Yhteisopettajuutta ja kaupunkikävelyä

Yhteistyön ja kokeilun käynnistämistä 2020-21

Kuvassa neljä lukiolaista työskentelee kirjojen ja kannettava tietokoneen äärellä pitkän pöydän ympärillä.

Lukiolaisia työskentelemässä yhdessä Pieksämäen lukiolla

Pieksämäen lukiossa Oppimisen osaaja -hanke alkoi historian ja maantieteen oppiaineiden ja opettajien välisellä yhteistyöllä. Lukuvuonna 2020-21 yhteistyö alkoi lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden kanssa. Oppiaineiden pakolliset ensimmäiset kurssit sijoitettiin samaan jaksoon ja peräkkäisille oppitunneille. Tuntijärjestys mahdollisti molemmille opettajille läsnäolon toistensa tunneilla sekä ryhmätyön teko- että esitysvaiheessa. Tämä mahdollisti sujuvan oppiaineyhteistyön. 

Tarkoituksenamme oli herätellä opiskelijoita huomaamaan oppiaineet ylittäviä ja yhdistäviä teemoja. He tekivät kurssin aikana ryhmätyöt aiheista, mitkä sivusivat molempien kurssien aihealueita. Aiheita olivat mm. eroosio ja kaupungistuminen. Maantieteen osalta ryhmätyössä painotettiin erityisesti sijaintia maapallolla ja historian osalta ajoitusta. 

Uusi toteutus 2021-22

Nyt kuluvana lukuvuonna 2021-22 meille ilmaantui mahdollisuus jatkaa samojen, nyt kakkosvuoden opiskelijoiden kanssa. Pakollisen Suomen historian kurssin ja maantieteen valinnaisen Yhteinen maailma-kurssin ajalla järjestimme Pieksämäen kaupunkikävelyn 75 minuutin oppitunnin puitteissa. Kävelyn aikana opiskelijoita pyydettiin tekemään havaintoja ja pohtimaan asioita kysellen ja keskustellen sekä opettajien että toistensa kanssa. Kirpeässä syyssäässä kiersimme Pieksämäen keskeisiä paikkoja. Hiekkapuron hautausmaalla opiskelijat katselivat vanhoja hautakiviä ja tekivät samalla tehtävän, jossa vertailtiin eri vuosisadalla syntyneiden elinajanodotetta. 

Tämä opiskelumenetelmä osoittautui hyväksi havainnollistamaan kaupungin historiallista kehitystä maantieteen asettamissa rajoissa. Suot, Uhomäen drumliini ja vesistöt ohjasivat asutuksen keskittymistä tietyille alueille. Myöhemmin tätä muutti Savon radan linjaus Pieksäjärven itäpuolelle, mikä vaikutti merkittävästi Pieksämäen kaupunkirakenteeseen. 

Saimme kaupunkikävelystä opiskelumenetelmänä erinomaista palautetta! Raittiissa ilmassa liikkuessa ja opettajien vuorotellen eri kohteissa kertomat asiat toimivat hyvin. 

Kolme kuvaa. Ylhäällä olevassa kuvassa joukko lukiolaisia on juuri astumassa metalliportista sisään. Alavasemmalla neljä lukiolaista seuraa puiden edessä jonkun puhetta. Alaoikealla maisemakuvassa nurmikenttä, puita ja järvi.

Lukiolaiset kaupunkikävelyllä erilaisissa maisemissa.

Jatkumoa yhteisopettajuudelle, opiskelijaryhmille ja kokeilulle

Ja jatkoa seuraa! Suunnittelun alla on ensi lukuvuoden (2022-23) ensimmäisessä jaksossa toteuttaa abeille historian ja maantieteen kertauskurssien aikana yhteinen esimerkiksi työpajatyyppinen oppimistapahtuma. Tarkoituksenamme on, että opiskelijat pääsevät yhdistämään molempien oppiaineiden sisältöjä ja havaitsemaan yhteisiä kosketuspintoja historian ja maantieteen välillä. 

Yhteisopettajuus ja samojen opiskelijoiden kanssa työskentely on ollut antoisaa. Toistemme oppiaineiden lähestymistavat ovat avautuneet uudella tavalla ja syvemmin. Uskomme, että työtapamme on antanut myös opiskelijoille uusia näkökulmia monitieteelliseen ajatteluun.

Kuvassa kolme opiskelijaa kävelee hautausmaalla. Vasemmalla näkyy puustoa ja hautakiviä, oikealla jalankulkuväylä.

Kaupunkikävely kuljetti opiskelijoita myös hautausmaalla.

Teksti: Johanna Tanskanen ja Marja-Liisa Nykänen, Pieksämäen lukio

Editointi ja julkaisu: Aki Luostarinen

Pieksämäen lukio logo