Kurssien rakenne: ayk1, ayk2 ja ayk3

MonikA-hankkeessa on tuotettu kaikki kolme aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen opetussuunnitelman mukaista yhteiskuntatietouden ja kultuurintuntemuksen kurssia:

Ayk-kurssien rakenne on hyvin samanlainen kuin ayl-kurssien rakenne. Toistuva rakenne tulee opiskelijalle tutuksi ja tuo näin varmuutta opiskeluun. Myös ayk-kursseilla oppimateriaali on pilkottu pieniin osiin, mikä rytmittää opiskelua ja tukee sitä, että opiskelija voi rauhassa opetella ja oppia uutta pieni pala kerrallaan.

Ayk-kursseilla jokainen osio etenee tähän tapaan ja tässä järjestyksessä:

1. Johdanto

Jokainen osio alkaa johdannolla, jossa on selkeästi ja tiiviisti kerrottu osion tavoitteet.

Esimerkki johdannosta ayk2-kurssilla (kohdassa 2.1).

 

2. Video

Johdannon jälkeen on lyhyt opetusvideo osion aiheesta. Videolla asiat tulevat monikanavaisesti eli teksti, ääni ja kuva tukevat toisiaan. Videoiden tahti on rauhallinen.

Esimerkki opetusvideosta ayk2-kurssilla (kohdassa 2.2).

3. Tärkeät sanat

Jokaisessa osiossa on sanasto, johon on listattu osion keskeiset käsitteet. Sanastossa on sarake, johon opiskelija voi kirjoittaa sanan omalla kielellään.

Esimerkki sanastosta ayk2-kurssilla (kohdassa 2.3).

 

Sanaston alla on kuvallisia sanakortteja, joiden avulla voi harjoitella sanoja. Sanat voi kuunnella ja toistaa, ja kortin toisella puolella on sanan selitys suomeksi.

Esimerkki sanakorteista ayk2-kurssilla (kohdassa 2.3).

Sanakorttien alla on aina kaksi eritasoista tehtävää sanoista: helpompi “yhdistä sana ja kuva” -tehtävä sekä haastavampi “yhdistä sana ja selitys” -tehtävä.

 

Esimerkki “yhdistä sana ja kuva” -tehtävästä ayk2-kurssilla (kohdassa 2.3).

4. Teksti

Kun aiheen keskeisiä sanoja on harjoiteltu, seuraavaksi osiossa on lyhyt teksti, jonka avulla voi harjoitella tietotekstin lukemista. Kurssin tekstit ovat lyhyitä ja selkeitä, ja ne voi myös kuunnella. Sanastossa esiintyvät tärkeät sanat on tekstissä tummennettu.

Esimerkki tietotekstistä ayk2-kurssilla (kohdassa 2.4).

 

5. Tehtävät

Tekstin jälkeen osiossa on harjoitustehtäviä, jotka tukevat luetun ymmärtämistä ja asioiden oppimista. Esimerkiksi ayk2-kurssilla harjoitellaan kurssin alussa karttatehtävän avulla, missä Suomi, Ruotsi ja Venäjä sijaitsevat.

Kursseilla on myös arvioitavia tehtäviä, joita on tasaisesti läpi kurssin. Harjoitustehtävät ja arvioitavat tehtävät on merkitty sisällysluetteloon omilla väreillään, joten opiskelija erottaa ne helposti.

Suomen historiaan keskittyvällä ayk2-kurssilla on myös kuvatehtäviä, joissa opiskelijat tutkivat kuvia ja keskustelevat niistä. Keskusteluissa voi käyttää montaa kieltä, ja suomenkielisen keskustelun tueksi puhekuplissa on valmiit virkkeiden alut suomeksi.

Esimerkki kuvatehtävästä ayk2-kurssilla (kohdassa 5.7).

 

6. Lisää tietoa

Osioissa on varsinaisen materiaalin lisäksi Lisää tietoa -kohta, josta löytyy linkkejä videoihin ja sivustoihin, joista löytyy lisää tietoa osion aiheesta.

Esimerkki lisää tietoa -linkeistä ayk2-kurssilla (kohdassa 2.7).

 

7. Itsearviointi

Jokaisen osion lopussa on itsearviointitehtäviä. Itsearviointi on tärkeä osa oppimisprosessia ja taito, jota on hyvä harjoitella.

Kursseilla toistuu samanlainen kaksiosainen itsearviointi. Ensimmäisessä osassa opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa osion tavoitteisiin ja toisessa osassa omaa oppimistaan osion aikana.

1 Oman osaamisen arviointi

Oman osaamisen arviointiin ohjataan kysymyksillä, joilla opiskelija voi testata, osaako hän tavoitteena olleen asian. Näiden kysymysten tarkoitus on tuoda opiskelijalle näkyväksi tavoitteiden ja arvioinnin välinen yhteys.

Vastausvaihtoehdot on selkeyden vuoksi rajattu kahteen (Osaan / Tätä pitää vielä harjoitella). Itsearviointi on haluttu pitää positiivisena, harjoitteluun kannustavana, ja siksi toinen vastausvaihtoehto on muodossa Tätä pitää vielä harjoitella.

Esimerkki oman osaamisen itsearvioinnista ayk2-kurssilla (kohdassa 6.8).

 

2 Oman oppimisen arviointi

Itsearvioinnin toisessa osassa on monivalintakysymyksiä, joiden avulla opiskelija voi arvioida sitä, kuinka paljon hän oppi osiossa uutta ja miltä osion opiskeleminen tuntui.

Esimerkki oman oppimisen itsearvioinnista ayk2-kurssilla (kohdassa 6.8).

 

Toivottavasti MonikA-hankkeen oppimateriaaleista on sinulle iloa ja hyötyä omassa opetuksessasi!

Teksti: Terhi Rouvinen
Kansikuva: Adobe Stock

Lue myös vinkkejä, miten oppimateriaalejamme voi hyödyntää osana omaa opetusta.