Tavoite: Laatua lukiokoulutukseen Tulus-hankkeessa
Vastuuhenkilöt: Miia Siven ja Aki Luostarinen
Tulus-hankkeessa laatutyötä lähdettiin Nettilukiossa ja Mikkelin lukiossa kehittämään edelleen. Prosessi lähti liikkeelle nykytilanteen arvioinnista, jossa kartoitettiin jo tehtävän laadunseuranta ja -kehittämistyö. Tämän pohjalta rakennettiin systemaattinen, kokoava laadunhallinnan käsikirja. Käsikirjassa painopiste haluttiin pitää siinä, että saisimme aidosti laatutyötämme edistävän kokoavan paikan, eikä arkistoon jäävää asiakirjaa.
Laadunhallinnan edistäminen Nettilukiossa
Laatutyö Nettilukiossa eteni vaiheittain. Työryhmässä oli niin opetuksen, ohjauksen, oppimisympäristön kuin sisällöntuotannonkin edustus. Työtä tehtiin vaiheuttain ja siihen osallistettiin tarpeen mukaan työryhmän ulkopuolisia tekijöitä. Laatutyö Nettilukiossa kiinnittyy laajemmin koko Otavia-organisaation strategiaan ja tavoitteisiin. Otavian strategian löydät Otavian sivuilta (linkki avautuu ulkopuoliseen sivustoon).
Syksy 2019 Tilannekartoitus ja työryhmän kokoaminen
Laatutyö aloitettiin kokoamalla työryhmään jäseniä nettikoulutuksen eri toimialoilta. Työryhmässä olivat mukana:
Verkkokoulutuspäällikkö Miia Siven (nyk. lukiokoulutuksen rehtori)
Kehityspäällikkö Aki Luostarinen
Ohjaustiimin tiiminvetäjä Tiina Ovaskainen (aiem. Liimatainen)
Sisältökoordinaattori Nina Kurki (nyk. oppimisympäristöpäällikkö)
Nettilukion linjanvetäjä Riikka Turpeinen (nyk. verkkokoulutuspäällikkö)
Olemassa olevia laadunhallintaan liittyviä kyselyitämme olivat mm. opiskelijoille vuosittain tehtävä arviointikysely sekä sisältötiimin keräämä oppimateriaaleja koskeva palaute opiskelijoilta ja opettajilta.
Käsikirjaan lähdettiin määrittelemään vastauksia kysymyksiin:
Mitä tarkoitamme, kun puhumme laadusta?
Mitä on laadunhallinta?
Miksi laatua tulee seurata ja kehittää? Ketä varten työtä tehdään?
Mistä kaikista elementeistä laatutyö koostuu?
Alkumäärittelyihin liittyen kokosimme tietoa käsikirjaan Nettilukion laatutyöstä. Lisäksi linkitimme työhön nykyiset laatukriteerimme ja laadunseurantakyselymme.
Kevät 2020 LAatukyselyiden laatiminen ja teetättäminen sekä laadun kehittäminen
Alkukartoituksen jälkeen aloimme koota ja kehittää laadunseurantaan liittyviä välineitämme sekä poluttaa laatutyötämme seurannasta ja kartoituksesta kehittämiseen ja uudelleenseurantaan.
Laadunseuranta sisältää mm.
Oppimateriaalin sisällöntuotannon laatukriteerit.
Oppimisympäristön laatukriteerit.
Ohjauksen laatukriteerit.
Opetuksen laatukriteerit.
Arviointikysely opiskelijoille (vuosittain).
Oppimateriaalin palautekysely opiskelijoille ja opettajille (jatkuva).
Ohjaajien työn laadun itsearviointi (jatkuva, vuosittaiset muistutukset).
Opettajien työn laadun itsearviointi (jatkuva, vuosittaiset muistutukset).
Kaiken laadunhallintatyön keskiössä on se, miksi Nettilukio palveluineen, opetus- ja ohjauskäytänteineen, materiaaleineen ja ympäristöineen on olemassa, eli opiskelija. Sen mitä teemme, tulisi palvella välillisesti tai välittömästi opiskelijaa ja tätä kautta koko lukiokoulutuksen perustehtävää ja lukiokoulutuksen sivistyksellisiä tavoitteita.
Laatutyö tulee todeksi lukiokoulutuksen arjessa ja jokaisessa opiskelijan kokemassa kohtaamisessa (vuorovaikutus opettajien, ohjaajien, ympäristön, materiaalien yms. kanssa), jolloin laatukäsikirjalla ei ole merkitystä, jos laatutyöllä emme pysty pureutumaan myös arjen muutokseen. Käsikirjaan kootut kyselyt ja polutettu seuranta ja kehittäminen ovat arjen lukiokoulutuksen työväline – käsikirja itsessään ei tee koulutuksesta laadukkaampaa.
Tutustu Nettilukion Laatukäsikirjaan (linkki avautuu Google Sites -palveluun uuteen ikkunaan).
Teksti: Aki Luostarinen
Lisätietoja laadun kehittämisestä Nettilukiossa: Aki Luostarinen, Miia Siven ja Tiina Ovaskainen
Lisätietoja laadun kehittämisestä Mikkelin lukiossa: Miika Lahti