MonikA-hankkeessa on tuotettu kaksi aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen ympäristö- ja luonnontiedon kurssia: ayl1 Ihminen ja monimuotoinen maailma ja ayl2 Luonnon rakenteet.
Kursseilla oppimateriaali on pilkottu pieniin osiin, mikä rytmittää opiskelua ja tukee sitä, että opiskelija voi rauhassa opetella ja oppia uutta pieni pala kerrallaan. Muikku-verkko-oppimisympäristössä opiskelija voi seurata oman opiskelunsa etenemistä. Motivaation ylläpitämistä tukee se, että opiskelija voi säännöllisesti kokea saaneensa pienen kokonaisuuden valmiiksi.
Ayl-kursseilla toistuu kaikissa osioissa samanlainen rakenne, joka tulee opiskelijalle tutuksi ja tuo näin varmuutta opiskeluun. Jokainen osio etenee tähän tapaan ja tässä järjestyksessä:
1. Johdanto
Jokainen osio alkaa johdannolla, jossa on selkeästi ja tiiviisti kerrottu osion tavoitteet.
2. Video
Johdannon jälkeen on lyhyt opetusvideo osion aiheesta. Videolla asiat tulevat monikanavaisesti eli teksti, ääni ja kuva tukevat toisiaan. Videoiden tahti on rauhallinen.
3. Tärkeät sanat
Jokaisessa osiossa on sanasto, johon on listattu osion keskeiset käsitteet. Sanastossa on sarake, johon opiskelija voi kirjoittaa sanan omalla kielellään.
Sanaston alla on kuvallisia sanakortteja, joiden avulla voi harjoitella sanoja. Sanat voi kuunnella ja toistaa, ja kortin toisella puolella on sanan selitys suomeksi.
Sanakorttien alla on aina kaksi eritasoista tehtävää sanoista: helpompi “yhdistä sana ja kuva” -tehtävä sekä haastavampi “yhdistä sana ja selitys” -tehtävä.
4. Teksti
Kun aiheen keskeisiä sanoja on harjoiteltu, seuraavaksi osiossa on lyhyt teksti, jonka avulla voi harjoitella tietotekstin lukemista. Kurssin tekstit ovat lyhyitä ja selkeitä, ja ne voi myös kuunnella. Sanastossa esiintyvät tärkeät sanat on tekstissä tummennettu.
5. Tehtävät
Tekstin jälkeen osiossa on harjoitustehtäviä, jotka tukevat luetun ymmärtämistä ja asioiden oppimista. Esimerkiksi ayl1-kurssilla ihmisen luita harjoitellaan monikanavaisilla tehtävillä, joissa kuva, ääni ja teksti tukevat toisiaan.
Kursseilla on myös arvioitavia tehtäviä, joita on tasaisesti läpi kurssin. Ennen arvioitavia tehtäviä on aina harjoitustehtäviä, jotka opiskelija voi tarkistaa itse. Näin opiskelija saa palautetta omasta osaamisestaan ja voi harjoitella lisää ennen arvioitavien tehtävien tekemistä. Harjoitustehtävät ja arvioitavat tehtävät on merkitty sisällysluetteloon omilla väreillään, joten opiskelija erottaa ne helposti.
6. Itsearviointi
Jokaisen osion lopussa on itsearviointitehtäviä. Itsearviointi on tärkeä osa oppimisprosessia ja taito, jota on hyvä harjoitella.
Kursseilla toistuu samanlainen kaksiosainen itsearviointi. Ensimmäisessä osassa opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa osion tavoitteisiin ja toisessa osassa omaa oppimistaan osion aikana.
1 Oman osaamisen arviointi
Oman osaamisen arviointiin ohjataan kysymyksillä, joilla opiskelija voi testata, osaako hän tavoitteena olleen asian. Näiden kysymysten tarkoitus on tuoda opiskelijalle näkyväksi tavoitteiden ja arvioinnin välinen yhteys.
Vastausvaihtoehdot on selkeyden vuoksi rajattu kahteen (Osaan / Tätä pitää vielä harjoitella). Itsearviointi on haluttu pitää positiivisena, harjoitteluun kannustavana, ja siksi toinen vastausvaihtoehto on muodossa Tätä pitää vielä harjoitella.
2 Oman oppimisen arviointi
Itsearvioinnin toisessa osassa on monivalintakysymyksiä, joiden avulla opiskelija voi arvioida sitä, kuinka paljon hän oppi osiossa uutta ja miltä osion opiskeleminen tuntui.
Toivottavasti MonikA-hankkeen oppimateriaaleista on sinulle iloa ja hyötyä omassa opetuksessasi!
Teksti: Terhi Rouvinen
Kansikuva: Adobe Stock
Lue myös kolmiosainen blogitekstisarja englannin kursseilla tehdyistä ratkaisuista.