Lukutunnit: aika ja paikka pysähtyä
Syksyn 2023 lukuhaasteen ajan järjestettiin Nettilukiossa myös yhteisiä ja kaikille opiskelijoille avoimiai lukutunteja. Niille opiskelijat saivat tulla lukemaan esimerkiksi opintoihin liittyviä tekstejä, vapaa-ajan tekstejä tai lukuhaasteen viikkotehtäviin liittyviä tekstejä. Lukutunnit järjestettiin Google Meetissä.
Miksi lukutunteja?
Nettilukiossa opiskellaan paljon itsenäisesti. Opiskelijat ovat kaivanneet opiskelua rytmittämään myös opintojaksojen opetuksen ulkopuolisia vapaaehtoisia tapaamisia. Monet opiskelijat ovat jakaneet kokemuksiaan siitä, että he hyödyntävät opiskellessaan esim. Pomodoro-tekniikkaa, joka auttaa keskittymään kulloinkin käsillä olevaan tekemiseen ja aikatauluttamaan omaan opiskelua. Haasteeksi koetaan usein se, että arjen tiimellyksessä esimerkiksi lukeminen voi helposti jäädä muun tekemisen jalkoihin ja aikaa sille voi olla vaikea oma-aloitteisesti löytää.
Lukutunnit haluttiinkin toteuttaa mahdollisimman matalan kynnyksen tapahtumana, johon kenen tahansa on helppo tulla mukaan. Lukemaan saa tulla mitä tahansa itselle sillä hetkellä tärkeää tekstiä. Olipa kyse sitten ruotsin tai bilsan opiskelumateriaaleista, äikän opintojaksolle luettavasta kirjasta tai mistä tahansa vapaa-ajan tekstistä aina sarjakuvista romaaneihin tai tietokirjoihin. Lukipa yksi opiskelija lukutunneilla löytämäänsä tietokirjaa siitä, kuinka voisi oppia lukemaan nopeammin.
Yhteisöllisyyden kokemuksen vahvistamiseksi moni opiskelija on kertonut riittävän jo sen, että hyödyntää YouTubesta löytyviä study with me -nauhoitteita, joissa joku on kuvannut itseään opiskelemassa. Samassa hengessä toteutettiin lukutunnit, jossa muut opiskelijat kuitenkin ovat oikeasti läsnä. Näin opiskelijalla on aidosti mahdollisuus myös käydä keskustelua omista luetuista teksteistä ja jakaa kokemuksia ja lukuvinkkejä muille. Myös pelkkä mukana oleminen on sallittua: aina ei ole se hetki, kun itsellä on kerrottavaa ja jaettavaa, mutta voi nauttia siitä, kun muut kertovat omista kuulumisista ja lukukokemuksistaan.
Miten lukunnit toteutettiin?
Lukutunneilla paikalla oli aina vähintään yksi Nettilukion työntekijä, joka piti kameran ja mikin päällä. Vetäjinä toimi niin aineenopettajia kuin muitakin toiminnasta innostuneita Otavian nettikoulutusten työntekijöitä. Tämä antoi mahdollisuuden opiskelijoille tutustua työntekijöihin myös opetuksen, kurssien toimitustyön tai muun perustyötehtävän ulkopuolella. Mukana oli esimerkiksi matematiikan ja psykologian opettajat ja Muikku-oppimisympäristön oppimateriaalien toimittaja.
Opiskelijat saivat lukutunneilla vapaasti valita, halusivatko he olla mukana kameralla ja äänillä vai esimerkiksi chatin välityksellä. Kameran sai myös kohdistaa haluamallaan tavalla. Sai esimerkiksi kuvata vain lukemaansa kirjaa, niin etteivät omat kasvot näy.
Lukutunnit etenivät seuraavaan tapaan:
10-15 min: Työntekijä toivottaa osallistujat tervetulleiksi ja muistuttelee lukuhaasteeseen liittyvästä kuluvan viikon viikkohaasteesta. Työntekijä ja osallistujat saavat kertoa, mitä he ovat valinneet luettavaksi kyseiselle lukutunnille. Kerronnan tapa on vapaa, eli minimissään voi kertoa valitsemansa tekstin tai halutessaan myös laajemmin, millaisesta tekstistä on kyse, ja miksi on sen valinnut. Kertoa voi ääneen tai chatissa.
30-40 min: Rauhallista lukemista. Jokainen saa pitää taukoja silloin, kun on itselle sopiva hetki. Lukemisen aikana ei puhuta.
10-15 min: Jateaan lukukokemiksia ja keskustellaan siitä, miten lukeminen sujui. Tässä kohtaa voi myös halutessaan jakaa muitakin lukuvinkkejä muille. Lukuhaasteen aikana käytiin lisäksi lopussa läpi tulevan viikon lukuhaaste.