Miten tasa-arvo toteutuu kouluissa sateenkaarinuorten näkökulmasta nyt, ja mitä pitäisi vielä saada aikaan? Entä mistä opettaja saa apua tasa-arvoisempaan opetukseen, ja tietoa sukupuolesta moninaisena?

Tämä jakso litteroituna: TULOSSA

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 20: yrittäjyyskasvatus

Tässä jaksossa keskustellaan yrittäjyydestä ja yrittäjyyskasvatuksesta. Aihe on ajankohtainen, sillä uusi Lops nostaa sitä esiin vahvasti. Kuinka yrittäjyyttä nostetaan esiin konkreettisesti osana opetusta ja millä keinoin?
Jaksossa asiantuntijoina ovat Maisa Kantanen (XAMK), Piritta Parkkari (XAMK) ja Pekka Hytinkoski (Helsingin Yliopisto - Ruralia-instituutti). Jakson toimittaja Iida Selonen.

Jakson litterointi: https://link.otavia.fi/3b19NkL

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 21: Biologian yo-kokeen muutokset 1921–1969

Tässä jaksossa käydään läpi tutkimusta, jossa käytiin läpi biologian ylioppilaskirjoitusten historiaa välillä 1921-69. Miten kysymykset ovat muuttuneet sisällöllisesti ja pedagogisesti? Tutkimuksesta ovat kertomassa Jakke Neiro ja Niko Johansson.

Litterointi: https://link.otavia.fi/3wXwAXl

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 22: Koulutusjohtaminen, osa 1 Johtajan monet roolit

Tässä kaksiosaisen koulutuksen johtamista käsittelevän Järkipuinti-podcastin ensimmäisessä osiossa Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin yliopisto-opettaja Hanna-Kaisa Pekkarinen ja kouluttaja Jari Kinnula keskustelevat koulutuksen johtamisen monista rooleista. Miten johtajuus määritellään? Mitä on jaettu ja osallistava johtaminen? Entä millaisia tehtäviä ja rooleja oppilaitoksen johtajalle kuuluu ja kuinka johtaa osaamista omassa organisaatiossa? Haastattelijana Aki Luostarinen.

Jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/37ztpdx

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 23: Koulutusjohtaminen, osa 2 Johtajalta tuulensuojaa ja tasapainoa

Tässä kaksiosaisen koulutuksen johtamista käsittelevän Järkipuinti-podcastin toisessa osiossa Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin yliopisto-opettaja Hanna-Kaisa Pekkarinen ja kouluttaja Jari Kinnula keskustelevat siitä, kuinka johtaja voi tukea oppilaitoksensa kehittämistyötä ja vahvistaa tasapainoa kehittämisen ja muun työn välillä. Jaksossa tarkastellaan myös johtajan itsensä saamaa tukea sekä koko työyhteisön työyhteisöosaamista. Lopussa Hanna ja Jari pohtivat, miltä johtamisen tulevaisuus voisi näyttää. Haastattelijana Aki Luostarinen.

Jakson litterointi: https://link.otavia.fi/2Ww2qh3

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 24: Ajatuksia arvioinnista, osa 1 Arvioinnin käytänteet ja kulttuurit

Tässä kaksiosaisessa Järkipuinti-podcastissa keskustellaan arvioinnista. Ensimmäisessä osassa pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Miten arviointi määritellään ja mitä kaikkea se pitää sisällään? Miten arviointiosaamista voi kehittää? Onko arviointi kulttuurinen kysymys ja voiko arviointikulttuuriin vaikuttaa? Miten tavoitteet ja kriteeriviitteisyys toteutuvat ja miten ne voivat ohjata oppimista? Mitä tutkimustulokset kertovat arvioinnista, arviointikulttuurista ja arviointikäytänteistä?

Arvioinnista keskustelemassa Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto) ja Juuso Nieminen (Itä-Suomen yliopisto ja Deakin University).
Haastattelijana Aki Luostarinen (Otavia).

Litterointi: https://link.otavia.fi/3pLNoOW

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 25: Ajatuksia arvioinnista, osa 2 Arviointiosaamisen kehittäminen ja sopivien menetelmien valinta

Tässä kaksiosaisessa Järkipuinti-podcastissa keskustellaan arvioinnista. Jakson toisessa osassa pohditaan mm. seuraavia teemoja ja niihin liittyviä kysymyksiä:
- Oman arviointiosaamisen kehittäminen: Mitä opettajan arviointiosaaminen on ja miten kehittää omaa arviointiosaamista ja koulun tasolla arviointikulttuuria?
- Miten valita omaan opetukseen sopivat arviointimenetelmät ja välineet? Ja miten luoda tavoitteiden ja opetuksen kanssa linjakasta arviointia?
- Milloin ja miten itsearviointia ja arviointiin osallistamista voi hyödyntää omassa opetuksessa?

Arvioinnista keskustelemassa Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto) ja Juuso Nieminen (Itä-Suomen yliopisto ja Deakin University). Haastattelijana Aki Luostarinen (Otavia).

Litterointi: TULOSSA

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 26: opettajankoulutuksen jännitteitä, osa 1

Tässä kaksiosaisessa jaksossa käsitellään opettajankoulutusta ja siihen liittyviä jännitteitä.

Jakson ensimmäisessä osassa käsitellään opettajankoulutusta yliopistoissa, ja laajemminkin yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Miten esimerkiksi määräytyy, mitä tuleville opettajille opetetaan, ja miten sen hetkinen voimassa oleva opetussuunnitelma vaikuttaa opettajankoulutukseen?

Keskustelemassa Jari Salminen (Helsingin yliopisto) ja Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto. Haastattelijana Hilla Pesonen (Otavia).

Litterointi: https://link.otavia.fi/3Hu7vbY

JAKSO 27: opettajankoulutuksen jännitteitä, osa 2

Tässä kaksiosaisessa jaksossa käsitellään opettajankoulutusta ja siihen liittyviä jännitteitä.

Jakson toisessa osassa pohditaan opettajankoulutuksen vastaavuutta työelämän paineisiin ja vaatimuksiin sekä saamme kuulla mitä vieraamme muuttaisivat opettajankoulutuksessa.

Keskustelemassa Jari Salminen (Helsingin yliopisto) ja Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto. Haastattelijana Hilla Pesonen (Otavia).

Litterointi: https://link.otavia.fi/3HE68aI

Jakso 28: Tavoitteena hyvä elämä: yksilölliset, rakenteelliset ja kulttuuriset tekijät valintojen taustoilla

Jokainen pyrkii valinnoillaan luomaan itselleen elämän, joka tuntuisi hyvältä, oikealta ja antoisalta juuri itselle. Millainen on normatiivinen ajatus tai oletus hyvästä elämästä? Millaiselta yhteiskunnan ja kulttuurin tarjoilema hyvän elämän kuvasto näyttää? Miten hyvään elämään pyritään tai millaisten valintojen kautta sitä voi tavoitella?

Millaisia yksilöllisiä, rakenteellisia ja kulttuurisia tekijöitä valintojen taustalla on? Miten mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu? Miten se voi konkretisoitua yksilöiden kokemusmaailmoissa ja millaisia haasteita valintojen hetkillä voi olla?

Aiheesta keskustelemassa Mari Käyhkö ja Päivi Armila Itä-Suomen yliopistosta. Haastattelijana Silva Suomala.

Litterointi: https://link.otavia.fi/335t6IZ

JAKSO 29: verkkopedagogiikkaa kolmella vuosikymmenellä

Tässä jaksossa keskustellaan verkkopedagogiikasta ja sen historiasta, nykypäivästä ja tulevasta. Otavian Nettilukion täyttäessä tänä vuonna 25 vuotta keskustelemassa ovat mukana Otavian lukiokoulutuksen rehtori Miia Siven, verkkokoulutuspäällikkö Riikka Turpeinen ja nettikoulutustiimin vetäjä ja aineopiskelun linjanvetäjä Sari Jaaranen. Keskustelua johtaa kehityspäällikkö Aki Luostarinen.

Keskustelussa mm. se mikä verkkopedagogiikassa ja nettiopiskelussa on olennaista ja tärkeää. Miten opettaa ja ohjata verkossa? Mitä ominaista verkossa toimimisessa on? Millaisia pedagogisia ja teknisiä ratkaisuja on tehty? Miltä Nettilukion ja verkko-opiskelun tulevaisuus näyttävät?

Tänä vuonna Otaviassa on aihetta juhlaan. Otaviassa toimiva Otavan Opiston kansanopisto täyttää 130 vuotta ja Otavian osana toimiva Nettilukio täyden neljännesvuosisadan eli 25 vuotta.

Litterointi tulossa

JAKSO 30: muikku-oppimisympäristön kehittäminen

Tässä jaksossa aiheena on Nettilukiossa ja Nettiperuskoulussa käytössä olevan digitaalisen Muikku-oppimisympäristön kehittäminen.

Mukana haastattelemassa Juuso Kolehmainen ja keskustelemassa ovat mukana Muikun tuoteomistaja Nina Kurki ja kehitystiimin, tiiminvetäjä Jari Lankinen.

Tutustu Muikku-ympäristöön ja sen avoimiin oppimateriaaleihin (linkki avautuu ulkopuoliselle sivulle): https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/

Litterointi tulossa myöhemmin

Jakso 31: verkko-oppimateriaalia tekemässä

Tämän kertaisessa Järkipuinto jaksossa keskustellaan sisällöntuotannosta ja verkko-oppimateriaaleista. Keskustelussa ovat mukana sisältötoimittaja Saila Karjalainen, Sisältötoimittaja Varpu Mitikka Ja Otavian Nettilukion kieltenopettaja ja sisällöntuottaja Jenni Järvinen. Keskustelua luotsaamassa Aki Luostarinen.

Tutustu Muikku-ympäristöön ja sen avoimiin oppimateriaaleihin (linkki avautuu ulkopuoliselle sivulle): https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/

Litterointi tulee myöhemmin.

Jakso 34: Positiivinen pedagogiikka ja vahvuuskeskeisyys koulussa

Tässä Järkipuinti-jaksossa keskustellaan positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista. Keskustelemassa aiheesta tänään ovat Kirkkonummen Kantivikin koulun rehtori Jouni Koponen ja Askolan koulun kieltenopettaja Sanna Wedman. Haastattelijana toimii Aki Luostarinen.

Litterointi tulossa.

Jakso 35: Demokratiakasvatus ja kriittinen ajattelu

Tässä Järkipuinti-podcast jaksossa uppoudumme demokratiakasvatukseen ja kriittiseen ajatteluun. Demokratia on jotain sellaista, mitä ehkä pidämme itsestäänselvyytenä ja joskus siitä puhuminen saattaa tuntua jopa sanahelinältä. Se on kuitenkin se, mihin nykyaikainen yhteiskuntamme toiminta ja päätöksenteko perustuu. Sosiaalisen median aikakautena sekä pandemian ja epävakaan maailmanpoliittisen “kourissa” demokratiakasvatus noussee keskeisempään asemaan keskusteluissa.

Haastattelemassa Nettilukiosta Aki Luostarinen ja keskustelemassa Tampereen yliopistosta Tuukka Tomperi ja Sonja Helkala.

Litterointi: https://link.otavia.fi/3pqECpQ