Opiskelija ja oppimisen tarpeet edellä joustavassa opiskelumuodossa - Esittelyssä Miia Siven

 

Miia Siven (aineenopettaja, verkkokoulutuspäällikkö) on saanut tuntumaa ainrjata ylittävään oppimiseen heti sen alkumetreiltä liikelaitos Otaviassa (silloin liikelaitos Otavan Opisto), kun 2007 aloitettiin ensimmäisellä Itämeri-teemaisella ilmiöllä. Tämän jälkeen hän on osallistunut ilmiöpohjaisen oppimisen kurssien suunnitteluun ja toteutukseen aineenopettajan sekä aiemmin Nettilukion linjanvetäjänä.

Nettilukio tarjoaa opiskelumahdollisuuksia opiskelijoille, joille perinteinen lähiopetus ei ole vaihtoehto syystä tai toisesta, eli omaan elämäntilanteeseen ei sovi se aikataulullisesti tai muista syistä. Tällöin Nettilukio on joustava mahdollisuus sovittaa lukio-opiskelu oman elämänrytmiin.

Nykyisin verkkokoulutuspäällikkönä toimivalle Miialle opiskelijalähtöisyys ja oppimisen mahdollistaminen monenlaisille oppijoille on sydämen asia. Ainerajat ylittävässä oppimisessa mennään usein juuri oppijan lähtökohtien ja tavoitteiden ehdoilla. Opettaja on tukena ja laajentaa – auttaa tutkimisen ja oppimisen polulla eteenpäin.

Me ei olla haluttu jättää opiskelijaa mitenkään yksin näitten asioitten pariin, vaan päinvastoin yritetään löytää mahdollisimman paljon keinoja siihen, että voidaan olla tueksi ja avuksi haasteiden voittamisessa.

Voit myös kuunnelle Otavian toisen hankkeen (OKO - Osallisuus, kokemukseellisuus ja osaaminen näkyväksi) Järkipuinti-podcastista, mitä Miia ajattelee lukiopedagogiikan kehittämisestä yhdessä kehityspäällikkö Aki Luostarisen ja Otavian aiemman verkkokoulutuspäällikkö Taru Kekkosen kanssa.

Ensimmäisessä Järkipuinti-jaksossa käsitellään Nettilukion tarinaa. Keväällä 2020 koko Suomi siirtyi etäopetukseen ja etätyöhön. Nettilukio ja verkko-opiskelu ottivat ensiaskeleitaan jo 1990-luvun lopulla. Viime vuosina etäopetus on yleistynyt muissakin Suomen oppilaitoksissa, ja korona-kevät vauhditti tätä oppilaitoksien digiloikkaa entisestään. Tässä jaksossa keskustellaan siitä, mistä Nettilukion tarina alkoi, millaiset tausta-ajatukset ja arvot ovat ohjanneet toimintaamme ja miten nuo asiat...