Aena-kurssit: itsearviointiin ohjaaminen

Itsearviointi on olennainen osa oppimisprosessia. Itsearvioinnin avulla opiskelija huomaa, mitä hän on oppinut ja mitä hänen pitää vielä harjoitella lisää. Itsearviointi myös auttaa opiskelijaa huomaamaan, miten hän oppii parhaiten.

Itsearviointi on vaativaa, ja moni opiskelija kokee sen vaikeaksi. Se on tärkeä taito, jota pitää harjoitella. Siksi myös aena-kursseille haluttiin säännöllisiä itsearviointitehtäviä.

Opiskelijan aktivoiminen kurssin alussa

Aena-kurssien alussa opiskelijaa ohjataan miettimään omia ajatuksiaan englannin opiskelusta. Kysymyksillä pyritään aktivoimaan opiskelijaa ja herättämään ajatuksia siitä, mitkä asiat voisivat tukea opiskelijaa vieraan kielen oppimisessa.

Esimerkki kurssin alussa olevasta itsearvioinnista aena2-kurssilla (kohdassa 1.2).

Itsearviointi jokaisen osion lopussa

Kursseilla jokaisen osion lopussa on itsearviointitehtäviä, joilla opiskelijaa ohjataan oman oppimisen ja osaamisen itsearviointiin.

Osioiden lopussa oleva itsearviointi on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa osion tavoitteisiin ja toisessa osassa omaa oppimistaan osion aikana.

Osioiden lopussa olevat itsearviointitehtävät on haluttu pitää kevyinä mutta toistuvina. Itsearvioinnin rakenne, visuaalinen ilme ja vastausvaihtoehdot toistuvat samanlaisina kaikilla alkuvaiheen englannin kursseilla.

1. oma osaaminen suhteessa osion tavoitteisiin

Oman osaamisen itsearviointi voi välillä tuntua opiskelijoista abstraktilta ja haastavalta. Tämän takia näillä kursseilla on itsearvioinnissa kysymyksiä, joilla opiskelijaa ohjataan testaamaan, osaako hän tavoitteena olleen asian. Näiden kysymysten tarkoitus on tuoda opiskelijalle näkyväksi tavoitteiden ja arvioinnin välinen yhteys.

Vastausvaihtoehdot on selkeyden vuoksi haluttu rajata kahteen (Osaan / Tätä pitää vielä harjoitella). Itsearviointi on haluttu pitää positiivisena, harjoitteluun kannustavana, ja siksi toinen vastausvaihtoehto on muodossa Tätä pitää vielä harjoitella.

Esimerkki osion lopussa olevasta oman osaamisen itsearvioinnista aena2-kurssilla (kohdassa 3.7).

2. Oma oppiminen osion aikana

Toisessa osassa opiskelija arvioi omaa oppimistaan vastaamalla monivalintakysymyksiin siitä, kuinka paljon hän oppi osiossa uutta ja miltä osion opiskeleminen tuntui.

Esimerkki osion lopussa olevasta oman oppimisen itsearvioinnista aena2-kurssilla (kohdassa 3.7).

Kertaus ja itsearviointi koko kurssin lopussa

Kaikkien aena-kurssien viimeinen osio on kertausosio. Kertausosio toimii yhteenvetona kurssin keskeisistä asioista. Kertausosion tehtävät on suunniteltu niin, että opiskelija voi huomata itse, miten hänen kielitaitonsa on kehittynyt kurssin aikana.

Kaikilla aena-kursseilla kertausosiossa on sanastotehtävä, jossa opiskelija kerää yhteen kurssin aihepiirien sanoja. Tehtävän tavoite on tehdä opiskelijalle näkyväksi sitä, miten hän on oppinut uusia englanninkielisiä sanoja.

Esimerkki kertaustehtävästä aena1-kurssilla (kohdassa 13.2).

Kurssin lopussa on itsearviointi, joka ohjaa opiskelijaa miettimään oppimistaan ja omaa opiskeluaan koko kurssilla. Itsearvioinnin lopussa opiskelijan ajatuksia pyritään suuntaamaan uuden oppimiseen kysymällä, mitä opiskelija haluaisi oppia seuraavaksi englanniksi.

Esimerkki itsearvioinnista aena3-kurssin lopussa (kohdassa 13.8).


Toivottavasti MonikA-hankkeen materiaaleista on sinulle iloa ja hyötyä omassa opetuksessasi tai opiskelussasi!

Teksti: Terhi Rouvinen
Kuvat: Adobe Stock

Lue myös aiemmat blogitekstit aena-kurssien oppimateriaaleissa tehdyistä ratkaisuista: