Kokonaisuuden rakentuminen
Osaamisten kehittäminen näkyväksi
Hankkeen aikana laaditaan materiaalia kaikkien hyödynnettäväksi. Tarkoituksena on luoda yhdenlainen esimerkkirunko hankkeen teemakokonaisuuksiin (Agenda2030, Tulevaisuuden lukio sekä Ihminen ja kone). Kukin opettaja tai opettajatiimi voi hyödyntää materiaalia itselle sopivalla tavalla ja soveltuvin osin.
Mateeriaalin keskeinen ajatus on OPSin hengen mukaisesti opiskelijoiden aktiivisuuden ja tavoitteellisen työskentelyn tukeminen. Tavoitteena on kehittää sekä ainekohtaista tiedollista osaamista että ainerajat ylittävää laaja-alaista osaamista. Opiskelija rohkaistuu etsimään eri tieteen- ja taiteenalojen keskeisten käsitteiden ja näkökulmien välisiä yhteyksiä ja muodostaa niiden pohjalta kokonaisuuksia. Lopputuotoksena opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja esittävät johonkin aihepiiriin tai ilmiöön liittyvän dokumentoidun projektin, tutkielman, keksinnön tai muun tuotoksen.
Kurssin aikana opiskelijoiden työskentelyä tuetaan toimintamallilla, joka etenee
aiheeseen perehtymisestä ongelman havaitsemiseen ja rajaamiseen
oman työskentelyn tavoitteiden asettamiseen
tilannekartoitukseen ja tiedonkeruuseen
kehämäiseen kokeilevaan ratkaisun kehittämiseen ja
oman toiminnan ja työskentelyn arviointiin.
Materiaalit koostuvat teematyöpajoista sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä ryhmissä luoden 38 tunnin kurssikokonaisuuden.
Teematyöpajojen aiheet:
Orientoituminen aiheeseen
Ryhmäytyminen
Tavoitteiden asettelu ja scrumban-menetelmä
Tiedonkeruu ja lähdekritiikki
Tuotoksen rakentelu
Tulevaisuustyöpaja
Eettiset valinnat työpaja
Onnistunut esitys
Esimerkkikuva kurssin viitteellisestä rakenteesta (kuvaa luetaan riveittäin):
Kerromme jatkossa blogissamme tarkemmin eri teematyöpajoista ja materiaalin rakentumisesta sekä pilottikokeilujen kokemuksista.