MonikA-hanke kuuluu Opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja Karvin toimenpideohjelmaan, jonka tavoitteena on vahvistaa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden opetuskielen ja tiedonalojen kielen taitoa, opiskelu- ja koulunkäyntivalmiuksia sekä perustaitoja. Toimenpideohjelmassa on mukana yhteensä 60 kehittämishanketta ympäri Suomen, ja näitä hankkeita kutsutaan KIEPPI-hankkeiksi.
KIEPPI-hankkeitten yhteinen kick off -seminaari pidettiin 14. marraskuuta 2022, ja MonikA-hanke oli myös mukana seminaarissa. Seminaarissa esiteltiin aamupäivällä toimenpideohjelmaan liittyviä uusimpia arviointituloksia sekä hankkeen toimintaa. Iltapäivällä oli aikaa verkostoitumiselle ja osallistuvien hankkeiden esittelylle pienryhmissä.
Nostoja puheenvuoroista
Opettaja ei välttämättä osaa mallintaa kieltä, jota nuori aidosti tarvitsee
Seminaarissa esiteltiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin tekemää Valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointia, joka toteutettiin vuosina 2021–2022. Arvioinnin mukaan valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tavoitteiden toteutumista ja opetuksen järjestämistä haastaa resurssien ja yhteistyön vähyys.
Lisäksi arvioinnista nousi yhtenä huomiona se, miten keskeinen merkitys vertaisilla on oppilaiden sosiaalisen kielenkäytön oppimiselle. Opettajan ja oppilaan kieli on erilaista, eikä opettaja pysty välttämättä mallintamaan sitä, mitä lapsi tarvitsee sosiaalisen kielenkäytön oppimiseksi. Esimerkkinä tästä mainittiin se, että opettaja käyttää usein imperatiivi- eli käskymuotoja, joita taas lapsi tarvitsee harvoin. Oppilas tarvitsisi mallia erilaisiin kieltolauseisiin (esimerkiksi “en osaa”), joita taas opettaja ei käytä. Vertaiset taas käyttävät samanlaista kieltä, joten oppilas oppii sosiaalista kielenkäyttöä parhaiten näiden kanssa.
Kouluihin tarvitaan lisää kielitietoisuutta
Lisäksi esiteltiin Owal Group Oy:n toteuttamaa Suomi/ruotsi toisena kielenä -opetuksen kehittäminen -selvitystä, jossa oli selvitetty opetuksen tilannekuvaa ja kehittämisen kohteita varhaiskasvatuksesta korkeakouluopintoihin. Selvityksen mukaan kaikki oppilaat eivät saa tarvitsemaansa suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetusta.
Tuloksissa painottui myös kielitietoisen opetuksen merkitys: kaikkien opettajien on opetettava sekä oppiaineen sisältöä että kieltä. Kaikilla opettajilla ei kuitenkaan ole tähän osaamista, ymmärrystä tai kiinnostusta. Kouluihin tarvittaisiinkin lisää koulutusta kielitietoisuudesta ja kielitietoisesta opetuksesta.
Yhteiskunnan muutos vaatii paljon myös koululta
Erikoistutkija Pasi Saukkonen puhui siitä, miten suuri vastuu koululla on lasten ja nuorten kasvattajina täysivaltaisiksi kansalaisiksi. Hän nosti esiin myös sen, miten Suomi muuttuu yhteiskuntana: Suomi muuttuu koko ajan moninaisemmaksi väestörakenteeltaan, ja maailma kulkee koko ajan mukana älypuhelimen myötä.
Samalla tämän päivän koulumaailma on entistä seulamaisempi: samoissa tiloissa on eri-ikäisiä ja eri taustoista tulevia oppilaita, joiden kielitaito ja oppimisvalmiudet vaihtelevat laidasta laitaan. Kaikilla ei ole ollenkaan riittäviä taitoja koulun hoitamiseen menestyksellisesti. Kaikkien oppilaiden vanhemmat eivät myöskään pysty tukemaan lastensa koulunkäyntiä. Osa oppilaista kokee olevansa ulkopuolisia, ja myös osa muista oppilaista ja opettajista kokee heidät ulkopuolisiksi. Oppilaiden perheiden arvot ja asenteet voivat poiketa suomalaisen yhteiskunnan normeista.
Tavoitteena on kuitenkin kulttuurisesti moninainen yhteiskunta, jossa kunnioitetaan yksilöiden perustavia vapauksia ja oikeuksia sekä tehdään päätöksiä demokraattisesti.
Hanke-esittelyt
MonikA-hanketta esittelimme seuraavan diaesityksen avulla:
KIEPPI-hankkeitten yhteistyö jatkuu
Hanketoimijoitten yhteinen työskentely jatkuu Howspacessa ja tulevissa tapaamisissa. OKM:n, OPH:n ja Karvin edustajien tavoitteena on koordinoida eri hankkeiden yhteistä työskentelyä ja tarjota verkostoitumisen ja tiedonvälityksen mahdollisuuksia.
Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan, mitä yhteistyöstä seuraa!
Teksti: Salla Hiltunen
Kuvat: Adobe Stock