Lukulähde – Lukemisen iloa ja lukutaitoa lukiolaisille
Lukulähde – Lukemisen iloa ja lukutaitoa lukiolaisille on Opetushallituksen rahoittama hanke. Rahoitus on osa Lukuliikkeen toiminta-avustusta, jossa tuotetaa tukimateriaalia heikosti lukevien lasten, nuorten ja aikuisten tukemiseksi.
Hankkeen toiminta-aika: 8.11.2022–31.12.2023
Hankkeen toteuttaja: Nettilukio (Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia)
Hankkeen vastuuhenkilö: Aki Luostarinen
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen toiminta jakautuu kahteen pääteemaan:
Lukutaidon ja lukemisen tuki lukion opintojaksoilla
Lukutaitoa ja lukuintoa vahvistavat tapahtuman ja materiaalit.
Hanke on pienimuotoinen, mutta sen toteuttamiseen osallistuu niin materiaalintuottajia kuin opettajiakin. Hankkeessa toteutetaan mm. lukuhaasteita, podcast-sarjaa ja opintojaksojen materiaaleja.
Tavoite 1: Lukemiseen johdattavat ja lukutaitoa vahvistavat täydentävät materiaalit lukion opintojaksoilla
Tavoitteena on
tuottaa eri oppiaineiden verkko-opintojaksoille kielitietoista ja saavutettavaa tukimateriaalia ja näihin liittyviä tehtäviä, jotka kannustavat lukemaan ja auttavat lukutaidon kanssa painiskelevia kehittämään sekä omaa kaunokirjallisuuteen että tietokirjallisuuteen liittyvää lukutaitoaan.
tukea opiskelijan lukustrategioita sekä kannustaa häntä henkilökohtaisesti innostavien ja merkityksellisten tekstien äärelle
edistää lukukokemuksia ja -elämyksiä, kannustaa ja innostaa lukemaan sekä vahvistaa myös tiedonkäsittelyn näkökulmaa niin kaunokirjallisten kuin tietotekstienkin äärellä. Lukemisen prosessia ja sen edellyttämää osaamista vahvistetaan monipuolisten lukukokemusten kautta.
Lukemisen ilo ja lukukokemukset sidotaan lukion eri oppiaineiden opintojaksoille, eikä niitä nähdä vain äidinkieleen ja kirjallisuuteen liittyvänä tavoitteena.
Tavoite 2: Lukutaitoa edistävät yhteisölliset tapahtumat lukiossa
Tavoitteena on
vahvistaa opiskelijoiden yhteisöllistä toimintaa lukemiseen liittyen tapahtumissa, joissa vahvistetaan ymmärrystä siitä, miten monenlaisia ja monenlaajuisia tekstejä lukutaito pitää sisällään (laaja tekstikäsitys), jaetaan vertaiskokemuksia lukemisen äärellä sekä innostetaan ja kannustetaan opiskelijoita lukemaan kukin omista lähtökohdistaan ja kiinnostuksen kohteistaan käsin.
yhteisöllisten vertaiskokemusten ja innostuksen lisäksi vahvistaa opiskelijoiden lukutaitoa jakamalla erilaisia lukemisen vinkkejä ja strategioita ja vahvistamalla näin opiskelijoiden lukuprosessia monenlaisten tekstien kanssa.
Innostuksen sytyttäminen itselle läheisestä ja tutusta auttaa myöhemmin laajentamaan lukemisen kokemuskenttää. Yhteisölliset tapahtumat voivat liittyä niin kaunokirjallisten kuin tietotekstienkin lukemiseen.