Hankeverkoston virallinen yhteistyö päättyi
MonikA-hanke kuuluu 60 KIEPPI-hankkeen verkostoon. KIEPPI-hankkeet ovat osa Opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja Karvin toimenpideohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuskielen taitoa ja perustaitoja.
KIEPPI-hankkeet käynnistyivät syksyllä 2022, ja monet hankkeista ovat nyt päättymässä. MonikA-hankkeen toiminta jatkuu vuoden 2024 loppuun.
KIEPPI-hankkeitten yhteinen päätösseminaari pidettiin 13. toukokuuta 2024, ja myös MonikA-hanke oli mukana seminaarissa. Seminaarissa käytiin läpi perusopetuksen ajankohtaisia asioita, kuultiin asiantuntijapuheenvuoro maahanmuuttotaustaisista oppilaista ja päästiin kurkkaamaan muutaman KIEPPI-hankkeen työn esittelyä.
Seminaarin puheenvuoroissa painottui kielitietoisuuden merkitys
Filosofian tohtori Tomi Kiilakoski Nuorisotutkimusverkostosta nosti puheenvuorossaan esiin, että maahanmuuttajien kasvanut määrä heijastuu väistämättä myös kouluun. On tärkeää, että koulu huomioi oppijoiden erilaiset taustat ja kielelliset valmiudet.
Erilaiset kielelliset valmiudet on huomioitu esimerkiksi Oulun KOPO! Kieleen ohjaaminen pedagogisena toimintana -hankkeessa, jossa kielellisen tuen kehittäjäopettajat ovat kehittäneet monikielisiä oppijoita tukevia toimintatapoja. Kielellisen tuen kehittäjäopettajat eli KOPO-opettajat ovat muun muassa toteuttaneet ja kehittäneet yhteisopettajuutta aineenopettajien kanssa, järjestäneet kaupungin opetushenkilöstölle koulutusta ja tehneet monipuolisesti töitä kielitietoisuuden lisäämiseksi. Esityksessä korostui se, että kielitietoisista työtavoista ja esimerkiksi opetuksen visuaalisuudesta hyötyvät kaikki oppijat.
Tulevaisuudessa monikielisten oppilaiden määrä kasvaa, joten kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvää kehittämistyötä tarvitaan vahvasti jatkossakin.
Moninaistuvan koulun tarpeisiin on vastattu myös Kuopion S2-opetuksen kehittämishankkeessa, jossa kouluissa toimii S2-koulunuorisotyöntekijä. Nuorisotyöntekijä Janne Laahanen kertoi työstään valmistavan opetuksen ja valmistavasta opetuksesta siirtyvien oppilaiden parissa. Laahanen on myös tukenut vieraskielisten lasten ja nuorten osallistumista erilaisiin kaupungin järjestämiin kesätoimintoihin. Tätä tärkeää työtä esitellessään Laahanen kertoi, miten kielitietoisten työtapojen lisäämisellä ohjaustilanteisiin on ollut suuri vaikutus siihen, että oppilaat ymmärtävät paremmin, mitä tehdään ja miksi. Hän mainitsi esimerkkinä sen, miten diaesitykset ja kuvat ovat tärkeä tuki ohjeita annettaessa.
Yhteisessä keskustelussa nousi vahvasti esiin se, että kielitietoisuus ei voi olla vain S2-opettajien tai muiden yksittäisten opettajien tehtävä, vaan sen on oltava koko koulun yhteinen asia.
Kiitos antoisasta yhteistyöstä
On ollut todella antoisaa kuulla upeasta ja tärkeästä työstä, jota muissa KIEPPI-hankkeissa on tehty, verkostoitua ja olla KIEPPI-hankkeitten kautta mukana vaikuttamassa perusopetuksen kehittämiseen.
Lämmin kiitos yhteistyöstä kaikille KIEPPI-toimijoille!
Teksti: Terhi Rouvinen
Kuva: Adobe Stock