Tuotokset
Oppimisen osaaja -hankeessa on työstetty pedagogisia ja ohjauksellisia menetelmiä, joiden tarkoituksena on vahvistaa opiskelutaitoja ja tukea opiskelijan opiskelukykyä lukion aikana. Menetelmiä kehitettiin ja kootiin niin aineenopetukseen kuin ohjaukseenkin. Jos haluat lisätietoja, ota meihin yhteyttä Yhteystiedot-sivun kautta.
Käsitteiden opiskeleminen lukiossa
Akateemisiin opiskeluvalmiuksiin kuuluu oleellisesti tieteenalakohtaisen käsitteiden oppiminen, luetaan ja tuotetaan tieteellistä tekstiä. Lukio johdattaa näihin taitoihin. Hankkeen päätöstapahtumassa oppimiseen perehtynyt lukio-opettaja ja psykologi Tiina-Maria Päivänsalo opasti taitavaan opiskeluun. Webinaarin diat ja tallenne (pääsykoodi s#9e*uh2).
Metakognitiivisten taitojen itsearviointi
Hankkeen aikana järjestettiin kaksi kertaa TO1 Opiskelutaitoilmiö. Sen orientoivaan jaksoon kuului metakognitiivisten taitojen itsearviointi, joka tehtiin anonyymisti lomakkeella. Tuloksia käsiteltiin yhteysesti keskustellen. Lomakkeesta voi pyytää oman kopion. Kyselyn pohjana on James H. McMillanin (2017) kirja: Using Students’ Assessment Mistakes and Learning Deficits to Enhance Motivation and Learning.
PS. Jos pedagoginen kehittäminen kiinnostaa, oletko jo tutustunut OKO-hankkeemme Järkipuinti-podcast-sarjaan?
Löydät Järkipuinti-jaksot myös Spotifysta ja Otavian Youtube-kanavalta.