OIDO eli Opiskelijan itseohjautuvuuden tukeminen digitaalisissa oppimisympäristöissä on Opetushallituksen rahoittama innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa opiskelijoiden avuksi heidän itseohjautuvuuttaan tukevia työkaluja ja näkymiä avoimen lähdekoodin digitaaliseen Muikku-oppimisympäristöön. Hanke kestää vuoden 2022 heinäkuun loppuun.
Ohjaajien huomiot hankkeen taustalla
Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia tarjoaa muun muassa aikuisten perusopetuksen etäopintoja, joiden kehittäminen on tässä hankkeessa keskiössä. Hankeideaa lähdettiin kartoittamaan verkko-ohjaajien avulla, koska heillä on paras kokonaisnäkemys siitä, millaisia aikuiset peruskoululaisemme ovat, millaisiin kysymyksiin he kaipaavat vastauksia ja millaista tukea tarvitsevat opinnoissaan.
Opetushallituksen julkaisemassa hakutiedotteessa meitä puhutteli erityisesti painopistealue, joka liittyi oppimisanalytiikkaan ja oppimiseen liittyvän datan hyödyntämiseen tavalla, joka tukee opiskelijoiden, opettajien ja opetuksen järjestäjien arjen toimintaa. Näimme tässä hienon mahdollisuuden lähteä kehittämään edelleen etäopetusratkaisuja, jotka tukisivat aikuisten perusopetuksessa opiskelevia opiskelijoitamme heidän usein hyvin itsenäisissä opinnoissaan.
Ohjaajilta kerättiin ajatuksia siitä, millaisia työkaluja digitaaliseen oppimisympäristöön tarvittaisiin, jotta voisimme palvella opiskelijoitamme paremmin. Hyvin nopeasti kävi ilmi, että suurimmat haasteet ja tarpeet liittyvät opintojen alkutaipaleelle: opintojen aloittamiseen, suunnitteluun ja aikatauluttamiseen. Lisäksi opintojen kokonaisuus on opiskelijoille usein vaikea hahmottaa: mitä pitää suorittaa, missä järjestyksessä ja kuinka paljon on vielä suoritettavaa. Näihin ituihin tartuimme ja suunnittelun avuksi syntyi alla oleva kuva, jossa hankekokonaisuutta ja sen tavoitteita on pyritty kuvaamaan yhden graafin avulla.
Suunnitelmassa hahmottui kaksi pääteemaa: opintojen suunnittelu ja opintojen etenemisen seuraaminen. Molemmat pääteemoista jakautuvat edelleen alateemoihin, kuten opintojen suunnittelu ainevalintojen tekemiseen, opintojen aikatauluttamiseen ja lukujärjestyksen laatimiseen. Ajatuksena oli myös "yhden luukun periaate", joka meillä tarkoittaa sitä, että opiskelijan tarvitsemat työkalut löytyvät pitkälti samasta paikasta eli digitaalisesta oppimisympäristöstämme Muikusta, joka on käytännössä meidän nettiperuskoululaistemme koulu.
Hakemuksessa tavoitteet tarkentuivat
Hakemusta kirjoittaessa pääteemoista johdettiin tavoitteita, joita hankkeella on kaikkiaan kolme:
Tavoite 1
Tavoitteena on tukea ja kannustaa opiskelijan itseohjautuvuuden kehittymistä ja sitä kautta lisätä opiskelijan motivaatiota ja sitoutumista opintoihinsa. Itseohjautuvuuden kehittyessä opiskelijan on mahdollista saada oman oppimisensa hallinnan kokemuksia, mikä lisää hänen kokonaisvaltaista hyvinvointiaan. Tavoitteeseen pyritään suunnittelemalla ja toteuttamalla digitaaliseen Muikku-oppimisympäristöön työkaluja ja näkymiä, joiden avulla opiskelija voi suunnitella, aikatauluttaa ja seurata opintojensa edistymistä.
Tällaiset piirteet ovat digitaalisessa ympäristössä tarpeen, koska itsenäisissä etäopinnoissa haasteena on usein se, että opiskelijan vastuu opintojen etenemisestä on suuri eikä opettajien ja ohjaajien tarjoama tuki aina kohdennu ajallisesti oikein. Lisäksi opiskelijan voi olla vaikea hahmottaa, missä kohtaa opintojaan hän on menossa. Aikuisten perusopetuksen opiskelijoille oppimisympäristön tarjoama tuki opintojen suunnittelulle, aikatauluttamiselle ja seurannalle on keskeistä. Visualisoitu oppimiseen liittyvä data tarjoaa opiskelijalle automatisoitua tietoa omasta opiskelusta ja sen etenemisestä.
Tavoite 2
Aikuisten perusopetuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on syrjäytymisen ehkäisy. Suurimmalla osalla opiskelijoista on taustallaan keskeytyneet opinnot ja oppimisen ongelmia. Tässä kohderyhmässä ohjaustarve on suuri. Opettajien ja ohjaajien voi kuitenkin olla vaikea antaa itsenäisiä etäopintoja suorittavalle opiskelijalle tukea oikea-aikaisesti, jos opiskelija ei itse ole asiassa aktiivinen.
Visuaalisesti esitetyn opiskelijakohtaisen opiskeludatan ja siitä saatavien herätteiden avulla opettajat ja ohjaajat saisivat tiedon opintojen etenemisestä sekä mahdollisesta tuentarpeesta. Oikea-aikainen tieto mahdollistaa myös varhaisemman puuttumisen mahdollisiin ongelmiin. Datavisualisoinnit auttavat opettajaa ja ohjaajaa arvioimaan opiskelijan tilannetta nykyistä kokonaisvaltaisemmin ja tarkemmin.
Tavoite 3
Tavoitteena on löytää uudenlaisia tapoja toteuttaa opiskelijoihin kohdentuvaa yhteydenpitoa, ohjausta ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemista oppilaitoksen arjessa. Tätä tavoitetta varten kartoitetaan ja pilotoidaan kolmannen osapuolen tarjoamia sovelluksia ja palveluita, jotka suunnittelu- ja visualisointityökalun lisäksi täydentävät digitaalisen oppimisympäristön mahdollisuuksia oikea-aikaiseen tukeen.
Tavoitteissa 1 ja 2 visualisoidaan opiskelussa syntyvää dataa. Visualisoinnista saatavien kokemuksien, oppimisanalytiikan jaoston hyvien käytäntöjen ja organisaatiotasoisten keskustelujen kautta luodaan suuntaviivoja organisaation oppimisanalytiikkastrategialle. Lisäksi kartoitetaan oppimisanalytiikan mahdollisuuksia tukea opiskelijoiden ja oppilaitoksen arkea.
Teksti: Nina Kurki
Pääkuva: Adobe Stock