MonikA-hankkeessa tasoitetaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tietä perusopetukseen

MonikA – Avaimia monikulttuuristen oppilaiden perustaitojen vahvistamiseen on Opetushallituksen rahoittama kehittämishanke. Hankkeessa tuotetaan kielitietoista verkko-oppimateriaalia, jonka avulla tuetaan yläkouluikäisten, maahanmuuttotaustaisten oppilaiden erilaisten kielitaitojen kehittymistä ja opiskelutaitojen vahvistumista.

Hanke käynnistyi elokuussa 2022, ja se kestää heinäkuuhun 2024 asti.

Hankkeen taustalla huoli yläkoulun aikana Suomeen muuttaneiden oppilaiden opiskeluvalmiuksista

Monikielisten ja -kulttuuristen kansalaisten määrä on kasvanut Suomessa nopeasti lyhyessä ajassa. Suomalaisessa peruskoulussakin on yhä enemmän oppilaita, jotka ovat muuttaneet Suomeen jostain toisesta maasta ja jotka puhuvat äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia.

Maahanmuuttotaustaiset oppilaat rikastavat sosiaalisia yhteisöjämme ja oppimisympäristöjämme. Opiskelu suomalaisessa peruskoulussa on kuitenkin vaikeaa, jos taustalla on vain vähän aiempia opintoja ja jos opetuskielen taito on heikko.

Jos Suomeen muuttaa aikuinen, jolla ei ole juurikaan aiempaa koulunkäyntihistoriaa, hän voi aluksi suorittaa aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen (mahdollisesti sitä ennen myös lukutaitovaiheen) ja sen jälkeen aikuisten perusopetuksen päättövaiheen. Sen sijaan jos yläkouluikäinen nuori muuttaa Suomeen, hän sijoittuu automaattisesti ikäistensä vuosiluokalle yläkouluun ja hänen pitää suoraan suorittaa yläkoulu, vaikka alakoulunkin tiedot puuttuisivat. Yläkoulun aikana on vain kolme vuotta käytössä, ja siinä ajassa pitäisi oppia kaikki keskeiset tiedot ja taidot toisen asteen opintoja varten.

Opetus- ja kulttuuriministeriön koulutusselonteon mukaan maahanmuuttotaustaisten oppilaiden ja opiskelijoiden oppimistulokset ovat syntyperäistä väestöä heikommat. Tuloksia selittävät etenkin myöhäinen maahanmuuttoikä ja siitä johtuva heikko kielitaito. Kaikista vaikein tilanne on heillä, jotka ovat tulleet Suomeen vasta yläkoulun aikana ja joilla on vain vähän aiempia opintoja. Koulumenestys on suoraan yhteydessä toisen asteen opinnoissa menestymiseen, joka taas vaikuttaa siihen, miten hyvin maahanmuuttotaustainen kansalainen pystyy kotoutumaan Suomeen. Perusopetuksella on siis erittäin merkittävä rooli ja suuri vastuu.

Hankkeemme syntyi tämän havainnon ja huolen pohjalta. Hankkeessa pyrimme valmistamaan maahanmuuttotaustaisia oppilaita yläkoulussa opiskelemiseen ja tukemaan siellä tarvittavien keskeisten taitojen kehittymistä.

Verkko-oppimateriaalia yläkoulussa tarvittavien taitojen kehittymisen tueksi

MonikA-hankkeen tavoitteena on tukea yläkouluikäisten, maahanmuuttotaustaisten oppilaiden

  • erilaisten kielitaitojen kehittymistä (peruskielitaito, opiskelukielitaito, oppiainekohtainen kielitaito)

  • opiskelu- ja perustaitojen vahvistumista

  • perusopetukseen valmistautumista.

Hankkeessa tuotetaan kielitietoista, monimediaista ja visuaalispainotteista verkko-oppimateriaalia, joka tutustuttaa oppilaita sekä oppiaineiden sisältöihin että tiedonalojen kieleen. Materiaali auttaa vahvistamaan myös opiskelutaitoja ja muita perustaitoja. Lisäksi hankkeessa kehitetään pedagoginen ja ohjauksellinen toimintamalli materiaalin käytön tueksi.

Materiaali suunnataan yläkoulun opettajille sekä oppilaille, jotka ovat valmistavassa opetuksessa, yläkoulussa tai siirtymässä yläkouluun ja joiden peruskielitaito kaipaa vahvistamista. Tavoitteena on varmistaa, että oppilailla on riittävä kielitaito yläkoulussa opiskelemiseen.

Hankkeessa tuotetaan yhteensä 15 kurssikokonaisuutta materiaaleineen matematiikan, englannin, ympäristöopin, yhteiskuntaopin ja terveystiedon oppiaineisiin. Materiaalit julkaistaan verkko-oppimisympäristö Muikussa, jossa ne ovat avoimesti muidenkin hyödynnettävissä. Tuotosten lähtökohtana pidetään aikuisten alkuvaiheen perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Kokonaisuudet suunnitellaan kuitenkin niin, että ne palvelevat erityisesti yläkouluikäisiä.

Materiaalikokonaisuuksia pilotoidaan Mikkelin alueen peruskouluissa, joissa materiaalille on todellista tarvetta. Pilotoinnin tulosten pohjalta materiaalia ja pedagogista mallia jatkokehitetään hankekauden aikana.

Hanketta koordinoi Otavian Nettiperuskoulu. Otavialla on yli 20 vuoden kokemus verkkopedagogiikasta ja verkko-oppimateriaalin tekemisestä, ja näiden teemojen erityisosaajia on myös mukana hankkeessa. Lisäksi hankkeessa toimii yhteistyökumppanina Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, jonka asiantuntemusta on kielitietoinen, selkeä ja monikanavainen opetus sekä oppijoiden erilaiset tuen tarpeet.

Ensimmäiset materiaalikokonaisuudet julki keväällä 2023

Hankkeen käynnistysvaihe eli syksy 2022 on painottunut hankekokonaisuuden pedagogiseen ja tuotannolliseen suunnitteluun, eli muun muassa

  • kohderyhmän kartoittamiseen ja siihen tutustumiseen

  • kielitietoiseen opetukseen perehtymiseen

  • oppimateriaalien sisältöjen, muodon ja rakenteen suunnittelemiseen

  • oppimateriaalien tuottajien etsimiseen ja opastamiseen.

Hankekausi rytmittyy niin, että keväällä 2023 tuotetaan ja pilotoidaan viisi kurssikokonaisuutta materiaaleineen, syksyllä 2023 viisi kokonaisuutta ja keväällä 2024 viisi kokonaisuutta.

Kerromme hankkeen kuulumisista tässä blogissa koko hankekauden ajan. Tervetuloa seuraamaan hankkeemme etenemistä!

Teksti: Salla Hiltunen
Kuva: Adobe Stock