MonikA-hankkeessa tuotetut kurssit on suunniteltu niin, että ne tukevat vieraskielisten oppijoiden oppimista. Pilotointivaiheessa saaduista palautteista on noussut esiin, että kursseja on hyödynnetty myös esimerkiksi erityisopetuksessa.
Tässä blogitekstissä erityisluokanopettaja Tiina Pilbacka-Rönkä tarkastelee kursseja erityisopetuksen näkökulmasta. Tiinalla on paljon kokemusta erityisopetuksesta ja maahanmuuttajaoppilaiden tukemisesta. Tiina työskentelee ohjaavana opettajana Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa, joka on Nettiperuskoulun yhteistyökumppanina MonikA-hankkeessa.
Selkeys tukee opiskelua
MonikA-hankkeen kurssit ovat erityisopetuksen näkökulmasta erittäin toimivia. Materiaali on selkeää niin kielellisesti kuin visuaalisestikin. Kieli on yksinkertaista ja ymmärrettävää, ja tehtävissä voi hyödyntää oppilaan kaikkea kielipääomaa.
Oppimateriaalissa on tietty toimiva rakenne, jota tuetaan toistoilla, kuvilla, symboleilla ja väreillä. Materiaali koostuu keskeisestä oppiaineksesta. Oppimistehtävät ovat tarkasti rajattuja kokonaisuuksia, ja niiden ohjeistukset ovat helposti ymmärrettäviä. Tukea tarvitsevan oppilaankin on mahdollista tehdä tehtäviä varsin itsenäisesti.
Kurssirakenne tukee myös motivaatiota, koska kokonaisuus on looginen ja oppilas pystyy helposti seuraamaan etenemistään.
Kursseja voi hyödyntää monenlaisten oppijoiden kanssa
Kurssit on tuotettu aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen opetussuunnitelman pohjalta, mutta kursseja voi hyödyntää varsin laajasti. Kurssien materiaaleista voivat hyötyä esimerkiksi
ala- ja yläkouluikäiset maahanmuuttotaustaiset oppilaat
kaikki, joiden suomen kielen taito tai perustaidot kaipaavat vahvistusta
tuen oppilaat, joilla on yksilöllinen oppimäärä
oppijat, joilla on kielivaikeus
oppijat, joilla on tarkkaavuuden pulmia
oppijat, jotka eivät ole käyneet koulua tai joilla on rikkonainen koulupolku.
Edellä kuvattu oppimateriaalin selkeys tukee näitä kaikkia ryhmiä. Lisäksi kursseilla on mahdollista opiskella niitä asioita, jotka ovat jääneet oppimatta tai jotka on opittu heikosti. Oppimista voi tukea esimerkiksi ohjaaja koulussa tai vanhempi kotona.
Kouluakäymättömät oppilaat eivät yleensä pysty palaamaan heti kouluun täysipainoisesti. Silloin tarvitaan tehtäväkokonaisuuksia, joita voi tehdä myös kotona. Opettaja voi opettaa vaikkapa etänä solmukohtia ja uusia asioita.
Toiveena lisää kielitietoisia kursseja
Kurssit ovat jo tällaisenaan hyvin suunniteltuja ja toteutettuja. Jos jotain saisi vielä lisää, voisi joissain kohdissa olla polutuksia. Oppija voisi valita helpomman tai haastavamman polun ja kulkea omien edellytystensä mukaisesti.
Lisäksi toivoisin samanlaisia kielitietoisia kursseja myös aikuisten perusopetuksen päättövaiheen opintoihin.
Teksti: Tiina Pilbacka-Rönkä
Hankkeessa aloitettu työ jatkuu hankekauden jälkeenkin
MonikA-hanke päättyy vuodenvaihteessa. Hankkeessa tuotetut oppimateriaalit jäävät Nettiperuskoulun kurssitarjontaan, ja niitä kehitetään myös hankkeen jälkeen.
Hankkeessa on saatu tärkeää kokemusta kielitietoisen oppimateriaalin tekemistä ja luotu siihen toimivia käytänteitä. Näitä hyödynnetään varmasti myös jatkossa muiden kurssien tuottamisessa ja kehittämisessä.
Kuva: Adobe Stock