Aena-kurssit: rakenne ja tehtävät

MonikA-hankkeessa on tuotettu neljä aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen opetussuunnitelman mukaista englannin kurssia.

Tämä teksti aloittaa kolmiosaisen blogitekstisarjan, jossa esitellään ja perustellaan ratkaisuja, joita aena-kurssien oppimateriaaleissa on tehty. Ensimmäisessä osassa keskitytään kurssien rakenteeseen ja tehtäviin.

Pieniin osiin pilkottu oppimateriaali ja toistuva rakenne

Alkuvaiheen englannin kurssit koostuvat kolmestatoista lyhyestä osiosta. Oppimateriaali on pilkottu pieniin osiin, mikä rytmittää opiskelua ja tukee sitä, että opiskelija voi rauhassa opetella ja oppia pieni pala kerrallaan. Muikku-verkko-oppimisympäristössä opiskelija voi seurata oman opiskelunsa etenemistä. Motivaation ylläpitämistä tukee se, että opiskelija kokee säännöllisesti saaneensa pienen kokonaisuuden valmiiksi.

Kursseilla ja niiden osioissa toistuu tietty kaava, joka tulee opiskelijalle tutuksi ja tuo näin opiskelijalle selkeyttä ja varmuutta opiskeluun. Kurssin ensimmäinen osio on aina johdanto-osio, jossa opiskelija tutustuu kurssiin ja sen tavoitteisiin. Kurssin viimeinen osio taas on yhteenveto-osio, jossa opiskelija kertaa oppimaansa sanastoa ja rakenteita. Näitten välissä ovat varsinaiset sisältöosiot.

Kurssien jokainen osio alkaa johdannolla, jossa on kerrottu tiiviisti osion tavoitteet ja opiskeluohjeet. Nämä auttavat valmistautumaan tulevan osion opiskelemiseen.

Esimerkki aena1-kurssilta osion 3 johdannosta.

Lisäksi jokaisessa osiossa on opeteltavaa asiaa eri muodoissa, tehtäviä ja itsearviointi.

Paljon erityyppisiä tehtäviä

Kursseilla on paljon erityyppisiä tehtäviä, joiden avulla opiskelija harjoittelee englannin kielen kuuntelemista, puhumista, lukemista ja kirjoittamista. Tehtäviä on määrällisesti paljon, mutta alkuvaiheen kursseilla ne ovat melko kevyitä.

Harjoitustehtävinä on runsaasti H5P:llä tehtyjä tehtäviä, jotka tuovat kursseille lisää keveyttä ja visuaalisuutta. Uusista sanoista on usein ensin yhdistämistehtävä, josta kaikentasoiset opiskelijat voivat saada onnistumisen kokemuksia sekä varmuutta ja rohkeutta muihin tehtäviin.

Esimerkki H5P:llä tehdystä yhdistämistehtävästä aena1-kurssilla (kohdassa 7.2).

Arvioitavia tehtäviä on tasaisesti läpi kurssin. Ennen arvioitavia tehtäviä on aina harjoitustehtäviä, jotka opiskelija voi tarkistaa itse. Näin opiskelija saa palautetta omasta osaamisestaan ja voi harjoitella lisää ennen arvioitavien tehtävien tekemistä. Harjoitustehtävät ja arvioitavat tehtävät on merkitty sisällysluetteloon omilla väreillään, joten opiskelija erottaa ne helposti.

Kursseilla on myös opiskeluvinkkejä (study tip), joista opiskelija saa vinkkejä englannin kielen harjoitteluun omassa arjessaan.

Esimerkki opiskeluvinkkilaatikosta aena2-kurssilla (kohdassa 7.2).


Lue myös blogitekstisarjan seuraavat osat:

Hyvää alkanutta syyslukukautta!

Teksti: Terhi Rouvinen
Kansikuva: Adobe Stock