Suomen suurin digitaalisen koulutuksen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa (ITK) järjestettiin Hämeenlinnassa 17.–19.4.2024. ITK-konferenssi keräsi yhteen opetusalan asiantuntijoita, teknologiaosaajia ja tutkijoita. MonikA-hanke oli mukana ITK-konferenssissa esittelemässä hankkeessa tuotettua verkko-oppimateriaalia, kuulemassa mielenkiintoisia esityksiä ja verkostoitumassa.
Tämän vuoden ITK-konferenssi keskittyi erityisesti interaktiivisen teknologian ja koulutuksen tulevaisuuteen. Monipuolisissa esityksissä tuotiin esiin uusia innovaatioita, käytänteitä ja tutkimustuloksia. Esityksiä oli laajasti monesta eri aiheesta, mutta kaikista seuraamistamme esityksistä huokui jollain tavalla ajatus siitä, että teknologia muokkaa oppimisympäristöjä, oppimateriaaleja ja tapaa opettaa.
MonikA-hankkeen foorumiesitys kielitietoisesta verkko-oppimateriaalista
Yksi teknologian tuoma muutos koulutukseen on verkko-opiskelun yleistyminen. Myös MonikA-hankkeessa tuotettu oppimateriaali on verkkomuotoista. Verkko-oppimateriaali mahdollistaa paikkariippumattoman opiskelun, ja oppimateriaaleja voi opiskella missä ja milloin vain sekä hyödyntää monissa paikoissa erilaisten kohderyhmien kanssa.
Pidimme ITK-konferenssissa foorumiesityksen, jossa esittelimme MonikA-hankkeessa tuotettua verkko-oppimateriaalia. Kerroimme lyhyesti hankkeesta sekä esittelimme, miltä verkko-oppimisympäristö Muikussa oleva oppimateriaali näyttää, millaisia pedagogisia ratkaisuja materiaalissa on tehty ja miten sitä voi hyödyntää osana omaa opetusta.
Esityksemme diat:
Esitystä seuraamassa oli opetusalan ammattilaisia eri koulutusasteilta: alakoulusta, yläkoulusta, ammattiopistosta, aikuisten perusopetuksesta ja kotoutumiskoulutuksesta. Esityksen jälkeen saimme positiivista palautetta siitä, miten selkeästi strukturoidulta oppimateriaali vaikuttaa. Kaksi opettajaa tuli myös kertomaan, että heille tuli heti mieleen oppilaita ja opiskelijoita, jotka voisivat hyötyä tästä verkko-oppimateriaalista.
On ollut hienoa kuulla, että tekemämme oppimateriaali on koettu hyödylliseksi ja oppijoita motivoivaksi!
Kurkkaa myös blogitekstit, joissa on esitelty kurssien rakennetta ja tapoja hyödyntää oppimateriaalia osana omaa opetusta:
Nostoja muista puheenvuoroista
Ei tekoja ilman älyä
Tämänvuotisen ITK-konferenssin isona teemana oli “Ei tekoja ilman älyä”, ja tekoäly oli vahvasti esillä. Filosofian tohtori, Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lauri Järvilehto toi puheenvuorossaan esiin, miten generatiivisen tekoälyn ratkaisut ovat jo nyt pysyvästi muuttaneet tietotyön luonnetta. Järvilehdon puheenvuorossa, kuten monissa muissakin esityksissä, korostettiin sitä, että tekoälyn ratkaisut ovat työkaluja. Keskeistä on se, miten ihminen osaa käyttää niitä. Siksi koulutuksen järjestäjien tulee kieltämisen sijaan ohjata tekoälyn tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Järvilehto korosti, että tulevaisuuden työpaikkoja eivät vie robotit vaan ne ihmiset, jotka osaavat työskennellä yhdessä tekoälyn kanssa.
ChatGPT tuo uusia mahdollisuuksia kielten opiskeluun
Tekoälysovellukset tarjoavat uusia tapoja monikielisten opiskelijoiden ohjaamiseen ja esimerkiksi vieraiden kielten opiskeluun.
Opettaja Lauri Ylä-Jussila esitteli foorumiesityksessään käytännön esimerkkejä ChatGPT:n hyödyntämisestä aikuisten perusopetuksen vieraiden kielten opetuksessa. Opetettaessa vierasta kieltä erikielisille opiskelijoille ChatGPT mahdollistaa opiskelijan oman äidinkielen hyödyntämisen niin, että ei tarvitse käyttää välikieltä. Ylä-Jussilan esitteli myös esimerkkejä siitä, miten ChatGPT:n avulla oppimateriaalia voi skaalata eri kielitaitotasojen mukaiseksi, mikä mahdollistaa joustavamman ja yksilöllisemmän opiskelun.
Tekoälysovellukset tuovat paljon mahdollisuuksia opettamiseen ja oppimiseen, mutta toimiva tekoälyn integrointi opetukseen vaatii suunnitelmallista kehittämistyötä. Yksi ITK-konferenssiin parhaista anneista olikin päästä kuulemaan ja kurkistamaan, miten kehittämistyötä on eri tahoilla tehty.
Kiitos mielenkiintoisista kohtaamisista!
Teksti: Terhi Rouvinen
Kuvat: Adobe Stock