Kurssin rakenne: ama1

MonikA-hankkeessa on julkaistu ensimmäinen matematiikan kurssi ama1 Luvut ja laskutoimitukset I. Hankkeessa tuotetaan yhteensä viisi aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen matematiikan kurssia.

Matematiikan kurssien rakenne on hyvin samanlainen kuin muiden hankkeessa julkaistujen alkuvaiheen kurssien rakenne. Toistuva rakenne tulee opiskelijalle tutuksi ja tuo näin varmuutta opiskeluun. Myös ama-kursseilla oppimateriaali on pilkottu pieniin osiin, mikä rytmittää opiskelua ja tukee sitä, että opiskelija voi rauhassa opetella ja oppia uutta pieni pala kerrallaan.

Ama-kursseilla jokainen osio etenee tähän tapaan ja tässä järjestyksessä:

1. Johdanto

Jokainen osio alkaa johdannolla, jossa on selkeästi ja tiiviisti kerrottu osion sisältö. Johdannossa on listattu myös osion keskeiset sanat.

Esimerkki johdannosta ama1-kurssilla (kohdassa 6.1).

 

2. Video

Johdannon jälkeen on lyhyt opetusvideo osion aiheesta. Videolla asiat tulevat monikanavaisesti eli teksti, ääni ja kuva tukevat toisiaan. Videoiden tahti on rauhallinen. Alkuvaiheen matematiikan kurssien videoilla painotetaan matematiikan opiskeluun liittyvän sanaston oppimista suomeksi.

Esimerkki opetusvideosta ama1-kurssilla (kohdassa 6.2).

3. Kuuntele ja sano ääneen

Monessa osiossa on Kuuntele ja sano ääneen -kohta, jossa voi sanakorttien avulla harjoitella lukuja, matematiikan käsitteitä ja laskulausekkeiden sanomista suomeksi.

Tässä esimerkissä kertolaskut voi kuunnella ja toistaa, ja kortin toisella puolella on sama kertolasku tekstinä.

Esimerkki sanakorteista ama1-kurssilla (kohdassa 6.3).

 

4. Tehtävät

Matematiikan kursseilla on runsaasti harjoitustehtäviä, joissa tulee toistoa peruslaskutoimituksista. Osa tehtävistä on päässälaskuja, joihin vastataan suoraan Muikkuun, ja osassa tehtävissä ohjataan vihkotyöskentelyyn. Tehtävien tukena on käytetty kuvia.

Esimerkki harjoitustehtävästä ama1-kurssilla (kohdassa 6.4).

 

Kursseilla on myös arvioitavia tehtäviä, joita on tasaisesti läpi kurssin. Ennen arvioitavia tehtäviä on aina harjoitustehtäviä, jotka opiskelija voi tarkistaa itse. Näin opiskelija saa palautetta omasta osaamisestaan ja voi harjoitella lisää ennen arvioitavien tehtävien tekemistä. Harjoitustehtävät ja arvioitavat tehtävät on merkitty sisällysluetteloon omilla väreillään, joten opiskelija erottaa ne helposti. Arvioitavat Näytä, mitä osaat -tehtävät voi myös tulostaa.

5. Harjoittele lisää

Osioissa on varsinaisen materiaalin lisäksi Harjoittele lisää -kohta. Siinä on linkkejä lisätehtäviin osion aiheesta.

Esimerkki Harjoittele lisää -linkeistä ama1-kurssilla (kohdassa 11.8).

 

6. Itsearviointi

Jokaisen osion lopussa on itsearviointitehtäviä. Itsearviointi on tärkeä osa oppimisprosessia ja taito, jota on hyvä harjoitella.

Kursseilla toistuu samanlainen kaksiosainen itsearviointi. Ensimmäisessä osassa opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa osion tavoitteisiin ja toisessa osassa omaa oppimistaan osion aikana.

1 Oman osaamisen arviointi

Oman osaamisen arviointiin ohjataan kysymyksillä, joiden vastausvaihtoehdot on selkeyden vuoksi rajattu kahteen (Osaan / Tätä pitää vielä harjoitella). Itsearviointi on haluttu pitää positiivisena, harjoitteluun kannustavana, ja siksi toinen vastausvaihtoehto on muodossa Tätä pitää vielä harjoitella.

Esimerkki oman osaamisen itsearvioinnista ama1-kurssilla (kohdassa 6.8).

 

2 Oman oppimisen arviointi

Itsearvioinnin toisessa osassa on monivalintakysymyksiä, joiden avulla opiskelija voi arvioida sitä, kuinka paljon hän oppi osiossa uutta ja miltä osion opiskeleminen tuntui.

Esimerkki oman oppimisen itsearvioinnista ama1-kurssilla (kohdassa 6.8).

 

Toivottavasti MonikA-hankkeen oppimateriaaleista on sinulle iloa ja hyötyä omassa opetuksessasi!

Teksti: Terhi Rouvinen
Kansikuva: Adobe Stock